243879

تجمع مواد معدنی در اعماق زمین با تجهیزات نوین قابل بررسی است

دنیای معدن: یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: امروزه با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و با توجه به پیشرفت عجیب میزان دقت در اندازه‌گیری، پژوهشگران قادرند توده‌های معدنی عمیق را شناسایی کنند.

به گزارش دنیای معدن، علی‌خان نصراصفهانی با اشاره به نقش توسعه علم و فناوری در پیشرفت تحقیقات زمین‌شناسی اظهار کرد: امروزه افزایش دقت اندازه‌گیری در بررسی ویژگی‌های فیزیکی تحقیقات زمین‌شناسی بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: بعضی مواقع ماده معدنی مورد نظر زیر زمین قرار گرفته و ممکن است صدها متر پایین‌تر از سطح زمین تجمع داشته باشد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در حالت عادی امکان اندازه‌گیری، بررسی و تعیین حجم ماده معدنی که در این عمق قرار دارد، وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: امروزه با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و با توجه به پیشرفت عجیب میزان دقت در اندازه‌گیری، پژوهشگران قادر هستند توده‌های معدنی عمیق را نیز شناسایی کنند.

نصراصفهانی در رابطه با میزان دقت تجهیزات جدید گفت: منابع معدنی که در اعماق زمین قرار دارند، تغییرات بسیار اندکی از نظر ویژگی‌های فیزیکی در زمین ایجاد می‌کنند.

وی افزود: با این حال تجهیزات پیشرفته امروزی می‌تواند این تغییرات اندک را شناسایی و پارازیت‌هایی که باعث اختلال در روند شناسایی می‌شود را حذف کند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان ادامه داد: علاوه بر این مسئله در مناطق صعب‌العبور تجهیزات و تکنولوژی امروزی کمک بسیاری به پژوهشگران می‌کند.

وی تصریح کرد: درواقع تجهیزات امروزی می‌تواند در زمینه کشف ذخایر معدنی هیدروکربنی و حتی آبی به پژوهشگران کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید