230513

واردات زغال سنگ کاهش یافت، اما بحران اوکراین قیمت ها را بالا نگه می دارد

دنیای معدن-رویترز: واردات زغال‌سنگ آسیا در ماه فوریه کاهش یافت زیرا قیمت‌ها برای هر دو نوع زغال سنگ حرارتی و زغال کک شو نزدیک به بالاترین سطح خود باقی ماندند و بحران در اوکراین نیز بدین معنی است که بعید به نظر می‌رسد هزینه سوخت به این زودی‌ها کاهش یابد.

به گزارش دنیای معدن، همچنین واردات دریایی همه انواع زغال سنگ در سراسر آسیا؛ منطقه پرمصرف این سوخت آلاینده، از 61.92 میلیون تن در ژانویه به 59.27 میلیون تن در فوریه کاهش یافت. زمستان ملایم تر در شمال آسیا، قیمت های بالا و اثرات طولانی مدت ممنوعیت صادرات اندونزی در ماه ژانویه، محتمل ترین عامل کاهش حجم واردات در فوریه است.

چین، بزرگترین واردکننده زغال سنگ جهان، شروع ضعیفی را در سال 2022 به ثبت رساند، به طوری که میزان واردات این کشور در ماه فوریه بالغ بر 11.65 میلیون تن گردید که نسبت به واردات 11.27 میلیون تنی در ماه ژانویه اندکی افزایش داشت، اما در مجموع، حجم واردات در دو ماه اول سال در کمترین سطح خود قرار دارد و 46.2 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

هند، دومین واردکننده بزرگ، در ماه فوریه 10.93 میلیون تن زغال سنگ وارد کرد که نسبت به ژانویه 11.06 میلیون تن کمتر است. مجموع واردات زغال سنگ دو ماه اول این کشور 31 درصد از 31.83 میلیون تن در مدت مشابه سال 2021 فاصله دارد.

شاید تعجب آور نباشد که واردات زغال سنگ در آسیا در ابتدای سال جاری کمتر بود، زیرا زمستانی که به تازگی به پایان رسیده نسبت به زمستان قبلی 2020-2021 ملایم تر بوده است. اما قیمت های بالا نیز احتمالاً در کاهش حجم، به ویژه برای خریداران حساس به قیمت مانند هند و پاکستان، نقش داشته است.

شاخص قیمت معیار نیوکاسل برای زغال سنگ حرارتی استرالیا ، از 175.25 دلار در هر تن در پایان سال 2021 به رکورد 264.52 دلار در هر تن در هفته منتهی به 25 فوریه رسید.

با توجه به بحران در بازارهای جهانی انرژی که با تهاجم روسیه به اوکراین در هفته گذشته ایجاد شد، شاهد بودیم قیمت نیوکاسل حتی بالاتر رفت و معاملات آتی در بورس ICE در روز دوشنبه به 275 دلار در هر تن پایان یافت.

در بازار فیزیکی، globalCOAL قیمت پیشنهادی برای زغال سنگ نیوکاسل را 287.50 دلار در هر تن در 25 فوریه گزارش کرد، در حالی که زغال سنگ آفریقای جنوبی با عیار مشابه برای صادرات از Richards Bay به قیمت 247.50 دلار ارزیابی شد.

عقب نشینی قیمت فصلی به تعویق افتاد؟

در شرایط عادی تر، می توان انتظار داشت که ترکیبی از قیمت های بالا، حجم کمتر واردات و پایان زمستان شمالی منجر به فشار نزولی بر قیمت ها شود. اما بحران در اوکراین انتظارات عادی را از بین برده است.

روسیه همچنان تامین کننده اصلی زغال سنگ آسیا است و در حالی که تحریم ها علیه مسکو هنوز صادرات انرژی را هدف قرار نداده است، این احتمال وجود دارد که تعداد فزاینده ای از تاجران، شرکت های آب و برق، بانک ها و بیمه ها عملا خود تحریم ها را علیه این کشور آغاز نمایند.

روسیه در ماه فوریه 7.06 میلیون تن زغال سنگ به مشتریان آسیایی خود ارسال کرد که اندکی نسبت به 7.26 میلیون تن در ژانویه کاهش داشت.

همچنین خریداران عمده زغال سنگ روسی شامل چین با 1.89 میلیون تن ، کره جنوبی با 1.58 میلیون تن، تایوان 879000 و ژاپن 831000 تن در ماه فوریه بودند.اگر این خریداران به این نتیجه برسند که زغال سنگ روسیه دیگر برای واردات مطلوب یا امکان پذیر نیست، این امر بر عرضه زغال سنگ توسط کشورهای دیگر مانند اندونزی، استرالیا، آفریقای جنوبی و ایالات متحده فشار خواهد آورد.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید