236456

لزوم توجه به توانایی مالی و فنی معدن کاران

دنیای معدن- دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: متاسفانه واردات ماشین ‎آلات و تجهیزات معدنی به دلیل قوانین موجود، مشکلات بسیاری ازجمله افزایش قیمت تجهیزات دارد که این موضوع، منجر به غیراقتصادی شدن عملیات استخراج می شود.

به گزارش دنیای معدن، علی خان نصراصفهانی در گفت وگویی، با بیان اینکه استخراج معادن درحال حاضر غیراقتصادی خواهد بود، اظهار کرد: هزینه های تأمین و نگهداری برخی تجهیزات و ابزارآلات استخراجی و ماشین آلات بسیار بالا بوده و ساعت فعالیت آن ها نیز کمتر از حد استاندارد است.

وی افزود: نگهداری از تجهیزات نیازمند هزینه های زیادی است؛ بیشتر قطعات نیز در بازار وجود ندارد به همین دلیل گروهی از افراد برای تأمین این محصولات از خارج کشور اقدام می کنند تا قطعات جدید را به دستگاه های بسیار قدیمی متصل کنند.

دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: هنگامی که قطعات نامناسب به تجهیزات صنعتی قدیمی متصل می شو قطعاً نمی توانیم به اندازه دستگاه های مدرن از آن استفاده کنیم و از این نظر در زمینه تجهیزات استخراج با فاجعه روبه رو هستیم.

وی با اشاره به تأمین ماشین آلات دست دوم، گفت: در صنعت معدن نیز مانند بسیاری از فعالیت ها برای تأمین ماشین آلات به دلیل تحریم ها مشکلاتی ایجاد شد؛ زمانی که تنها یک شرکت خاص برای تأمین تجهیزات اقدام کرد به دلیل رقابتی نبودن، کیفیت و قیمت نیز مدنظر قرار نگرفت.

نصراصفهانی تاکید کرد: هنگامی که شرایط این چنینی ایجاد می شود، معدن کاران مجبورند براساس تولیدات شرکت فعالیت کنند که معمولاً این تولیدات به اندازه نیاز این جامه نیست و منجر به ایجاد فساد و دست های پشت پرده می شود.

وی افزود: برای جلوگیری از این مشکلات، تصمیم بر این شد که ماشین آلات و تجهیزات از خارج کشور وارد شود، اما متأسفانه با این کار به دلیل قوانین سخت گیرانه، مشکلات بسیاری از جمله افزایش قیمت تجهیزات وجود دارد که منجر به غیراقتصادی شدن عملیات استخراج می شود.

دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: متأسفانه مشکل بزرگی که در ایران شاهد آن هستیم، فعال شدن بحث «رانت» برای کالاهای دو نرخی است.

وی تصریح کرد: بسیاری از تجهیزات وارد کشور می شود و پس از گذشت مسیری به دست معدن کاران می رسد، اما قوانین به نحوی است که معدن کاران نمی توانند محصولات را به قیمت واقعی خریداری کنند.

نصراصفهانی تاکید کرد: این مسئله باعث می شود توانایی مالی و فنی معدن کاران کاهش یابد و مشکلات آن ها در زمینه استخراج، مرتفع نشود.ایمنا

 

دیدگاهتان را بنویسید