232037

حق مسکن و بن خواربار بازنشستگان ناچیز است

دنیای معدن- یک فعال حوزه کار می‌گوید: افزایش دستمزد موجب رونق بنگاه‌های اقتصادی و افزایش انگیزه نیروهای کار می شود. وی مبلغ حق مسکن و بن خواربار بازنشستگان را ناچیز دانست و تاکید کرد: افزایش ۵۷.۴ درصدی دستمزد در پایه حقوق بازنشستگان نیز لحاظ خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن، رحمت الله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ گفت: افزایش دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۷.۴ درصد علیرغم برخی انتقادات موجب رونق بنگاه‌ها و بازار کار کشور خواهد شد و انگیزه نیروهای کار را افزایش خواهد داد.

وی گفت: سهم دستمزد در قیمت تمام شده پایین است و شاید درصد کمی از هزینه‌های کارفرمایان بخشهای تولیدی را شامل شود بنابراین افزایش آن تاثیر مثبتی هم برای بنگاه هم برای نیروهای کار خواهد داشت.

این فعال حوزه کار درباره برخی نگرانی‌ها نسبت به عدم رعایت افزایش سایر سطوح مزدی در مورد بازنشستگان و مواردی که درخصوص افزایش ۱۰ درصدی در بودجه ۱۴۰۱ مطرح می شود، اظهار کرد: آن چیزی که در بودجه مصوب می‌شود هیچ ارتباطی به بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی ندارد. بودجه فقط برای کارگران و کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشگری است و منابع صندوق تامین اجتماعی غیردولتی و بین النسلی است. هنگامی که از محل حقوق سال ۱۴۰۱ حق ورودی ۳۰ درصد مشخص می‌شود، بنابراین ورودی‌های ما به تامین اجتماعی افزایش یافته است.

پورموسی افزود: ماده ۴۱ قانون کار به ماده ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی متصل است که ماده ۱۱۱، حداقل‌ها را مشخص می کند و ماده ۹۶ می‌گوید برای سایر سطوح، حداقل هزینه‌های زندگی جبران و سبد معیشت تامین شود.

وی با بیان اینکه افزایش ۳۸ درصدی در سایر سطوح باید در مورد بازنشستگان نیز رعایت شود،‌ تصریح کرد: به طور معمول جلساتی در این باره در هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برگزار می شود و پس از تصویب در هیات مدیره به هیات وزیران می رود و در بازگشت به اجرا درمی آید.

این فعال حوزه کار با بین اینکه حق مسکن و بن خواربار بازنشستگان مبلغ ناچیزی است، افزود: در جلسه با هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برای سایر مزایا، حق اولاد و عائله مندی هم باید پیش‌بینی صورت گیرد ولی آنچه مسلم است افزایش ۵۷.۴ درصدی در پایه حقوق بازنشستگان لحاظ می شود و در مورد سایر سطوح نیز انتظار داریم ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان ماهانه اعمال شود که قول مساعد داده شده از اردیبهشت ماه پرداخت شود و مابه التفاوت فروردین ماه نیز به دنبال آن پرداخت خواهد شد.

این پیشکسوت کارگری همچنین در مورد طرح پیشنهادی همسان سازی عیدی و پاداش بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: طبق آخرین اطلاعات و با پیگیری های نماینده مشهد، این طرح به شورای عالی کار خواهد رفت تا مورد بررسی قرار گیرد ولی هنوز در شورا مطرح نشده و به محض ورود مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید