236112

هم‌زمان با افزایش بحران‌های جهانی صورت گرفت؛

نقش پررنگ دلالان در بازار جهانی فلزات

دنیای معدن: در نیمه اول سال۲۰۲۲ بازار فلزات اساسی نظیر مس، فولاد، آلومینیوم و روی یا فلزات گرانبها نظیر نقره و طلا تحولات بسیار متناقض و متنوعی را سپری می‌کند که کنار هم قراردادن آنها خبر از اثر بالای واسطه‌گری بر روندهای قیمتی دارد.

به گزارش دنیای معدن، در گرماگرم به‌هم‌پیچیدن بحران‌های جهانی، بازار فلزات تحولاتی کم‌سابقه را تجربه می‌کند. نیروهای مختلف بر چرخ و فلک قیمت‌ها در بازار جهانی فلزات اثر می‌گذارند.

از جدال‌های ژئوپلیتیک چین و آمریکا یا روسیه و اروپا تا فراگیری تورم در اقتصادهای پیشرفته. بحران انرژی بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها را با مشکل جدی بازگشت سود مواجه کرده و شکاف زنجیره تامین جهانی صنایع پیشرفته را با سکته‌های مداوم روبه‌رو ساخته است. در این بین بازار فلزات اساسی نظیر مس، فولاد، آلومینیوم و روی یا فلزات گرانبها نظیر نقره و طلا تحولات بسیار متناقض و متنوعی را سپری می‌کند که کنار هم قراردادن آنها خبر از اثر بالای واسطه‌گری بر روندهای قیمتی دارد. موضوعی که تولید معدنی و صنایع وابسته را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده است. در این گزارش نگاهی به بازار تعدادی از فلزات در نیمه اول ۲۰۲۲ و میزان تولید و مصرف آنها انداخته‌ایم.

طلا نیمه اول سال‌ را با رشد ۱۲درصدی و جهش تقاضا تا سطح ۲۱۸۴تن سپری کرد. فلز زرد نیمه‌اول را با افزایش تقاضا به پایان رساند هرچند طلا زیر فشار سیاست‌های پولی سختگیرانه بانک‌های مرکزی کشورها به‌ویژه فدرال‌رزرو آمریکا قرار دارد و همین عامل وضعیت سختی را در سه‌ماهه دوم سال‌به این صنعت تحمیل کرد. این موضوع در کنار کاهش تقاضا برای طلا از بخش صنایع باعث‌شده تا رشد تقاضا از ناحیه خرید اسناد الکترونیکی قابل‌معامله طلا (ETFs) خنثی شود. این عوامل مجموعا افت ۶درصدی قیمت طلا در فصل دوم ۲۰۲۲ را سبب شد.

موضوعی که باعث شد تا تقاضای جهانی طلا به ۹۴۸تن کاهش یابد که به معنی افت ۸درصدی تقاضای این فلز گرانبها در این دوره زمانی است. تقاضای سال‌گذشته جهان در این فصل بیش از ۱۰۳۱تن طلا بود. ریسک‌های ژئوپلیتیکی و ایجاد فشار تورمی از عمده دلایل بی‌میلی طلا به افزایش قیمت است.

چین بیشترین کاهش خرید طلا را در حالی در این دوره زمانی ثبت کرده است که مصرف‌کنندگان خرد هندی به‌شدت به خرید طلا علاقه داشته، زمینه تعدیل شوک ناشی از افت خرید طلای جهانی را فراهم کرده‌اند. بازارهای خاورمیانه و به‌طور خاص کشور ترکیه نیز در بهبود تقاضای مصرفی طلا در نیمه اول ۲۰۲۲ نقش موثری را ایفا کردند. بازار این فلز در حال انجماد است و جهش تقاضا در فصل اول با افت تقاضا در فصل دوم تا حد زیادی مهار شده است.

چند موسسه و تعدادی از تحلیلگران وضعیت بازار مس را مناسب ارزیابی می‌کنند. مس که در نیمه اول ۲۰۲۲ رشد تولید ۹/ ۲درصدی را تجربه کرده، طبق پیش‌بینی‌های اولیه احتمالا تا پایان سال ‌به مرز تولید ۲۲‌میلیون تن خواهد رسید. عبور از این خط اما به‌نظر با توجه به وضعیت سایت‌های مختلف تولیدی و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده بعید است، که بخشی از آن به شرایط معدن‌کاران بزرگی نظیر BHP برمی‌گردد. شیلی و پرو؛ دو بال رشد تولید مس در سال‌۲۰۲۲ هستند. سال‌گذشته اندونزی یکی از موتورهای رشد تولید مس بود.

سرمایه‌گذاری در مناطق جدید در سال‌۲۰۲۲ با کندی پیش می‌رود. همین عامل نیز باعث‌شده تا فاصله تقاضا تا پوشش کامل تقاضای جهانی مس افزایش یابد. برآورد موسساتی نظیر مک‌موران این است که تولید ۴ کشور بزرگ تولیدکننده مس یعنی چین، کنگو، شیلی و پرو در پایان سال‌۲۰۲۲ به سطح ۱۱‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تن برسد. عددی که قرار است تا سال‌۲۰۲۵ از مرز ۱۳‌میلیون تن عبور کند.

کاهش ۳۰درصدی قیمت مس نسبت به اوایل مارس۲۰۲۲ موجب‌شده تا عرضه مس به بازارهای جهانی با بی‌میلی برخی شرکت‌ها روبه‌رو شود. این بی‌میلی می‌تواند در درازمدت سرمایه‌گذاری در مس را کاهش داده و رسیدن به برنامه کربن‌صفر سال‌۲۰۵۰ را به تعویق بیندازد. شاخص بورس لندن خبر از افزایش اندک قیمت مس در معاملات روز گذشته می‌دهد.

بازار پیچیده فولاد و سنگ آهن

در شرایطی که جهان شاهد کاهش قابل‌توجه تولید جهانی فولاد است، قیمت این فلز اساسی نیز رو به نزول است. اثر دامپینگ قیمتی روسیه بر صنعت فولاد بسیار متفاوت و دور از انتظار بوده است. قیمت میلگرد از نقطه اوج خود در اواخر مارس۲۰۲۲ حدود ۳۰۰ دلار سقوط کرده است. موضوعی که در کنار نوسانات قابل‌توجه قیمت سنگ‌آهن و شمش خبر از افت بیشتر تولید فولاد طی ‌ماه‌های آتی می‌دهد. با اینکه برخی نشانه‌ها از احتمال جهش تولید در چین حکایت دارد؛ اما مشکلات ناشی از بخش املاک چین، پیام عدم‌اطمینان برای فولادسازان این کشور ارسال می‌کند.

برخی خبرها هم از اراده دولت چین برای کاهش دوباره تولید فولاد در این کشور حکایت می‌کند. موضوعی که عمدتا به دلیل اصرار پکن برای رسیدن به اهداف کربن‌زدایی از صنعت فولاد است. کاهش تولید فولاد چین در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ به معنی اعطای فرصت‌های بسیار به کشورهای کوچک برای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد است. این سرمایه‌گذاری البته فعلا با توجه به قیمت نازل فولاد چشمگیر نیست. به‌طور کلی ابهامات این بازار موجب‌شده تا تزلزل در تولید سنگ‌آهن و فرآوری آن شدت گرفته، بازار و سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری به پروژه‌های فولادی وارد شوند.

روی سرخ «روی»

فلز روی یکی از بهترین شرایط قیمتی را در بین همه فلزات طی هفته‌های اخیر تجربه کرده است. این فلز که در نتیجه بحران انرژی کاهش تولید قابل‌توجهی را تجربه کرده است از سوی خریداران در هفته‌های اخیر با قیمت بالاتری تولید می‌شود. در روزهای اخیر روی در بالاترین نقطه ۵‌ماه اخیر خود قرار گرفته است. اخباری که شرکت بزرگ گلنکور نیز آن را تایید کرده، نشان می‌دهد قطع گاز گسترده در اروپا موجب‌شده تا بسیاری از کارخانه‌های روی با چالش تداوم تولید روبه‌رو شده، به‌صورت کلی یا جزئی خطوط تولید خود را متوقف کنند. قیمت این فلز در هر تن هم‌اینک در محدود ۳۴۵۰ دلار قرار دارد. روی هم‌اکنون نسبت به مس، نیکل یا آلومینیوم، معاملات باثبات‌تری را تجربه می‌کند. تولید روی هم‌اینک در مجموع دو فصل اول ۲۰۲۲ معادل ۳۵۱هزار تن است که طبق گزارش بلومبرگ، افتی ۱۲درصدی را نسبت به نیمه اول ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. در ۱۰فصل گذشته بیشترین میزان تولید جهان حدود ۲۰۶هزار تن بوده که در فصل سوم ۲۰۲۱ اتفاق افتاد. عددی که گویای اثر بحران جهانی انرژی ‌بر تولید فصلی روی در جهان در نیمه اول ۲۰۲۲ است. هم‌اینک ۱۰پروژه جدید روی در آمریکا، کانادا، مکزیک، استرالیا، کنگو و آفریقای‌جنوبی در جریان است که احتمالا تحت‌تاثیر این فضا قرار خواهند گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید