249924

بیش از ۶۲ درصد حقوق دولتی معادن خراسان رضوی وصول شد

دنیای معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۶۲.۵ درصد از تعهد امسال استان در خصوص حقوق دولتی معادن وصول شده است که به نظر می رسد تا پایان سال رقم وصولی از کل تعهد بیشتر شود.

به گزارش دنیای معدن، حقوق دولتی معدن مالیات یا هزینه‌ای است که معدن به دولت پرداخت می‌کند. در واقع معادن به ازای هر تن ماده معدنی، مبلغی را به دولت می‌پردازند. تاثیر عوامل مختلف مثل نوع ماده معدنی، ابعاد، نوع ذخیره و … بر حقوق دولتی از مهم‌ترین چالش‌های معدن‌داران محسوب می‌شود.

محمد توکلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: ۶۲.۵ درصد از تعهد امسال معادن استان معادل ۲۵ هزار میلیارد ریال بوده که در نیمه نخست امسال وصول شده است اما کل تعهد خراسان رضوی در سال جاری در خصوص وصول حقوق دولتی معادن ۴۰ هزار میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: طبق قانون باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی دریافتی از معادن به استان بازگردد اما پارسال از۴۸ هزار میلیارد ریال وصول حقوق دولتی در استان، ۲.۷ درصد معادل هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به استان بازگشت.

معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چرا حقوق دولتی وصول شده از معادن خراسان رضوی به استان باز نمی گردد گفت: این موضوع باید از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پیگیری شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نیز در این باره با اشاره به تبصره (۶) ماده (۱۲) قانون اصلاح قانون معادن گفت: دولت مکلف است ۱۵درصد از حقوق دولتی وصولی را به اعتبارات همان استان اضافه کند به طوری که تمام اعتبار یاد شده برای ایجاد زیرساخت و رفاه و توسعه شهرستان با اولویت بخشی که معدن در آن واقع شده است، اختصاص یابد.

سید جمال الدین حسینی با اشاره به بند (هـ) تبصره (هفت) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور افزود: همچنین دولت موظف است سهم ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن را هرسه ماه یک بار به خزانه معین استان واریز کند و پس از کسر سهم جزء (۶) بند "الف" تبصره (۱۸) این قانون با اولویت شهرستانی که معدن در آن قرار دارد برای توسعه زیرساختهای آن و رفع آسیب های محیط زیستی، اختصاص دهد.

وی اظهار کرد: در همین راستا ۵۵۶ میلیارد ریال به ۱۳ طرح نیمه تمام عمرانی خراسان رضوی در حوزه های راه، آب، بهداشت و محیط زیست اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا، ۴۸ نوع ماده معدنی با ارزش فلزی و غیرفلزی در خراسان رضوی شناسایی شده است که برخی از آنها شهره جهانی دارند. طلا، مس، کرومیت، سنگ آهن، سیلیس، زغال سنگ و سنگ های قیمتی مانند فیروزه جزء ارزشمندترین ذخایر معدنی این استان به شمار می روند.

معادن خراسان رضوی ۲ و ۹ دهم درصد از کل مساحت استان را تشکیل می دهند که سنگ آهن خواف شاخص‌ترین، معدن استان و جزء ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن دنیا و بزرگترین معدن سنگ آهن ایران است.

۹۸۰ پروانه بهره برداری از معادن معتبر در خراسان رضوی وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید