226977

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سمینار چالش گاز در زنجیره فولاد:

در تولید فولاد برای تامین برق و گاز با مشکل مواجه هستیم/مصرف صنعت فولاد کمتر از ۵درصد مصرف گاز کشور است

دنیای معدن: با توجه به اینکه جایگزینی برای گاز در صنایع فولاد نداریم، قطع گاز مصرفی آن‌ها به معنای توقف تولید است.

به گزارش دنیای معدن، مصرف گاز صنعت فولاد ایران چیزی کمتر از 5 درصد کل مصرف گاز کشور است. سوال این است که چرا دولت به محض مواجه با کمبود گاز به سراغ قطع گاز فولادی ها می رود در صورتی که صنعت فولاد سهم بالایی از مصرف گاز کشور ندارد و قطع گاز شرکت های فولادی، تبعات زیادی حتی برای سایر صنایع نظیر خودروسازی و غیره به همراه دارد.

این که به واحدهای زنجیره فولاد گفته شود که مصرف گاز خود را 75 درصد یا 80 درصد کاهش دهند، این به معنای توقف تولید آنها است، چون با این محدودیت عملاً امکان گرم نگه داشتن کوره ها و تداوم تولید وجود ندارد.

وقتی فولاد مبارکه و ذوب آهن  به دلیل قطع گاز دچار افت تولید می شوند، صنایع پایین‌دستی آنها نیز مانند خودروسازها، لوازم خانگی، نفت و گاز و غیره با مشکل مواجه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه چالش گاز در زنجیره فولاد در کوتاه‌مدت قابل حل نیست، ادامه داد: صنایع فولادی این آمادگی را دارند که چنانچه فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در میادین گازی به علت کسری بودجه محقق نشده است، در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

سبحانی با اشاره به تحقق چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و حفظ جایگاه دهم فولاد دنیا با رفع محدودیت تامین انرژی، تصریح کرد: متاسفانه صنایع فولادی در فصل تابستان با چالش تامین برق مواجه شدند و در فصل سرما هم محدودیت تامین گاز منجر به کاهش تولید در صنایع فولادی شده است.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور مصرف می‌شود، گفت: سهم صنایع فولادی از مصرف روزانه گاز بالغ بر ۳۰ میلیون مترمکعب است که کمتر از ۵ درصد مصرف روزانه کشور خواهد بود اما متاسفانه محدودیت‌ها در این بخش اعمال می‌شود که شاید هنوز اهمیت تولید صنایع فولادی در اقتصاد و تولید کشور تبیین نشده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: محدودیت گاز در شرکت فولادمبارکه به عنوان بزرگترین واحد صنعتی کشور باعث افت تولید می‌شود و صنایع پایین‌دستی نظیر خودروسازی، لوازم خانگی و سایر صنایع وابسته اعم از پتروشیمی و... را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: دو واحد فولادسازی کشور اعم از ذوب‌آهن اصفهان و فولاد زرند برای تولید فولاد به گاز وابسته نیستند که سهم ۴ میلیون تن از تولید ۳۳ میلیون تنی فولاد کشور را دارند. از سوی دیگر ماده اولیه واحدهای فولادسازی قوس الکتریکی، آهن اسفنجی است که برای تولید به گاز وابستگی دارد و محدودیت گاز دومینو وار منجر به کاهش تولید فولاد در کشور شده است.

سبحانی با اشاره به اینکه کاهش محدودیت تامین گاز به ۸۰ درصد به معنای تعطیلی واحد فولادسازی است، گفت: این شیوه اعمال محدودیت گاز به ۷۰ یا ۸۰ درصد به معنای توقف کامل فرایند تولید در واحد فولادسازی است. در صورتی‌که می‌توان به صورت استانی و منطقه‌ای، محدودیت را اعمال کرد اگرچه باز هم اعلام آمادگی می‌کنیم که صنایع فولادی آماده هرگونه سرمایه گذاری در پروژه های گازی هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید