231338

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصادی ایمیدرو تشریح کرد؛

عوارض صادرات بر سنگ آهن چگونه محاسبه می‌ شود؟

دنیای معدن: به گفته مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصادی ایمیدرو، عوارض صادراتی بر سنگ‌آهن نیز در قالب زنجیره فولاد اعمال خواهد شد و تفاوتی با دیگر محصولات ندارد.

به گزارش دنیای معدن، امیر صباغ، مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصادی ایمیدرو گفت: به هر میزان که قیمت‌ها افزایش یابد، درصدی از ضرایب برای کالاهای صادراتی نیز اعمال خواهد شد تا تولیدکننده، محصول خود را در بازار داخل نیز عرضه کند.

وی افزود: ضرایب پیش‌بینی شده برای عوارض صادراتی، از ۲درصد شروع می‌شود و اگر قیمت‌ها تا ۴۰درصد رشد کنند، احتمال افزایش ضریب عوارض تا ۲۲درصد وجود دارد و پس از این عدد، ثابت خواهد ماند. عوارض صادراتی، تمام کالاهای کامودیتی از جمله زنجیره فولاد، روی، مس، آلومینیوم، پتروشیمی، کالاهای کشاورزی و... را شامل می‌شود و با کاهش قیمت‌های جهانی، ضریب عوارض صادراتی نیز به صورت پلکانی کاهش خواهد یافت.

صباغ در پاسخ به چگونگی وضع عوارض صادراتی بر سنگ‌آهن گفت: عوارض صادراتی بر سنگ‌آهن نیز در قالب زنجیره فولاد اعمال خواهد شد و تفاوتی با دیگر محصولات ندارد. دولت، نگاه یکسانی بر وضع عوارض برای کل زنجیره فولاد دارد و از یک الگو برای محاسبه ضرایب رشد استفاده می‌کند. زیرا برای تنظیم بازار نمیتوان تنها بر یک محصول، عوارض صادراتی اعمال کرد.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصادی ایمیدرو تصریح کرد: در حال حاضر، بازار جهانی در سردرگمی به سر می‌برد و به نظر می‌رسد قیمت‌ها همچنان افزایش یابند. این افزایش قیمت‌ها در مورد گاز طبیعی که از طریق روسیه تامین می‌شود، محتمل‌تر است و احتمال محدودیت در تامین گاز طبیعی وجود دارد. از سوی دیگر با ادامه جنگ در اوکراین، بعید نیست که روسیه از ابزار گاز طبیعی برای تهدید اروپا استفاده کند.

وی اظهار داشت: استفاده از ابزار گاز طبیعی، به معنای افزایش قیمت در کودهای شیمیایی، محصولات کشاورزی، روی، آلومینیوم و فولاد بوده و بر بازار داخلی و بحث مدیریت بحران نیز، اثرگذار است. تا زمانی که چنین تنش‌هایی ادامه دارد، وضع عوارض صادراتی میتواند به عنوان راهکاری مناسب استفاده شود و همانطور که گفته شد، این عوارض پس از مدتی به نقطه تعادل خواهند رسید.اقتصادانلاین

 

دیدگاهتان را بنویسید