230654

درحالی که جنگ ترس از کمبود را تشدید می کند، فلزات اساسی بهترین هفته را گذراندند

دنیای معدن-بلومبرگ: مهم‌ترین فلزات جهان به سمت بزرگترین افزایش هفتگی در تاریخ می‌روند، زیرا حمله روسیه به اوکراین منجر به یک افزایش دشوار عرضه شده است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از بازارهای کامودیتی از فلزات گرفته تا نفت و گاز به دلیل جنگ در اوکراین دچار اختلال شده است چراکه بنگاه های بزرگ از روسیه صرف نظر کرده ، وام دهندگان از تامین مالی عقب نشینی کرده اند و تهدید تحریم های جدید خریداران را منصرف کرده است.

شاخص بلومبرگ فلزات صنعتی در هفته گذشته 11 درصد افزایش یافت و در مسیر بزرگترین رشد تاریخ قرار گرفت. «آلومینیوم» در روز جمعه رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد، «نیکل» تا 7.8 درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در دهه گذشته رسید و «روی» گرانترین قیمت از سال 2007 تاکنون را تجربه کرد.

از آنجایی که تقریباً نیمی از کشتی‌های کانتینری جهان دیگر به روسیه به عنوان عرضه کننده مهم آلومینیوم و نیکل نمی‌روند، حمل و نقل کامودیتی هایی مانند فلزات دشوارتر شده است.

افزایش قیمت جهانی سوخت نیز با افزایش هزینه های تولید و فشار بر کارخانه های ذوب، برای بازار دردسر ساز شده است.

«نیکل» در این هفته با جهش 16 درصدی، یکی از بزرگ ترین جابجایی ها را تجربه کرد و در بورس فلزات لندن به قیمت 28,255 دلار در هر تن معامله شد. روسیه منبع کلیدی این فلز است که برای باتری های خودروهای الکتریکی و فولاد ضد زنگ بسیار مهم است.

«آلومینیوم» در این هفته 13 درصد افزایش یافت و بهترین عملکرد خود را در این هفته رقم زد. «روی» 11 درصد افزایش یافت، در حالی که «مس» نیز صعودی بود تا به ثبت رکورد دیگری نزدیک شود.

حتی قبل از جنگ، قیمت فلزات در میان بهبود جهانی پس از همه گیری، افزایش یافت، زیرا تقاضا دوباره افزایش یافته و عرضه کنندگان محدود شده بودند. با این حال، تهاجم روسیه قیمت ها را به سطح کاملا جدیدی رسانده و فشار تورمی بیشتری را بر بازارهای جهانی وارد آورده است.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید