230599

مدیر اجرای پروژه‌های نواحی آهن‌سازی و فولادسازی خبر داد:

اجرای موفقیت‌آمیز پروژه ارتقای سیستم اتوماسیون صنعتی مدول D واحد احیا مستقیم فولاد مبارکه

دنیای معدن: مدیر اجرای پروژه‌های نواحی آهن‌سازی و فولادسازی شرکت فولاد مبارکه از اجرای موفقیت‌آمیز پروژه ارتقای سیستم اتوماسیون صنعتی مدول D واحد احیا مستقیم این شرکت خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، رضا خادم کیمیائی مدیر اجرای پروژه‌های نواحی آهن‌سازی و فولادسازی از اجرای موفقیت‌آمیز پروژه ارتقای سیستم اتوماسیون صنعتی مدول D واحد احیا مستقیم شرکت فولاد مبارکه در توقفات ناشی از محدودیت مصرف گاز، زودتر از برنامه زمان‌بندی و با رعایت کامل موارد ایمنی خبر داد.

رضا خادم کیمیائی افزود: با توجه به قدیمی بودن سیستم DCS و PLC اتوماسیون موجود وعدم پشتیبانی و به‌روزرسانی سخت‌افزار و نرم‌افزار از طرف سازنده و همچنین محدودیت ظرفیت پردازش اطلاعات و آرشیو اطلاعات فرایندی و آلارم ها و... و لزوم ارتقای آن، پروژه مذکور در قالب قرارداد طراحی، خرید، نصب و راه‌اندازی به شرکت ایریسا ابلاغ شد.پ

وی خاطرنشان کرد: این پروژه هم‌زمان با محدودیت‌های مصرف گاز در ناحیه آهن‌سازی و در مدت ۲۵ روز و با کار شبانه‌روزی و همراهی کلیه عوامل و با رعایت کامل موارد فنی و ایمنی اجرا شد و به بهره‌برداری رسید.

مدیر اجرای پروژه‌های نواحی آهن‌سازی و فولادسازی در ادامه به مهم‌ترین مزایای اجرای این پروژه اشاره و تصریح کرد: افزایش قابلیت اطمینان با توجه یکپارچه بودن سیستم انتخاب‌شده و استفاده از کنترلرهای قدرتمند، ارتقای امنیت سیستم اتوماسیون جدید، دسترسی به آرشیو کامل اطلاعات تولید و عملکرد سیستم، افزایش سرعت عیب‌یابی، سهولت تأمین قطعات یدکی و قابلیت تعریف کاربر و سطوح دسترسی مختلف از مهم‌ترین مزایای اجرای این پروژه بود.

محمد حسنی، رئیس اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی نیز در این خصوص یادآور شد: علی‌رغم مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر علیه کشور که بر تأمین کالا، لایسنس، خدمات آموزشی و پشتیبانی از طرف سازنده اصلی به همراه افزایش زمان و دشواری‌های انتقال پول و عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی تأثیر مستقیم داشت، پروژه در موعد مقرر و در زمان توقف بهمن‌ماه درمدول D واحد احیا مستقیم انجام شد.اجرای این پروژه با صرف بیش از ۶ هزار نفرساعت و با حضور نفرات اجرایی پیمانکار در جبهه کاری موازی و مختلف با موفقیت صورت گرفت.

ید محمد حبیبی، کارشناس اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی نیز در خصوص مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در اجرای این پروژه، اضافه کرد: جداسازی کابل‌های کنترل و سیگنال، کابل‌کشی و سربندی کابل‌ها، نصب تابلوهای جدید کنترل و قدرت و تابلوهای ورودی و خروجی، نصب میزهای اپراتوری و برقراری ارتباط بین سرورها و کابینت‌های کنترل از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت‌گرفته در این پروژه بود.

وی تصریح کرد: پس از جایگزینی سخت‌افزار (شامل کابینت‌ها، میزها و کنسول‌های اپراتوری و مهندسی و...) عملیات سیگنال‌چک و فانکشن سایت با همکاری تیم بهره‌برداری احیا مستقیم انجام شد و پروژه زودتر از برنامه زمانی با سیستم کنترل اتوماسیون صنعتی جدید تحویل بهره‌بردار گردید.

محمدرضا فتحی مدیر واحد احیا مستقیم ضمن ابراز رضایت از اجرای این پروژه در واحد احیا مستقیم، افزود: با توجه به اهداف و نقشه راه شرکت، یکی از اقدامات مشخص‌شده در جهت رفع موانع تولید، جایگزینی سیستم‌های کنترل جدید به‌جای سیستم‌های قدیمی است که عملا با توجه به سال تولید و طراحی آن‌ها دارای محدودیت‌های زیادی نظیر، عدم پایداری سیستم به‌دلیل فرسودگی قطعات زیرمجموعه و عدم امکان تأمین به دلیل خارج از رده تولید بودن، عدم امکان افزایش ظرفیت انتقال پردازش داده‌ها و افزودن سیگنال‌های جدید و عدم امکان آرشیو اطلاعات و...بود. با اجرای این پروژه محدودیت‌های فوق رفع شد و هم‌اکنون مدول D واحد احیا مستقیم با استفاده از سیستم جدید در مدار تولید قرار گرفته است.

حمید علیان سرپرست تعمیرات برق و ابزاردقیق واحد احیا مستقیم در ادامه به دیگر محدودیت‌های سیستم اتوماسیون قبلی اشاره کرد و گفت: نبود سیستم افزونه (Redundancy) که باعث توقف فرایند در صورت خرابی بخشی از سیستم کنترل می‌شد و همچنین قدیمی بودن سیستم که آسیب‌پذیری آن در برابر نفوذ و خرابکاری سایبری احتمالی را به همراه داشت از دیگر محدودیت‌های سیستم اتوماسیون قبلی بود.

ی تصریح کرد: با توجه به موارد ذکرشده و به‌منظور افزایش قابلیت دسترسی مدول و جلوگیری از توقفات ناخواسته و نهایتا افزایش کمی و کیفی محصول، اجرای این پروژه در دستور کار قرار گرفت و علی‌رغم وجود پیچیدگی‌های فنی زیاد، با دقت نظر و تخصص تیم‌های اجرا و نظارت پروژه و بهره‌برداری، بدون هیچ اشکالی و در ‌زمان کمتر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده، سیستم قدیمی به‌طور کامل حذف و سیستم جدید جایگزین آن شد.

مدیریت اجرای پروژه‌های نواحی آهن‌سازی و فولادسازی در پایان از زحمات کارکنان واحد اجرای پروژه‌های آهن‌سازی، دستگاه نظارت، مدیریت و پرسنل بهره‌برداری ناحیه آهن‌سازی و کلیه همکارانی که در برنامه‌ریزی، اجرا و راه‌اندازی این پروژه مشارکت داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید