231015

مدیر واحد احیا مستقیم ۱ مطرح کرد:

موفقیت در اجرای توقفات سالیانه احیا مستقیم ۱ فولاد مبارکه/ آمادگی کامل جهت پشتیبانی تولید

دنیای معدن: مدیر واحد احیا مستقیم ۱ از اجرای توقفات سالیانه احیا مستقیم ۱ و آمادگی کامل جهت پشتیبانی تولید خبر داد و گفت: با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ با شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، با برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و متخصصین واحد جهت رفع موانع تولید اقدامات مؤثری را رقم زدند.

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا فتحی، مدیر واحد احیا مستقیم ۱ از اجرای توقفات سالیانه احیا مستقیم ۱ و آمادگی کامل جهت پشتیبانی تولید خبر داد و گفت: با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ با شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، همکاران شاغل در واحد احیا مستقیم ۱ اراده کردند تا در مسیر تحقق این اهداف قدم بردارند. در همین راستا از ابتدای سال جاری با برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و متخصصین واحد جهت رفع موانع تولید، با لحاظ شرایط خاص تولید با تصمیمات و اقدامات مهم و مشخص، اقدامات مؤثری را رقم زدند.

وی افزود: این واحد با برنامه‌ریزی‌های دقیق و منظم و با همکاری دیگر واحدهای تولیدی، تجهیزات و ملزومات موردنیاز، تأمین و تولید در تمامی مراحل، با وجود شرایط خاص در دستور کار واحد احیا مستقیم۱ قرار گرفت.

انجام شات‌دان‌های سالیانه و روزانه با برنامه‌ریزی دقیق

نادر اروج نژاد رئیس تعمیرات احیا مستقیم در این خصوص افزود: شات‌دان‌های سالیانه و روزانه با برنامه‌ریزی دقیق انجام پذیرفت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شات‌دان سالیانه مدول‌های D, E با تعداد مجموع ۵۶ هزار نفر ساعت تعمیرات مرکزی و حدود ۱۸ هزار نفر ساعت مجموع تعمیرات واحد و شرکت‌های پیمانکار مقیم واحد اشاره کرد.

وی در ادامه به فعالیت‌های انجام‌شده در شات‌دان مدول E نیز اشاره کرد و افزود: تعمیرات داخل کوره، تعویض تعداد ۱۶۸ عدد لاین مشعل‌های ریفرمر و سرویس لاین‌های مشعل‌های ریفرمر، تعویض و تعمیر باندل‌های N۱, N۲, N۳، تعویض لاین وسط اسکرابر تاپ‌گس، اصلاح هدر لاین پروسس فیول، تعویض و تعمیر باندل‌های N۱, N۲، تعمیرات سیستم‌های سیالات، حمل مواد، برق و ابزار دقیق، کمپرسورها، اسکرابرها، تعمیرات نسوز کوره، لاین باستل، تاپ‌گس، نظافت اسکرابرها و انجام فعالیت‌های بهینه‌سازی (تانک ۴۲, ۰۱، بای‌پس‌کولینگ، انتهای هِدر پروسس فیول) از جمله فعالیت‌های صورت‌گرفته در این مدول بود.

رئیس تعمیرات احیا مستقیم تصریح کرد: در بهمن‌ماه سال جاری و با استفاده از فرصت تولید با توجه به محدودیت‌های گاز و برق اعمال‌شده، شات‌دان سالیانه مدول D نیز در این ماه برنامه‌ریزی شد. سپس با فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم و با مساعدت دیگر واحدهای پشتیبانی و با همکاری شرکت ایریسا و فراهم کردن شرایط ایمن، تعویض و ارتقای سیستم کنترل مدول D نیز با موفقیت صورت پذیرفت.

اروج‌نژاد فعالیت‌های انجام‌شده در شات‌دان مدول D را تعویض کاتالیست ۴۳۲ عدد تیوب ریفرمر، تعمیر نسوز ۴۳۲ عدد داگ‌لگ، تعمیر و اصلاح قسمت کولینگ‌زون، تعمیر نسوز ریفرمر، نصب لاین انتقال گاز متان به محوطه کوره تعویض نوار نقاله ۲۱، تعمیرات داخل کوره، تعویض و اصلاح لاین پروسس فیول ریفرمر و تعویض لاین وسط اسکرابر تاپ‌گس، تعمیرات سیستم‌های سیالات، حمل مواد، برق و ابزار دقیق، کمپرسورها، اسکرابرها و اصلاح سایلنسر ۷۱B، تعمیرات نسوز کوره، لاین باستل، تاپ‌گس، نظافت اسکرابرها، انجام فعالیت‌های بهینه‌سازی (تانک ۴۲, ۰۱، بای پس کولینگ،انتهای هدر پروسس فیول) معرفی کرد.

تعویض و ارتقای سیستم کنترل مدول D

علیان سرپرست تعمیرات برق و ابزار دقیق واحد احیا مستقیم نیز در خصوص ارتقای سیستم اتوماسیون مدول D یادآور شد: با توجه به اهداف و نقشه راه شرکت، یکی از اقدامات مشخص‌شده در جهت رفع موانع تولید جایگزینی سیستم‌های کنترل جدید به‌جای سیستم‌های قدیمی بود که برای طراحی آن‌ها دچار محدودیت‌های زیادی بودیم، ازجمله مهم‌ترین محدودیت‌ها عدم پایداری سیستم به‌دلیل فرسودگی قطعات زیرمجموعه و عدم امکان تأمین به‌دلیل خارج از رده تولید بودن آن‌ها بود و محدودیت‌های عدم امکان افزایش ظرفیت انتقال داده‌ها و لزوم افزایش ظرفیت تولید و به دنبال آن اضافه کردن تجهیزات بود که سیستم موجود امکان انتقال و پردازش سیگنال‌های جدید را نداشت؛ ضمن اینکه عدم امکان آرشیو اطلاعات و آنالیز هم یکی دیگر از محدودیت‌ها بود.

وی تصریح کرد: بنابراین با برنامه‌ریزی و درخواست و حمایت مدیریت ارشد در تخصیص بودجه موردنظر، پروژه تأیید و با همکاری واحدهای توسعه و تولید و تعمیرات واحد در یک توقف برنامه‌ریزی‌شده و با مشخص کردن فعالیت‌ها به‌طور دقیق در ۲۵ روز کاری و با مشارکت گروه‌های کارشناسی شرکت ایریسا و اتوماسیون واحد احیا، تعویض سیستم کنترل انجام پذیرفت.

وی مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌گرفته در این خصوص را جداسازی کابل‌های کنترل و سیگنال، کابل‌کشی و سربندی کابل‌ها، نصب تابلوهای جدید کنترل و قدرت و تابلوهای ورودی و خروجی نصب میزهای اپراتوری و برقراری ارتباط بین سرورها و کابینت‌های کنترل، تست عملکردی کنترلرها، تست گروهی و سیگنال‌چک، تست عملیات مربوط به ترتیب استارت و استپ تجهیزات و تست شرایط ایمن شدن تجهیزات به هنگام بروز خرابی و آلارم ها معرفی کرد که تمامی این مراحل با هماهنگی برنامه‌ریزی و تعامل گروه‌های کاری به‌دقت انجام شد و نتیجه آن عملکرد مناسب سیستم در زمان تولید بود.

مدیر واحد احیا مستقیم یک در پایان ضمن تشکر از حمایت مدیران ارشد سازمان و همکاری خوب رؤسا و سرپرستان تولید، تعمیرات و برق و ابزار دقیق و دیگر همکاران واحد که با تعامل، صبر و حوصله در مسیر اجرای این پروژه، نتیجه مطلوب را رقم زدند، اظهار امیدواری کرد با مساعدت و پشتیبانی مجموعه مدیریت سازمان و با حذف موانع و برنامه‌ریزی‌های دقیق و منظم، در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی تولید آهن اسفنجی گام برداریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید