235719

فاصله چشمگیر قیمت فلزات پایه در بورس فلزات لندن و بورس فلزات شانگهای

دنیای معدن-کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بازارهای فلزات پایه و فولاد در برنامه امروز صبح حدود ساعت ۱۱:۱۰ دقیقه (سه‌شنبه ۴ مرداد ماه ۱۴۰۱) سرای سرمایه رادیو اقتصاد با اشاره به رشد چشمگیر قیمت فلزات طی روز گذشته در بورس فلزات شانگهای گفت: در بورس فلزات لندن اما قیمت ها متفاوت بود و روند نرخ ها در LME تفاوت زیادی با SMM داشت؛ به گونه ای که مس در بورس فلزات لندن نسبت به قیمت بورس فلزات شانگهای ۳۹ دلار کمتر بود و ۷۴۴۶ دلار اعلام شد.

به گزارش دنیای معدن، وی افزود: در آلومینیوم این اختلاف ۲۱۰ دلار بود و نرخ این فلز در بورس فلزات لندن ۲۴۳۱ دلار گزارش شد که کمتر از بورس فلزات شانگهای می باشد. روی ۳۵۸ دلار و سرب ۲۲۳ دلار پایین تر از نرخ های بورس شانگهای بودند و به ترتیب ۳۰۵۰ دلار و ۲۰۲۰ دلار اعلام شدند. نیکل در بورس لندن ۴۸۶۷ دلار کمتر از نرخ های SMM و ۲۲ هزار و ۵۴۵ دلار بود. قلع نیز ۳۶۰۱ دلار کمتر و ۲۵ هزار و ۱۹۵ دلار اعلام شد.

جعفری طهرانی خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می دهد که اروپا به شدت درگیر موضوع کمبود انرژی است و اگرچه بازار چین در حال تجربه دوران رونق است اما بازار اروپا بیماری سختی را تجربه کرده و پشت سر می گذارد.

وی با اشاره دوباره به این موضوع که در مورد فلزات پایه نظیر آلومینیوم که بیشترین مصرف انرژی را در میان فلزات پایه دارد شاهد تفاوت چشمگیر نرخ های دو بورس هستیم.وی اظهار کرد: این مسأله در مورد سرب و روی هم صادق است چون اگرچه مصرف انرژی این دو فلز کمتر از آلومینیوم است اما تعداد واحدهای ذوب این دو فلز در اروپا بیشتر بوده و در نتیجه روی تولید و درنتیجه قیمت ها تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: درباره نیکل تفاوت را این گونه می توان توجیه کرد که صنایع خودروسازی در اروپا رونقی شبیه به چین نداشته و این مسأله تاثیر خود را بر نیکل در بورس فلزات لندن گذاشته است.

این کارشناس ارشد بازارهای کامودیتی با بیان اینکه تفاوت های ذکر شده به این معناست که بورس فلزات لندن در حال فاصله گرفتن از بورس فلزات شانگهای است گفت: این موضوع علیرغم اینکه دو دستگی ایجاد می کند اما نویدبخش این موضوع نیز می تواند باشد که بازار چین همچنان وضعیت مطلوبی داشته باشد.

وی این نکته را نیز متذکر شد: با وجود این تفاوت منفی قیمت ها میان دو بورس لندن و شانگهای، قیمت ها در LME بجز در آلومینیوم که افت ۲۸ دلاری را نسبت به جمعه تجربه کرده است در سایر فلزات مثبت بود به گونه ای که مس با ۷۶ دلار، روی با ۶ دلار، سرب با ۱۷ دلار، نیکل با ۱۰۲۰ دلار و قلع با ۵۹۵ دلار افزایش همراه شدند.

این کارشناس ارشد بازارهای کالایی ادامه داد: فولاد هم از شرایط مطلوبی برخوردار است و اگرچه هنوز نمی توان انتظار رشد قابل توجه در قیمت های فولاد را داشت اما خوشبختانه نرخ ها زیاد نزولی نیستند و محدوده نوسان قیمت بر روی خیلی از محصولات ناچیز است. البته ورق گرم CIS کاهش محسوس تری نسبت به سایر محصولات داشت و افت آن بالغ بر ۳۰ دلار شد و به ۵۹۰ دلار رسید. بنظر می رسد روسیه به فکر دامپینگ و کاهش بیشتر قیمت ها نیست درنتیجه این موضوع خبر خوبی برای بازارهای فولاد محسوب می شود و باعث خواهد شد ایران در شرایط فعلی قادر به عرضه محصولات به بازارهای صادراتی با قیمت های بهتری باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید