250817

۳۸ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در یزد وصول شد

دنیای معدن - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: در سالجاری ۳۸ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی معادن استان وصول شده است .

به گزارش دنیای معدن"محمد کاظم صادقیان " روز سه شنبه در جمع خبرنگاران تعداد پروانه‌های بهره‌برداری معدنی استان را ۷۷۶ مورد بیان کرد و افزود: از این تعداد پروانه ۵۰۰ معدن فعال و بقیه غیرفعال هستند و تاکنون ۲۳۰ پروانه اکتشاف و ۸۰ مورد گواهی کشف در استان صادر شده است.

وی با اشاره به چالش‌های حوزه اکتشافات جدید اظهار کرد: از جمله این معادن چغارت و چادرملو هستند که در حال پایان ذخایر و دوره بهره‌برداری هستند و برای مثال عمر چادرملو سال آینده به پایان می‌رسد.

صادقیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این معادن آمار اشتغال بالایی دارند و هزینه‌های بهره برداری در زمان رسیدن به ذخایر پایانی، افزایش می‌یابد از این رو در حال تلاش برای به نتیحه رساندن اکتشافات جدید هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد از ورود معادن به بحث هوشمندسازی و استفاده از دانش فنی برای بهره برداری از معادن برای خروج آنها از ساختار سنتی خبر داد و تصریح کرد: استان در حوزه پروانه‌های بهره‌برداری در رتبه هفتم کشور قرار دارد.

وی با تاکید بر رویکرد توسعه صنایع دانش بنیان و کم آبخواه در استان از صدور ۱۰۰ مجوز بی نام در حوزه دانش بنیان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰۰ مجوز بی نام در حوزه دانش بنیان صادر شده است.

صادقیان تصریح کرد: این روند صدور مجوز بر اساس سند یزد نوین و سند آمایش است و این واحدها در بازه زمانی ۳ تا ۵ سال با نیروی انسانی دارای دانش به بهره برداری می رسند و ارزش افزوده بالا و آلایندگی پائینی دارند.

رشد ۲۵ درصد صادرات در یزد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد از صادرات یک میلیارد و ۷۹ میلیون دلاری محصولات استان در سال جاری خبر داد و گفت: در این زمینه ۲۵ درصد رشد داشتیم و عمده کالای صادرات استان کاشی و سرامیک، سیم و کابل و شیشه است.

صادقیان با اشاره به عملکرد حوزه تجارت داخلی و اشتغال ۱۴۰ هزار نفر در این بخش افزود: ادغام اتحادیه ها با توجه به هزینه‌های بالا در راستای چابکتر شدن و ارائه خدمات بهتر به جامعه اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و در حال اجرا است.

 

دیدگاهتان را بنویسید