236611

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

ناوگان ماشین آلات معدنی نیازمند نوسازی و به روز رسانی

دنیای معدن: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت فعلی ماشین آلات معدنی گفت: در حال حاضر در حوزه ماشین آلات سنگین معدنی و حتی راهسازی و همچنین کشاورزی مشکلاتی را در این چند ساله به دلیل ممنوعیت واردات محصولات خارجی داشتیم و نیاز به یک نوسازی در ناوگان ماشین آلات معدنی در کشور بیش از پیش احساس می شود.

به گزارش دنیای معدن، علی جدی، اظهار داشت: به عنوان مثال حمل و نقل داخلی ما در حوزه حمل و نقل عمومی با مشکل مواجه شده بود که از سال گذشته وضعیت بهتر شده ولی هنوز این تولید داخل پاسخگوی نیاز ما نیست و باید مقداری دولت کمک کند تا نوسازی ناوگان ماشین آلات معدنی از قسمت واردات محصول خارجی انجام شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه بیان کرد: در این حوزه مشکلاتی داریم که شرکت های داخلی نمیتوانند نیاز ما به ماشین آلات راهسازی را برطرف کند و معادن ما به شدت به راهسازی نیاز دارند. برای اینکه این مشکل به سرعت حل و فصل شود مجلس در بودجه ۱۴۰۱ واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی را مصوب کرد. بودجه مورد نظر را برای آن در نظر گرفت. لازم است دولت برای اجرای سازی این مصوبه هرچه سریعتر اقدام کند.

نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه در حوزه ماشین آلات کشاورزی نیز این مشکل را داریم گفت: وزارت جهاد کشاورزی هر چند ماه چند تراکتور و کمباین خارجی را برای فروش وارد می کند اما با سیل عظیم متقاضیان دریافت این ماشین آلات روبرو می شود.

به گفته این نماینده مجلس برای حل این مشکل یا دولت باید تولید داخل را افزایش دهد و یا اجازه واردات را بدهد، نمی‌شود تولید راهسازی و کار در معادن را معطل گذاشت و منتظر ماند تا تولید داخلی به ثمر برسد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به این سوال که ممنوعیت واردات بر اساس چه بند و ماده ای در کشور وضع شد گفت: به دلیل شرایط تحریم برای اینکه کشور در زمینه تراز ارزی با مشکل روبرو نشود این مسائل در سال ۹۷ مصوب شد. اما بعد از گذشت چند سال مجلس مجوز واردات این ماشین آلات را داد. اما دولت باید این مصوبات را به سرعت عملیاتی کند، دلیل اینکه این مصوبه اجرا نمی شود را ما هم نمی دانیم و از این تعلل دولت تعجب کرده‌ایم، چند جلسه در کمیسیون صنایع پیرامون همین موضوع تشکیل شده است.

وی در ادامه درباره میزان ارزآوری وارداتی ماشین آلات معدنی برای کشور  خاطرنشان کرد: اگر این واردات در حوزه ماشین آلات معدنی اتفاق بیفتد ظرفیت معادن بالاتر می رود، صادرات در حوزه فولاد و مس افزایش پیدا میکند. این واردات در حوزه ماشین آلات حمل و نقل نیز می تواند باعث شود که حمل و نقل روان تری داشته باشیم، تصادفات کمتری در کشور داشته باشیم، هزینه تمام شده تولید نیز با این واردات ماشین آلات پایین بیاید.

جدی افزود: شاید با واردات این ماشین آلات ارز از کشور خارج شود اما منافع بسیار زیادی را که به چشم نمی آید و پنهان است برای کشور ایجاد می کند. وارد کردن هر چه سریعتر این محصولات به نفع کشور ماست و این واردات در واقع ارزبری محسوب نمی‌شود زیرا منجر به رونق تولید و رونق معادن می شود. 

وی معتقد است، علاوه بر این منجر به بهبود بخشیدن به وضعیت حمل و نقل و افزایش کیفیت جاده ها که زیرساخت های کشور هستند می شود.

جدی در ادامه درباره اقداماتی که وزارت صمت برای حمایت از معادن باید انجام شود توضیح داد: وزارت صنعت کاری که می تواند بکند این است که به سرعت آیین نامه واردات ماشین آلات معدنی را تدوین کند و واردات عملیاتی شود.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: فرسودگی ماشین آلات معدنی مشکل دیگر ما است که بخشی از این فرسودگی به دلیل تحریم کشور اتفاق افتاده است. البته واردات قطعات را می توان با استفاده از شرکت‌های در داخل کشور انجام داد تا این ماشین آلات نوسازی شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این چند سال که ممنوعیت واردات وضع شده بود شرکت های داخلی توانستند نیاز داخل را تامین کنند؟ توضیح داد: این شرکتها ادعا می کنند که توان تامین نیاز داخل را دارند، اما در واقع آنها نتوانستند نیاز داخلی کشور به این ماشین آلات معدنی را برطرف کنند. شرکت‌های داخلی می توانستند از این فرصت ممنوعیت واردات استفاده کنند تا رونق پیدا کنند اما متاسفانه این اقدام را انجام ندادند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ضمن اظهار تاسف از خام‌فروشی بالای مواد معدنی در کشور گفت: به دلیل وجود همین مشکل معافیت های مالیاتی خام فروشی را در مجلس وضع کردیم و برای این مسئله نیز مالیات تعیین کردیم تا مواد خام معدنی در حجم بالایی از کشور خارج نشود.

این نماینده مجلس معتقد است، وقتی ماشین آلات معدنی در دسترس باشد به ما کمک می‌کند تا برداشت بیشتری از معادن داشته باشیم و جلوی خام فروشی را نیز می گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید