226496

افزایش شدید مصرف زغال‌سنگ در دنیا برای تولید برق

دنیاای معدن: افزایش قیمت گاز طبیعی سوزاندن زغال‌سنگ برای تولید برق را به‌صرفه‌تر کرده و مصرف آن را در دنیا به طرز نگران کننده‌ای بالا برده است.

به‌گزارش دنیای معدن به نقل از بلومبرگ، دنیا در سال جاری میلادی بیشترین حجم از کثیف‌ترین سوخت را برای تولید برق سوزنده است که نشان می‌دهد انتقال به سمت انرژی‌های پاک هنوز راه درازی در مبارزه با تغییرات جوی دارد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید برق از زغال‌سنگ 9 درصد نسبت‌به سال گذشته میلادی افزایش‌یافته است. این افزایش، پیش‌بینی دنیا برای رسیدن به تولید صفر کربن تا 2050 را تهدید می‌کند.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده‌است اتحادیه اروپا و آمریکا با حدود 20 درصد، بیشترین افزایش مصرف زغال‌سنگ را طی یک سال گذشته داشته‌اند. پس‌از آنها هند با 12 درصد و چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده دنیا با 9 درصد قرار دارد. این شرایط نتیجه بهبود اقتصادها از همه‌گیری کرونا است که باعث شده کشورهای دارای منابع محدود انرژی کربنی نتوانند عرضه کافی داشته باشند .

فاتح بیرول، دبیرکل این آژانس گفت زغال‌سنگ بزرگ‌ترین منبع تولید آلاینده‌های کربنی در دنیاست و استفاده بیش‌ازحد از این سوخت برای تولید برق در سال جاری میلادی بسیار نگران‌کننده است و نشان می‌دهد چقدر دنیا از تلاش‌های خود برای رسیدن به تولید صفر کربن دور شده‌است.

    بیشتر بخوانید

        چین با ممنوعیت واردات از استرالیا، خرید زغال سنگ از روسیه را 3 برابر کرد

        ضربه بحران زغال سنگ و برق چین به اقتصاد جهانی

افزایش قیمت گاز طبیعی وابستگی به سایر منابع انرژی ازجمله زغال‌سنگ را بالا برده و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر را بیشتر کرده‌است. قیمت برق در اروپا طی شش‌ماهه گذشته بیش‌از سه‌برابر شده و سوزاندن زغال‌سنگ برای تولید برق به صرفه‌تر از گاز طبیعی است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرد تولید دی‌اکسیدکربن از زغال‌سنگ در 2024 حداقل 3 میلیارد تن بیشتر از سناریویی است که طبق آن قرار بود تا 2050 به تولید صفر کربن برسیم. این آژانس انتظار دارد اوج مصرف زغال‌سنگ در سال آینده میلادی و برابر با 8.11 میلیارد تن و بیشترین افزایش تولید آن متعلق به چین، روسیه و پاکستان باشد.

طبق این گزارش تقاضا برای زغال‌سنگ در سال جاری میلادی جهت تولید برق و همچنین سیمان و فولاد 6 درصد افزایش‌یافته است و پیش‌بینی می‌شود حداقل تا دو دهه آینده، تقاضا برای آن همچنان بالا باشد.

در حال حاضر چین نیمی از تولید زغال‌سنگ دنیا را در اختیار دارد تا بتواند تقاضای فزاینده داخلی را تامین کند دولت چین معدن‌کاران زغال‌سنگ را برای پایین آوردن قیمت‌ها و کاهش هزینه سوزاندن زغال‌سنگ طی بحران انرژی در سال جاری میلادی تحت فشار گذاشته‌است

 

دیدگاهتان را بنویسید