243146

منابع معدنی ایران در کمربند ویژه ای قرار گرفته است

دنیای معدن: یک دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: منابع معدنی در برخی شهرهای ایران از جمله یزد، اصفهان و کرمان قرار دارد که تمام آن ها در یک مدار مشخص که کمربند ژئوشیمیایی (زمین شمیایی) ویژه ای را تشکیل می دهد، قرار گرفته اند.

به گزارش دنیای معدن، علی خان نصراصفهانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به پتانسیل های معدنی ایران و عناصر موجود در این معادن، اظهار کرد: در ایران بلوک ها و بخش های بسیار غنی از مواد و منابع معدنی مشاهده می شود.

وی افزود: این منابع معدنی در برخی شهرهای ایران از جمله یزد، اصفهان و کرمان قرار دارد که تمام آن ها در یک مدار مشخص که کمربند ژئوشیمیایی (زمین شمیایی) ویژه ای را تشکیل می دهد، قرار گرفته اند.

این دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: این کمربند زمین شیمیایی از سمت شمال غرب کشور آغاز شده و امتداد می یابد سپس از ناحیه جنوب شرقی کشور خارج می شود.

وی در رابطه با پتانسیل های موجود در کشور گفت: این کمربند ژئوشیمیایی که تحت عنوان کمربند «ارومیه دختر» نیز شناخته می شود، پتانسیل بسیار بالایی از نظر ذخایر مختلف و با ارزش های متعدد برخوردار است.

نصراصفهانی در همین رابطه ادامه داد: در این محدوده منابع بسیار با ارزش از آهن تا فلزات دیگری مانند مس مشاهده می شود، همچنین در این کمربند زمین شیمیایی منابع سرب و روی بسیاری نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: به طور کلی ایران مرکزی از نظر ذخایر آهن منطقه بسیار غنی محسوب می شود و در این ناحیه از کشور ذخایر بسیار زیادی از منابع معدنی قرار گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید