234169

فولاد ارزان به دست نوردکار نرسید

التهاب فولاد به پایان می‌‌‌رسد؟

دنیای معدن- راضیه احقاقی : همزمانی سقوط قیمتی فولاد در بازارهای جهانی و انتشار خبر توقف یا کاهش فعالیت صنایع داخلی به دلیل قطعی برق با شروع فصل گرما باعث شد تا بازار شمش و مقاطع طویل فولادی میان سیگنال‌‌‌های کاهشی و افزایشی قیمت بلاتکلیف بماند. به‌‌‌این ترتیب، در حالی که بهای هر تن بیلت صادراتی ایران ظرف یک‌هفته گذشته کاهش ۵/ ۱۵درصدی را تجربه کرد و این موضوع باعث شد تا قیمت پایه شمش فولاد به کمترین قیمت پس از مهرماه سال گذشته برسد، التهاب خبر قطعی برق فولادسازان باعث شد تا نوردکاران استقبال احساسی از عرضه شمش داشته باشند و این موضوع زمینه رقابت قیمتی در این بازار را فراهم کرد.

به گزارش دنیای معدن، اگرچه خبر قطعی برق صنایع کشور و احتمال افت عرضه به التهاب در بازار فولاد کشور منجر شده، اما واقعیت این است که انبار محصولات فولادی انباشته از محصول است و کاهش تولید فولاد ضربه‌‌‌ای به تامین نیاز بازار داخل نمی‌‌‌زند. در این شرایط، اتخاذ سیاست صحیح از سوی وزارت صمت و بورس‌کالا می‌‌‌تواند از بروز معاملات هیجانی در این بازار جلوگیری کند و فرصت بهره‌‌‌برداری از کاهش قیمت جهانی را به متقاضیان مصرفی در بازار داخل بدهد. سیاستگذاران بخش آهن و فولاد، ظرف ماه‌‌‌های اخیر، با وضع تعرفه صادراتی، فرصت صادرات را از تولیدکنندگان حلقه‌‌‌های مختلف زنجیره فولاد گرفتند و به این ترتیب، فرصت زمانی محدود برای ارزآوری و سودآوری صنایع فعال در این بخش از میان رفت. در این شرایط، بیم اتخاذ سیاست نادرست و غیرکارشناسی دیگر که به بازار داخل آسیب بزند، به‌قوت وجود دارد.

روس‌‌‌ها سقوط قیمت شمش فولاد ایران را رقم زدند؟

قیمت عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران این هفته به کمترین میزان پس از مهر سال گذشته رسید؛ سقوط بهای فولاد در بازار جهانی مهم‌ترین دلیل این عقبگرد قیمتی بود. به‌گزارش فست‌مارکت، بهای بیلت صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس، هفته گذشته به 550 تا 560دلار به ازای هر تن رسید که این رقم نسبت به هفته قبل کاهش 5/ 15درصدی داشت. تلاش روسیه برای کسب سهم از بازارهای جهانی فولاد در کشورهای آسیای شرقی در شرایطی که این کشور به دلیل حمله به اوکراین تحت تحریم‌‌‌های اقتصادی غربی‌‌‌ها قرار گرفته، باعث شده است تا فولاد در اقصی‌نقاط بازارهای جهانی در مسیر افت نرخ قدم بردارد. به این ترتیب، بهای بیلت صادراتی CIS تحویل دریای سیاه در هفته گذشته تا 613دلار به ازای هر تن عقب‌‌‌نشینی داشت که این رقم نسبت به قیمت قبلی معامله آن افت 5/ 10درصدی را تجربه کرد.

کاهش قیمت بیلت صادراتی ایران به‌مراتب بالاتر از افت نرخ بیلت دریای سیاه بود؛ چرا که فولادسازان روسی درصدد هستند تا محصولات خود را در شرایط تحریم به بازارهایی صادر کنند که پیش از این، مقصد اصلی فولاد صادراتی ایران بود. تلاش روس‌‌‌ها برای کسب سهم از بازارهای جنوب آسیا باعث شده است تا فولادسازان این کشور اقدام به زیرفروشی محصول خود در این بازار کنند. در این شرایط، اخباری مبنی بر فروش بیلت روسیه در بازارهای جنوب‌شرقی آسیا با نرخی در کف کانال 500دلاری منتشر می‌شود. به گفته برخی از تجار چینی، قیمت پیشنهادی فولادسازان روسی به میزانی پایین است که باعث شده برخی تجار چینی اقدام به خرید این محموله‌‌‌ها، انتقال به انبار و بارگیری آن به مقصد جدید کنند؛ البته این گفته با قطعیت اعلام نشده است. به هر ترتیب، توان فولادسازان روسی برای فروش محصول خود با نرخی پایین‌‌‌تر از قیمت‌های معمول، تهدید جدی برای فولادسازان داخلی است.

رونق معاملات شمش فولاد با خبر قطعی برق

ظرف روزهای گذشته اخباری مبنی بر آغاز قطعی دوره‌‌‌ای برق صنایع کشور منتشر شد. انتشار این خبر با ایجاد ذهنیت کاهش تولید و عرضه شمش فولاد، زمینه رشد قیمت این محصول در بازار داخل را فراهم کرد. خبر قطعی برق فولادسازان تقریبا همزمان با افت نرخ شمش فولاد صادراتی ایران منتشر شد و همین موضوع باعث شد تا این خبر سیگنالی خلاف جهت سقوط قیمت جهانی فولاد به بازار داخل بدهد. به این ترتیب، در حالی که از سکه افتادن شمش فولاد صادراتی ایران زمینه عقب‌‌‌نشینی قیمت این محصول در بازار داخل را پس از ماه‌‌‌ها اوج‌‌‌گیری قیمتی رقم زده بود، خبر قطعی برق و کاهش تولید باعث شد تا مجددا این بازار رنگی از التهاب به خود ببیند و متقاضیان شمش فولاد حاضر به رقابت برای کسب سهم از عرضه شمش فولاد شوند.

قیمت پایه عرضه شمش فولاد ظرف دوهفته اخیر و در معاملات روزهای  دهم و هفدهم خرداد، عقب‌‌‌نشینی قابل ملاحظه قیمتی داشت. این افت قیمت باعث شد تا تولیدکنندگان شمش فولاد از میزان عرضه هفتگی خود در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران بکاهند. در این شرایط، برخی از فولادسازان این کاهش عرضه را به خبر قطعی برق نیز مرتبط دانسته بودند. برتری قابل ملاحظه نسبت تقاضا به عرضه باعث رقابت قیمتی میان خریداران شمش فولاد در عرضه‌‌‌های دوهفته اخیر شد و به این ترتیب، این بازار پس از مدت‌‌‌ها رکود از خواب برخاست. به این ترتیب، در حالی که قیمت پایه عرضه شمش فولاد برابر 12‌هزار و 900تومان تعیین شده بود، رقابت برای خرید این محصول باعث شد تا میانگین نرخ فروش این محصول در رینگ دیروز به 14‌هزار و 600تومان برسد که این رقم، معادل نرخ فروش این محصول در اسفند سال گذشته است. به این ترتیب، اگرچه قیمت پایه شمش فولاد تا نرخ آن در مهر سال گذشته عقب نشست، اما استقبال از عرضه شمش باعث شد تا بهای این محصول تا قیمت اسفند سال گذشته عقب‌‌‌‌نشینی کند.

خرید مقاطع طویل فولادی با ترس از گرانی

التهاب در بخش تولید شمش و محصولات فولادی با توجه به خبر قطعی برق باعث شده است تا بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور رنگی از رونق به خود ببیند. به گفته فعالان بازار آهن و فولاد، احتمال کاهش عرضه محصولات فولادی با توجه به کاهش تولید در تابستان به دلیل قطعی برق در سراسر کشور باعث شده است تا بر حجم خرید مصرفی و سرمایه‌‌‌ای در این بازار افزوده شود. افزایش خرید با هدف مصرف در این برهه شدت بیشتری گرفته و اغلب مصرف‌کنندگان با احتمال بروز موج جدید گرانی، سعی در خرید پیش از موعد دارند. هرچند با توجه به حجم بالای مقاطع طویل فولادی موجود در انبارهای تجار و واحدهای تولیدی، احتمال کمبود محصول منتفی است. در این شرایط، مدیریت صحیح بازار از هر گونه موج جدید گرانی در این بخش جلوگیری می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید