228940

بازارهای کالایی در انتظار نتیجه تنش در اروپای شرقی

دنیای معدن- راضیه احقاقی : تنش میان روسیه و اوکراین در حال جدی شدن است؛ این موضوع می‌‌‌تواند بر روند بازارهای کالایی، به‌‌‌خصوص قیمت محصولاتی که روسیه سهم اثرگذاری در عرضه آنها به بازارهای جهانی دارد، از جمله غلات، گاز طبیعی، آلومینیوم، نیکل و... داشته باشد. به گزارش واشنگتن‌پست، در بحبوحه تلاش‌‌‌های دیپلماتیک برای خنثی‌کردن احتمال درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین، بیش از ۱۰۰‌هزار سرباز روس در نزدیکی مرز اوکراین مستقر شده‌‌‌اند.

واشنگتن‌‌‌پست در گزارش خود آورده است که اگر صلح میان دو کشور حاکم نشود، اوکراینی‌‌‌ها بیشترین آسیب را از تنش نظامی خواهند دید؛ اما آنها تنها متضرران این جنگ نخواهند بود. با توجه به سهم زیاد روسیه در تامین غلات جهانی، بروز این درگیری می‌‌‌تواند به ایجاد موج جدیدی از افزایش نرخ مواد غذایی در دنیا منجر شود. با توجه به صعود قیمت مواد غذایی در سال گذشته میلادی، اثرگذاری این سیگنال جدید افزایشی خطر ناآرامی اجتماعی در مناطقی فراتر از اروپای شرقی را به همراه دارد. علاوه بر سهم روسیه در تامین کالاهای کشاورزی، این کشور، صادرکننده میزان قابل‌توجهی فلزات و سوخت، به‌ویژه به اروپای‌غربی و چین است. با افزایش این تنش‌‌‌ها، روسیه به‌‌‌عنوان کشوری که همچنان یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا تلقی می‌شود، در معرض تحریم‌‌‌های سختگیرانه ایالات‌متحده آمریکا قرار می‌گیرد. به این ترتیب، در صورتی که این چالش از مسیر دیپلماتیک حل نشود و تحریم‌‌‌های جدی علیه روسیه وضع شود، کمبود عرضه در زمینه محصولاتی مانند گاز طبیعی و فلزاتی نظیر نیکل، آلومینیوم، مس و پلاتین در بازارهای جهانی نمود پیدا می‌کند و این موضوع با ایجاد اختلال در بخش عرضه، زمینه رشد قیمتی در این محصولات و بسیاری از کالاهای نهایی از جمله نوشیدنی‌‌‌های قوطی، خودرو، فضاپیما و... را فراهم می‌آورد.

در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در دنیا ظرف دو سال اخیر زنجیره تامین را با چالش جدی مواجه کرده است، بروز این جنگ و اعمال تحریم علیه روسیه می‌‌‌تواند مزید بر علت شده و باعث استمرار اختلال در زنجیره ارزش جهانی شود و از این منظر از رشد قیمتی کامودیتی‌‌‌ها حمایت کند.

افزایش هزینه حمل کالا با بروز تنش میان روسیه و اوکراین، از دیگر مواردی است که رشد قیمت کامودیتی‌‌‌ها را به دنبال دارد. فارغ از سهم روسیه در تولید گاز طبیعی، این کشور در رده بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت دنیا قرار دارد و این تنش می‌‌‌تواند به رشد نرخ بهای نفت در بازارهای جهانی منجر شود. در زمان تنظیم این گزارش، نرخ نفت برنت به کانال ۹۰دلاری صعود کرد. این اوج‌‌‌گیری قیمت نفت از سویی زمینه را برای صعود سایر کامودیتی‌‌‌ها فراهم می‌کند و از سوی دیگر به افزایش بهای سوخت منجر می‌شود و با افزایش هزینه حمل‌‌‌ونقل، زمینه رشد قیمتی را فراهم می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید