220444

احرامیان در گفتگو با دنیای معدن مطرح کرد:

احداث نیروگاه برق توسط فولادی‌ها نیازمند تغییر قراردادهای شرکت برق است

دنیای معدن - نائب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در بررسی علل قطعی برق کارخانه‌های فولادی و سیمانی، مشکل فقط از نیروگاه‌های برق نیست بلکه کمبود گاز به عنوان سوخت نیروگاه‌ها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

دنیای معدن - محبوبه ناطق- بهادر احرامیان در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای معدن در خصوص پیشنهاد سرمایه‌گذاری صنعت فولاد در ایجاد نیروگاه و تامین برق مورد نیاز خود گفت: صحبتهایی که اخیرا در خصوص احداث نیروگاه و تامین برق از سوی شرکتهای زنجیره فولاد مطرح می‌شود، نیازمند بررسی دقیق‌تر و کارشناسانه‌تری هست چرا که برای تولید برق باید تامین منظم و پایدار گاز برای نیروگاه مدنظر قرار بگیرد این در حالی است که می‌دانیم شرکت گاز توان تامین ظرفیتهای موجود نیروگاه‌های برق را ندارد و با افزایش ظرفیت دچار مشکل می‌شود.


وی افزود: قراردادهای شرکت برق در این زمینه نیز دارای مشکلاتی هست و قبل از احداث نیروگاه جدید به نظر می‌رسد قراردادهای قبلی باید بازنگری و رفع اشکال شود. به طور مثال اگر قرار باشد شرکتها نیروگاه برق را با هزینه‌های گزاف و کلان احداث کند و هم برق را در زمانی که مازاد دارد به شرکت برق بدهد و هم نیاز خود را تامین کند، به دلیل اینکه پیک مصرف کارخانه‌ها و شرکت برق در تابستان است به نوعی نقض غرض ‌شود چرا که با این بند قرارداد شرکتهای فولادی باز هم باید تامین برق شرکتهای برق منطقه‌ای را بر نیاز خود اولویت ببخشند.


احرامیان همچنین تاکید کرد: با این حال هیچ شکی نیست که کارخانجات زنجیره فولاد در قطعی برق امسال دچار ضرر و زیان فراوان شدند و هر ماه توقف حدود 8 درصد تحقق و پوشش برنامه تولیدشان را عقب می‌اندازد که رقم بسیار بالایی است. در خصوص تامین این زیان باید دید دولت یا شورای امنیت ملی چه برنامه‌هایی را برای شرکتهای فولادی و سیمانی در نظر گرفته‌اند.


وی در پاسخ به این سوال که در زمستان هم شرکتهای سیمانی و فولادی برای تامین گاز مورد نیازشان ناچار به تعطیلی شیفت‌های تولید می‌شوند گفت: دقیقا همینطور است و این چرخه در زمستان هم ادامه پیدا می‌کند.
وی پیشنهاد داد: قیمت برق واقعی دیده شود ما گرانترین مصرف‌کننده برق را که شرکتهای فولادی هستند جدا کرده‌ایم و این تصمیم صرف نظر ناعادلانه بودن، صرفه اقتصادی ندارد. اگر به این ترتیب جلو برویم تصمیماتی گرفته می‌شود که نتایج آن در سال‌های آینده بهتر درک خواهد شد. کما اینکه وضعیت فعلی نتیجه تصمیمات اشتباه 15 سال پیش است.


وی در مورد نقش ماینرها در کمبود برق و اینکه اولویت‌دهی ماینرها و صنایع مادر کدام درست است افزود: این امر نیازمند اثبات است که مشکلات تامین برق در حال حاضر به دلیل مزارع بیت کوئین‌ها است ولی قطعا قابل بررسی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید