227605

مخالفت مجدد منابع طبیعی غرب مازندران با واگذاری معدن در پل زغال سنگ + سند

دنیای معدن: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر طی نامه ای به سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران ضمن مخالفت مجدد با صدور پروانه اکتشاف جدید معدن در این منطقه تقاضای تجدیدنظر مجوز صادره را داشت.

به گزارش دنیای معدن، در سال گذشته فردی با نام (الف ـ د) در منطقه غربی محور آزاد راه تهران ـ شمال درخواست واگذاری بخشی از منطقه برای معدن شن و ماسه کرده که مورد موافقت قرار گرفت اما در مرحله واگذاری با ورود رسانه و پرداختن به این موضوع و مخالفت مسؤولان منطقه، موضوع به صورت ویژه در دستگاه قضایی مورد بررسی قرار گرفت.

14001015001165_Test_PhotoN

در پی مکاتبات پی در پی خانم (الف ـ د) موفق به دریافت رای از دیوان عدالت اداری و همچنین پروانه اکتشاف از اداره کل صنعت و معدن مازندران شد.

البته طی مخالفت کتبی و رسانه ای فرماندار، محیط زیست و منابع طبیعی با صدور مجوز اکتشاف خانم (الف ـ د) همچنان اصرار به احداث جاده دسترسی به مناطق مورد نظر داشته که با اقدام به موقع منابع طبیعی چالوس کار برای چندمین بار متوقف شد.

اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران طی نامه به سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران که به پیوست گزارش است، مجددا مخالفت خود را در چند بند اعلام کرد.

صدور پروانه اکتشاف خانم (الف ـ د ) بدون رعایت مقررات و همچنین بدون در نظر گرفتن توافق نامه دو طرف اقدام شده که خود جای سوال دارد.

اولا: محدوده مبادرت به صدور پروانه اکتشاف در ذخیرهگاه جنگلی واقع شده که جز گونه های ممنوع القطع به موجب قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی است.

ثانیا: مطابق توافق نامه فی مابین وزارت صمت و سازمان متبوع، صدور پروانه اکتشاف و بهره برداری با تعامل، هماهنگی و رعایت ملاحظات منابع طبیعی مورد انتظار بوده که در این خصوص مدنظر قرار نگرفته و بدین ترتیب مقدمات تخریب منابع طبیعی و اکوسیستم شکننده منطقه فراهم شده است.

توافق نامه فی مابین اقدام شده که خود جای سوال دارد و موضوع از جهات زیر قابل تامل است؛

علیهذا اداره کل منابع طبیعی ضمن مخالفت مجدد با صدور پروانه اکتشاف خانم (الف ـ د) و از آنجایی که اداره کل طرف شکایت در آرای صادره از دیوان اداری قرار نگرفته است همچنان تقاضا دارد نسبت به تجدید نظر مجوز صادره اقدام کند.

 زربین از گونه غالب منطقه دوآب، حسن آباده و منطقه لعله جار، بسیار کمیاب و ممنوع القطع است که در صورت بهره برداری از معدن تعداد زیادی از این درختان قطع خواهد شد، گونه زربین در ایران فقط در همین منطقه وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید