231565

تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع ورق فولادی در گیلان

دنیای معدن- بر اساس گزارش مجموع فولاد گیلان سال گذشته بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع ورق های مختلف فولادی در این مجتمع تولید شد.

به گزارش دنیای معدن، فولاد یکی از صنایع آب بر است که شاید در استانی همچون گیلان با بارش های بسیار توجیه بیشتری برای راه اندازی آن باشد؛ ضمن اینکه تولیدات آن در گیلان  در تحقق نهضت ساخت داخل در شرایط تحریم می تواند بسیار کارساز باشد

قائم مقام مجتمع فولاد گیلان روز سه شنبه در گفت و گویی در رابطه با تولیدات این مجتمع اظهار داشت:  در مجموع حدود  ۳۰ درصد نسبت به پایان سال ۹۹ تولید در مجتمع گیلان افزایش یافته است.

نوید سیارثابت با اشاره به تولیدات ورق های فولادی در واحدهای تولید نورد گرم، نورد سرد و گالوانیزه، ادامه داد: تولید ورق های رنگی را در کنار تولیدات دیگر به عنوان چهارمین کارخانه این مجتمع در دستور کار داریم که تا کنون فاز مطالعاتی آن انجام شده و با تامین اعتبار لازم نسبت به خرید ماشین آلات و تمهیدات برای راه اندازی ان صورت می گیرد.

وی به اهمیت تولیدات مجتمع فولاد گیلان اشاره و بیان کرد: در ایام کرونا بدلیل نبود نقدینگی در صنایع پایین دستی و اجبار به صادرات در تولیدات فولاد مبارکه (به علت رکود) و فراهم نبودن شرایط برای واردات؛ با وجود متقاضیانی از کشورهای منطقه برای خرید تولیدات این مجتمع به دستور مدیرعامل مجتمع فولاد از صادرات به خارج از کشور با هدف تامین نیاز صنایع پایین دستی تا زمان اشباع بازار داخلی خود داری کردیم.

سیارثابت با اشاره به سرمایه گذاری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در مجتمع فولاد گیلان اظهار داشت: خط نورد گرم که ظرفیت اسمی حدود ۲ میلیون تن در سال را دارد بدلیل مستهلک شدن کارآیی لازم را نداشت، درحالی که با تمهیدات انجام شده مورد نوسازی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برای نوسازی این واحد تولیدی یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شد، گفت: نوسازی و خرید دانش فنی و تجهیزات آن توسط یکی از بزرگترین و قوی ترین شرکت های کشور چین انجام شده است که انتظار می رود در فرردین ماه بتدریج این ماشین آلات به داخل کشور وارد شود که در این صورت، بیش از یک میلیون تن ورق نورد گرم به بازار کشورمان افزوده می شود.

قائم مقام مجتمع فولاد گیلان با بیان اینکه در تولیدات  در نورد گرم بار بزرگ و سنگینی از دوش دولت بر داشته می شود، افزود: در صورت عدم تولید در مجتمع فولاد گیلان و در حالی که دولت مجبور است بخش زیادی از تولیدات خود در فولاد مبارکه اصفهان را برای ارزآوری صادر کند ، نیاز صنایع پایین دستی کشور تامین نمی شود.

وی اظهار داشت: مجتمع فولاد گیلان ماموریتی مبنی بر تامین نیاز صنایع پایین دستی کشور از جمله در خودروسازی ، ماشین سازی ، تجهیزات پزشکی ، هواپیما سازی ، لوازم خانگی ، لوازم پالایشگاهی و نیروگاهی برای خود قائل شده است که اگر این مجتمع نیز تولیدات خود را صادر کند، نه تنها ارز وارد کشور نمی شود بلکه بدلیل تامین نیاز داخلی  مجبور به واردات از  کشورهای دیگر و ارزبری به جای ارز آوری خواهیم بود.

به گفته سیار ثابت؛ اخیرا ورق های آجدار با ضخامت کمتر از سه میلیمتر  نیز در مجتمع فولاد گیلان تولید می شود که در دنیا برای تولید ورق آجدار با ضخامت کمتر از چهار میلیمتر  بدلیل پیچیدگی در فرآیند و استهلاک بالا مشکل دارند اما این محصول با ضخامت کمتر از ۳۰ میلیمتر در مجتمع فولاد گیلان تولید شد.

 سیار ثابت با بیان اینکه تا قبل از تولید این مجتمع همه ورق های آجدار کشور وارداتی بودند، اظهار داشت: مجتمع فولاد گیلان  این کار را به صورت آزمایشی از ۲ سال قبل شروع کرد  که در سال ۱۴۰۰ توانستیم بیش از ۱۰ هزار تن ورق آجدار کمتر از سه میلیمتر تولید کنیم که بدلیل قیمت و محدودیت ضخامت قرار شده که حسب نیاز بازار این ۱۰ هزار تن را نیز در سال اینده ارتقاء بدهیم.

قائم مقام مجتمع فولاد گیلان گفت: در حوزه تامین مواد اولیه نیازمند حمایت دولت برای افزایش تولید هستیم؛ ضمن اینکه واحد تولیدی گالوانیزه  نیز با سرمایه گذاری حدود یک هزار میلیارد تومان ،  راه اندازی و تولید آزمایشی آن انجام شده و اماده افتتاح با حضور مسئولان ملی و استانی به صورت رسمی است.

گیلان دارای ۳۳ شهرک و نواحی صنعتی در حال بهره برداری و حدود ۲ هزار و ۳۵۰ واحد صنعتی فعال است .ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید