223784

موافقت بیش از 40 کشور با حذف تدریجی زغال سنگ / ایالات متحده، استرالیا و چین سر باز زدند

دنیای معدن: در اجلاس سازمان ملل موسوم به کوپ 26 در گلاسکو بیش از 40 کشور توافق کرده اند که استفاده از انرژی زغال سنگ را که آلوده ترین سوخت فسیلی به شمار می رود را متوقف کنند.

به گزارش دنیای معدن به نقل از آی اف ال ساینس، بر اساس بیانیه انتقال انرژی از زغال سنگ به انرژی پاک به رهبری بریتانیا که قرار است در روز پنجشنبه در COP26 اعلام شود، در مجموع 190 کشور و سازمان را به توافق می رساند که استفاده از این سوخت فسیلی به تدریج کنار گذاشته شود و از ساخت یا سرمایه گذاری در نیروگاه زغال سنگ جدید خودداری کنند. بر اساس این تعهد کشورهای دارای اقتصادهای قوی تر باید استفاده از زغال سنگ برای تولید برق را در دهه 2030 متوقف کنند و کشورهای دارای اقتصادهای ضعیف تر باید این کار را در دهه 2040 انجام دهند.

با این حال، تلاش برای «پیوستن زغال سنگ به تاریخ» شروعی دشوار داشت. برخی از کشورهای وابسته به زغال سنگ جهان، از جمله استرالیا، هند، چین و ایالات متحده این تعهد را امضا نکرده اند. اما از سوی دیگر، امضای تعدادی از کشورهای تشنه زغال سنگ مانند اندونزی، کره جنوبی، لهستان، ویتنام و شیلی را جلب کرد.

زغال سنگ بزرگ ترین عامل تغییر آب و هوای انسان محور است و سوزاندن زغال سنگ عامل حدود 46 درصد از انتشار دی اکسید کربن یکی از مهم ترین گازهای گلخانه ای در سطح جهان است. علاوه بر این، زغال سنگ یکی از اصلی ترین عوامل آلودگی هوا به شمار می رود.

در اقدامی جداگانه، اتحاد گذر از سوخت زغال سنگ - ائتلاف بین المللی از کشورها، مناطق و سازمان هایی با هدف حذف تدریجی سوخت زغال سنگ- در 4 نوامبر/ 13 آبان اعلام کرد که 28 عضو جدید از جمله اوکراین، شیلی، سنگاپور، موریس، آذربایجان، اسلوونی و استونی به این ائتلاف پیوسته اند.

زغال سنگ در حال حاضر در بسیاری از نقاط کره زمین در حال کنار گذاشته شدن است. جهان طی 6 سال گذشته شاهد کاهش 76 درصدی تعداد نیروگاه های زغال سنگ جدید بوده است. با این حال، این تعهد جدید به عنوان یک میخ مهم دیگر به تابوت سوخت زغال سنگ به شمار می رود که از سوی برخی کشورها، به ویژه دولت بریتانیا که مایل بود حذف تدریجی زغال سنگ را به نشان افتخاری برای ریاست کوپ این دوره تبدیل کند، اعلام شده است.

کواسی کوارتنگ، وزیر بازرگانی و انرژی بریتانیا، گفت: «امروز نقطه عطفی در تلاش های جهانی ما برای مقابله با تغییرات آب وهوایی است، زیرا ملت ها از همه گوشه های جهان در گلاسکو متحد می شوند تا اعلام کنند که زغال سنگ نقشی در تولید برق آینده ما ندارد.» وی افزود: «جهان در مسیر درستی حرکت می کند و آماده است تا سرنوشت زغال سنگ را مهر و موم کند و از مزایای زیست محیطی و اقتصادی ساختن آینده ای با انرژی پاک بهره مند شود.»

با این حال، عده زیادی همچنان چندان متقاعد نشده بودند. برخی از سیاستمداران بریتانیا از این تعهد انتقاد کردند که به اندازه کافی انگیزشی نیست و از طرف دیگر مبهم و پر ا خلأهای احتمالی است.

سازمان غیردواتی صلح سبز نیز از این تعهدات انتقاد کرد. خوان پابلو اوسورنیو، رئیس هیئت صلح سبز در کوپ26، گفت: «به طور کلی این بیانیه هنوز به خوبی از هدف مندی مورد نیاز در مورد سوخت های فسیلی در این دهه حساس فاصله دارد.» وی افزود: «به نظر می رسد که بر خلاف تیتر درخشان این بیانیه، قرار است به کشورها آزادی عمل زیادی داده شود تا تاریخ خروج خود را از مصرف این سوخت مشخص کنند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید