232454

حقوق کارگران کاهش یافت؟

دنیای معدن- نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: هیچ گونه تغییری در مصوبه شورای عالی کار برای دستمزد تعیین شده سال ۱۴۰۱ صورت نگرفته است و همه کارفرمایان مکلف به اجرای این مصوبه هستند.

به گزارش دنیای معدن _ ایرنا نوشت: علی خدایی گفت: اینکه بعضی از رسانه‌ها مدعی شده‌اند که جلسه روز گذشته شورای عالی کار برای کاهش دستمزد و یا تغییر مصوبه دستمزد سال ۱۴۰۱ بوده، درست نیست.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: هیچ گونه تغییری در مصوبه شورای عالی کار برای دستمزد تعیین شده سال ۱۴۰۱ صورت نگرفته است و همه کارفرمایان مکلف به اجرای این مصوبه هستند.

وی افزود: جلسه روز گذشته شورای عالی کار رسمی نبود و برای دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در ان جلسه درخواست برای دیدار با معاون اول رئیس جمهور انجام شد، اما هنوز دعوتی برای این جلسه صورت نگرفته است.

خدایی با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی کار مزد سال گذشته به امضای جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت بود، گفت: دستمزد جز مواردی است که مورد تضاد منافع کارگران و کارفرمایان است.

وی بیان داشت: افزایش مزد امسال با اجماع همه گروه‌های کارگری و کارفرمایی صورت گرفت با اینکه با رقم سبد معیشت کارگران فاصله دارد. این سبد هشت میلیون و ۹۷۹ هزار تومانی برای یک خانواده متوسط شهری ۳.۳ نفری برای سال ۱۴۰۱ نرخ‌گذاری شده است؛ درحالی که دستمزد مورد اعتراض کارفرمایان قرار گرفته است.

خدایی خاطر نشان کرد: درخواست برای بازنگری در دستمزد کارگران مطرح شده است، ولی به نظر بنده امکان تغییر مصوبه وجود نخواهد داشت.

روز گذشته نخستین نشست شورای عالی کار با حضور همه نمایندگان کارگری و کارفرمایی در سال ۱۴۰۱ با موضوع تقویت فرصت‌های شغلی برگزار شد که در این نشست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد به دنبال اعلام شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» بسته حمایتی دولت برای کارفرمایانی که ایجاد اشتغال جدید دارند، تعریف می‌شود.

به گفته «حجت الله عبدالملکی»، این نشست‌های شورای عالی کار، به شکل ماهانه و مستمر با حضور همه نمایندگان کارگری و کارفرمایی و به منظور حمایت از ایجاد مشاغل جدید برگزار می‌شود.

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۵۷.۴ درصد افزایش یافت، دستمزد به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و۷۵۰ تومان و حداقل دستمزد روزانه به ۱۳۹ هزار تومان رسید. حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ماهیانه چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان (روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان)، بن کارگری ۸۵۰ هزار تومان، حق مسکن ۶۵۰ هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۴۱۷ هزار و ۹۷۵ تومان، پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه ۲۱۰ هزار تومان تعیین شد.

براساس تصمیم شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ۵۷.۴ درصدی به ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری رسید.

همچنین حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۷۰۰ و حداقل دریافتی ماهانه کارگران با یک فرزند به ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۲۵ تومان رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید