236053

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد؛

بحران ماشین آلات معدنی با ادامه ممنوعیت واردات

دنیای معدن: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱، دولت را موظف به واردات پنج هزار ماشین‌آلات حوزه معدن کرده است اما تاکنون برنامه‌ای از سوی دولت ندیده‌ایم.

به گزارش دنیای معدن به نقل از اقتصادآنلاین، لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص چالش‌های موجود در کشور در زمینه ماشین‌آلات معدنی و دلیل ایجاد ممنوعیت برای واردات آن‌ها، بیان کرد: باید مقررات واردات در کشور داشته باشیم و ممنوعیت یعنی اینکه ما نمی‌فهمیم و چون آگاهی نداریم، واردات را ممنوع می‌کنیم.

وی افزود: در زمینه مسائل تخصصی اقتصادی، ممنوعیت معنی ندارد زیرا در امور تخصصی برابر مقررات عمل می‌شود. ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی در کشور چند سال قبل، وضع و نتیجه این شد که ما در حوزه ماشین‌آلات معدنی، راهسازی و ماشین‌آلات سنگین هیچ امکاناتی در اختیار نداریم و به‌ شدت دچار بحران شده‌ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا با ایجاد ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی، تولید داخل رونق پیدا خواهد کرد، عنوان کرد: با این شیوه نمی‌شود صنعت را رونق داد. بلکه ابتدا باید نیازها را احصا و تولید داخل را برآورد و سپس بر اساس آن، اقدام به وضع قوانین و مقررات کنیم. به طور معمول، واردات با کلمه تنظیم بازار، معکوس است. یعنی اینکه در تدوین این آیین‌نامه‌ها و قوانین، باید به عرضه و تقاضا در بازار نگاه کنیم، اگر عرضه کم بود، وارد می‌کنیم و اگر عرضه زیاد بود، واردات را با مقررات کاهش می‌دهیم اما باز هم واردات را ممنوع نمی‌کنیم.

سیاهکلی مطرح کرد: ممنوعیت یعنی اینکه ما بازار را نمی‌دانیم و تنظیم بازار را نمی‌فهمیم که البته این مسئله، به وزارت صنعت و مدیریت حساب‌ نشده آن‌ها می‌گردد. اگر این ممنوعیت، خارج از اراده حاکمیت باشد و به دلایل سیاسی برای تنبیه یا تحریم یک کشور اقدام شود، قابل قبول است اما در قاعده تخصص، چیزی به نام ممنوعیت واردات و صادرات نداریم.

وی در ارتباط با برنامه‌های وزارت صمت جهت تقویت ماشین‌آلات معدنی، اذعان کرد: وزارت صمت به عنوان متولی این کار باید ابتدا نیازها را برطرف کند و سپس این نیازها را با تولید داخل بسنجد که تولید داخل چند درصد نیاز را تامین می‌کند. اگر این تولید، تمام نیازها را تامین کند، داستان متفاوت است اما اگر نیاز کشور را برطرف نمی‌کند، باید متناسب با نیاز اقدام به واردات شود. طی سالیان اخیر، ممنوعیت واردات این ماشین‌آلات باعث افزایش قیمت شدید ماشین‌آلات ساخت داخل شده است که به مراتب کیفیتی پایین‌تر از محصولات خارجی دارند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از موانعی که بر سر راه نوسازی ماشین‌آلات معدنی قرار دارد، وجود محدودیت‌های مالی در معادن کوچک‌‍مقیاس است. تامین مالی این معادن باید در برنامه‌های وزارت صمت باشد تا آن‌ها بتوانند نسبت به نوسازی ماشین‌آلات خود اقدام کنند.

سیاهکلی در پایان خاطر نشان کرد : مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱، دولت را موظف کرده است که اقدام به واردات پنج هزار ماشین‌آلات حوزه معدن کند و باید برنامه عملیاتی این واردات توسط دولت تدوین می‌شد اما تاکنون برنامه‌ای از سوی دولت ندیده‌ایم.

 

دیدگاهتان را بنویسید