228537

۳۵ هکتار از عرصه های معدنی استان همدان تا دهه فجر احیا و بازسازی می شود

دنیای معدن- معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: احیا و بازسازی ۳۵ هکتار از عرصه های منابع طبیعیِ این استان که در اثر فعالیت بهره برداری معادن تخریب شده اند تا دهه فجر به پایان می رسد.

«رضا الوندی» رو دوشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: اجرای طرح احیا و بازسازی عرصه های منابع طبیعی این استان که در اثر فعالیت و بهره برداری معادن، تخریب شدند برابر دستورالعمل اجرایی ماده ۲۵ قانون معادن و ماده ۱۷ اصلاحی پیگیری شد.

وی افزود: برابر مصوبه کمیته تعامل بین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، محدود های معدنی در شهرستان ملایر در روستای «پیر میشان»، «خدری» و «گنجاب» به وسعت ۳۵ هکتار امسال برای احیا و بازسازی معرفی و انتخاب شده است که در دهه فجر این طرح به پایان می رسد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان خاطرنشان کرد: برای بازسازی و احیای عرصه های معدنی ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار پیش بینی و بخشی از آن تاکنون هزینه شده است.

الوندی ادامه داد: بازسازی و احیای عرصه های منابع طبیعی آسیب دیده ناشی از فعالیت های معدنی یکی از اصولی ترین راهکارهای مهم در کنترل آثار زیان بار بعد از فعالیت معادن، دستیابی به ایجاد محیطی مناسب و مطلوب برای تجدید حیات طبیعی و استفاده از سایر قابلیت های معادن است.

وی تصریح کرد: پس از تصویب قانون معادن و درج موضوع بازسازی و احیا در ماده ۲۵ این قانون و ماده ۱۷ اصلاحیه مربوطه، بازسازی و احیای معادن بر عهده سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گذاشته شد.

الوندی اضافه کرد: با توجه به تعداد زیاد معادن استان در صورت تخصیص اعتبار کافی و پس از بررسی محدوده های تخریب شده، با اجرای عملیات اصلاح و احیا تا حد قابل توجهی از شدت تخریب فعالیت های معدنی کاهش می یابد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: علاوه بر اجرای این طرح چنانچه برنامه مناسبی برای معادن فعال به منظور جلوگیری از تخریب اراضی و تشدید فرسایش ارائه شود، شرایط پایداری را در معادن به همراه خواهد داشت که این امر نیازمند تعامل بیشتر بین سازمان های مرتبط و بهره برداران معادن است.

الوندی تاکید کرد: فعالیت های معدنی آثار مخرب زیادی بر عرصه های منابع طبیعی دارد و جبران خسارت های وارد شده ناشی از عملیات اکتشاف و بهره برداری دشوار و بعضی مواقع غیرممکن است.

وی گفت: این معادن پس از بهره برداری و پایان ذخیره معدنی یا نداشتن کیفیت مناسب رها شده و علاوه بر آثار مخرب، چشم اندازی نا همگون بر زیست بوم ها و عرصه های منابع طبیعی به نمایش می گذارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید