240513

درگیری پلیس آلمان و فعالان محیط زیست بر سر توسعه معدن زغال‌سنگ

دنیای معدن- همزمان با بحران انرژی در کشورهای اروپایی، پلیس آلمان با فعالان محیط زیست که در مخالفت با توسعه یک معدن زغال‌سنگ تجمع کرده بودند، درگیر شد.

به گزارش دنیای معدن، خبرگزاری رویترز افزود: پلیس به برچیدن موانع و متفرق کردن فعالانی اقدام کرد که در مخالفت با معدن زغال سنگ قهوه ای تجمع کرده بودند؛ اقدامی که تنش ها در سیاست آب و هوایی آلمان همزمان با بحران انرژی را نشان می دهد.

لیگنیت (lignite) یا زغال سنگ قهوه ای مرغوب ترین زغال سنگ و به رنگ قهوه ای مایل به سیاه است.

به نوشته رویترز، معترضان که بسیاری از آنها ماسک یا کلاه بر سر داشتند در اعتراض به توسعه معدن گارزویلر (Garzweiler) تجمع کرده بودند. این معدن توسط شرکت «ار دبلیو ای»(RWE) در روستای متروکه لوتزِرت (Luetzerath) اداره می شود و بخشی از منطقه استخراج زغال سنگ قهوه ای در ایالت نوردراین-وستفالن در غرب آلمان است.

معترضان با تشکیل زنجیره اعتراضی اقدام به تحصن کرده و ساختمان متروکه ای در این روستا را که به منظور توسعه این معدن تخریب شده بود، اشغال کردند. برخی از فعالان خود را در حفره هایی در زمین دفن کردند و برخی دیگر از سه پایه های چوبی آویزان شدند.

رویترز نوشت: این اعتراضات افزایش تنش ها بر سر سیاست انرژی برلین رانشان می دهد که به گفته فعالان محیط زیست، همزمان با بحران انرژی در اروپا به دلیل حمله روسیه به اوکراین بروز و این کشورها را مجبور کرده به دوران استفاده از سوخت آلوده تر بازگردند.

این موضوع به ویژه برای حزب سبز آلمان حساسیت برانگیز است زیرا این حزب اکنون به عنوان بخشی از دولت ائتلافی اولاف شولتس صدر اعظم آلمان، بعد از ۱۶ سال مخالفت بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ به قدرت رسیده است.

[درگیری پلیس آلمان و فعالان محیط زیست بر سر توسعه معدن زغال‌سنگ]

بسیاری از حامیان حزب سبز آلمان مخالف توسعه معادن هستند اما رابرت هابِک وزیر اقتصاد این کشور از حزب سبز با تصمیم دولت موافقت کرده است. بر اساس گزارش رسانه های آلمانی، برخی از فعالان محیط زیست بلوک های زغال سنگ به میزان ۲۵۰ کیلوگرم را در مقابل مقر محلی حزب سبزها ریختند.

پلیس آلمان در جریان اعتراضات روز سه شنبه از فعالان خواست از اعمال خشونت خودداری کرده و خویشتنداری کنند. به گفته پلیس، در روزهای اخیر برخی از فعالان به نیروهای پلیس حمله و یا به سمت آنان سنگ پرتاب کرده اند.

این اعتراض به دنبال تصمیم روز دوشنبه دادگاه محلی انجام شد که دستور تخلیه این روستا را صادر کرد و اکنون اراضی و خانه های آن در اختیار شرکت «آر دبلیو ای» است.

رویترز نوشت: تبعات جنگ اوکراین دولت شولتس را وادار کرده تا سیاست های قبلی خود را تغییر دهد.

به دنبال قطع انتقال گاز روسیه به اروپا و در بحبوحه بحران انرژی که قیمت ها را افزایش داد، دولت آلمان به راه اندازی نیروگاه های زغال سنگ و افزایش طول عمر نیروگاه های هسته ای اقدام کرده است.

با این حال دولت آلمان با تسلیم شدن در مقابل وعده سبزها، تاریخ تعطیلی همه نیروگاه های برق زغال سنگ در ایالت نوردراین-وستفالن را از سال ۲۰۳۸ به ۲۰۳۰ تغییر داده است.

شرکت آر دبلیو وی میزان استخراج زغال سنگ قهوه ای از معدن گارزویلر را سالانه حدود ۲۵ میلیون تن اعلام کرد و گفته است از طرح های انتقال انرژی و افزایش موقت استفاده از نیروگاه های سوخت زغال سنگ برای عبور از بحران انرژی در آلمان حمایت می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید