234432

نیاز مبرم به انقلاب دانایی در زنجیره فعالیت معدن

دنیای معدن-دبیر گروه پیشرانان پیشرفت گفت: کارگروه دانش‌بنیان پیشرانان پیشرفت ایران به عنوان کارگروه فرعی پیشرانان و به منظور برنامه‌ریزی اقدامات مشترک در حوزه دانش‌بنیان تشکیل شد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از ایراسین، سید مهدی سدیدی، دبیر گروه پیشرانان پیشرفت هدف تشکیل این کارگروه را بررسی و ارزیابی ظرفیت‌ها و اقدامات انجام شده و طراحی برنامه‌های آینده شرکت‌های عضو در این حوزه دانست و اظهار کرد: وظیفه کارگروه، احصاء پروژه‌های فناورانه راهبردی شرکت‌ها در زنجیره ارزش، تشکیل کنسرسیوم مشترک دانش‌بنیان، سنجش زمینه‌های جدید تأسیس کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و انتخاب تکنولوژی‌های پیشران ملی برای ارتقاء سطح فناوری تولید تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی و فلزی در عضویت گروه پیشرانان هستند، گفت: در زنجیره فعالیت معدن نیاز مبرم به انقلاب دانایی وجود دارد، از اکتشاف تا فرآوری و اقتصاد چرخشی در این حوزه نیاز به کار جدی وجود دارد.

دبیر گروه پیشرانان پیشرفت بیان کرد: در اکتشاف و بهره‌برداری از معادن با مواد نادر نیز نیاز به ورود حلقه‌های دانشی هستیم. مشخصاً در حوزه اکتشاف با توجه به کاهش ذخایر معدنی سطحی، هم نیاز به نوآوری در تکنیک‌های اکتشافی وجود دارد و هم در ماشین‌آلات و قطعات حفاری ضرورت اقدامات دانشی وجود دارد. در این خصوص مقرر است اقدام یکپارچه و کنسرسیومی طراحی و صورت پذیرد که امیدواریم این اتفاق در اسرع وقت به وقوع بپیوندد.

سدیدی گفت: بحران برق در پیک تابستانی مصرف کشور و بحران گاز در پیک مصرف زمستانی مسأله‌ای است که در چند سال اخیر تهدیدی برای صنایع بزرگ شده است. شاهد هستیم در حالی‌که صنایع بزرگ ما از نیروگاه‌های اختصاصی هم برخوردارند ولی در پیک مصرف ملاحظات خانگی و اجتماعی بر مصارف صنعتی اولویت پیدا کرده است.

وی ادامه داد: گروه پیشران در ۴۸ پروژه‌ای که در بهمن ماه آغاز کرده است تولید ۳۰۰۰ مگاوات برق را در دستور کار قرار داده است و این‌بار نوع قراردادها طوری طراحی شده است که برق تولیدی در هر شرایط صرفاً به مصرف خود صنایع برسد، بر این اساس انتقال به شبکه مصرفی منتفی و عملاً بعد از بهره برداری، داستان قطعی برق صنایع منتفی خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید