235635

یادداشت؛ بازنشستگان؛ سرمایه‌های ماندگار

دنیای معدن: شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از پیشتازان صنعت فولاد کشور با بیش از ۸ هزار نفر بازنشسته، سرمایه‌های انسانی گران‌قدر و ماندگاری برای صنعت کشور به ارمغان آورده و به‌طور یقین، فرد فرد ایشان، بخشی از هویت، اعتبار، منزلت و افتخار این شرکت به ‌حساب آمده و تکریم ایشان خواسته، وظیفه و مسئولیتی برای مدیران شرکت فولاد مبارکه است.

پیشرفت هر کشور در عرصه‌های مختلف مرهون و مدیون پایه‌گذاران، پیشکسوتان و کسانی است که در شکل‌گیری، تداوم، قوام و بقای هر سازمان کوشیده‌اند و بالطبع در زمان کنونی، بخشی از این افراد به افتخار بازنشستگی نائل‌آمده و یا در شرف آن قرار دارند.

نیروی انسانی، مهم‌ترین عامل پیشرفت جوامع انسانی است و هرچه عامل انسانی دارای انگیزه، دانش، مهارت، تعهد و تخصص بیشتری باشد، رشد و پیشرفت در مجموعه با سرعت و دقت بیشتری حاصل می‌شود.

انقلاب اسلامی، فرصت مناسبی برای تغییر نگرش، انگیزه و تعهد عامل انسانی برای تعالی کشور فراهم کرد و چنانچه می‌دانیم، محدودیت‌ها، فشارها، کمبودها و تحریم‌ها، کار و خدمت برای ساختن کشور را با دشواری‌های بسیاری همراه ساخت. با ‌وجود این، در بیشتر مواقع عزم و اراده کارکنان و کارگران و کلیه نیروهای پرتلاش و خدوم دستگاه‌ها و نهادها، برای دست‌یابی به خودکفایی و پیشرفت، درنهایت نتیجه‌بخش بوده است.

در طول چهار دهه اخیر، کارگران و کارکنان بسیاری در عرصه صنعت و به‌ویژه در حوزه صنعت فولاد، در سخت‌ترین شرایط کاری در معادن، کارخانجات و... برای شکوفایی، عزت و افتخار ایران اسلامی کوشیده‌اند و با عشق و علاقه خود، صنعت فولاد را به‌عنوان موفق‌ترین صنعت کشور ازنظر کمی و کیفی مطرح ساختند. این تلاشگران مایه مباهات ایرانیان در کشور و جهان شدند و هم‌اکنون، بخش زیادی از آنان به افتخار بازنشستگی نائل آمده‌اند. امروز وظیفه نهادها، سازمان‌ها و متولیان امر است که در این شرایط سخت اقتصادی، از این سرمایه‌های انسانی کشور حمایت کنند.

البته باید توجه داشت که حمایت از بازنشستگان نباید فقط متمرکز بر افزایش امید به زندگی (طول عمر) در آنان باشد، بلکه امروزه در جهان، مفهوم بازنشستگی پویا مطرح است، یعنی با افزایش کمیت جمعیت بازنشسته، کیفیت زندگی آن‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

در این میان شرکت فولاد مبارکه نیز برخورد واجب می‌داند که در راستای تکریم بازنشستگان این شرکت طرح‌هایی همچون بازنشستگی بهینه را برنامه‌ریزی نموده و در این راستا به‌منظور فراهم ساختن محیطی برای استمرار فعالیت بازنشستگان بعد از دوران فعالیت در شرکت اقدام کند. طبق این طرح درجهت حفظ ارتباطات اجتماعی و به وجود آوردن شرایطی که به تداوم ارتباطات بازنشسته با بخش گسترده‌ای از بدنه جامعه که می‌تواند پیامدهای روانی مثبتی برای بازنشستگان داشته باشد، برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

فولاد مبارکه حمایت و تکریم بازنشستگان را از طریق ایجاد آمادگی برای بازنشستگی، حفظ سلامتی، هویت‌یابی افراد بازنشسته و برخورداری از حمایت‌های خانواده، مدیران و مسئولان شرکت امکان‌پذیر می‌داند و در این مسیر توجه به چالش‌های بازنشستگان را امری ضروری تلقی می‌کند و شناسایی و اعمال حمایت‌های لازم از این سرمایه‌های ارزشمند شرکت را بر خود فرض می‌داند.

مایه افتخار است که بسیاری از بازنشستگان صنعت فولاد به‌عنوان سرمایه‌های انسانی همچنان در بخش‌های خصوصی و دولتی به‌عنوان مدیر، مشاور، سیاست‌گذار و مجری به خدمت به کشور مشغول‌اند و خدمات ماندگار، ارزشمند و توسعه‌محور این عزیزان برای ساختن ایرانی آباد تداوم دارد.

آنچه در این میان وظیفه نهادهای متولی است، تجلیل و تکریم و قدردانی از این عزیزان در درجه اول و بهره‌مندی از تجربه، دانش و مهارت ایشان در مرحله بعدی است. طبیعی است که بخش عمده تجلیل و تکریم بازنشستگان محترم، درگرو توجه به نیازهای مادی و معنوی ایشان به‌ویژه نیازهای معیشتی این قشر زحمت‌کش و معزز جامعه است تا ایشان با فراغ بال بیشتری بتوانند در حوزه‌های مختلف منشأ اثر باشند.

نیک می‌دانیم که صنعت فولاد در مقایسه با سایر صنایع در چهار دهه اخیر، روند توسعه و تکامل منطقی و مطلوبی را در حوزه‌های دانش فنی و ساخت و تولید طی کرده و در چنین شرایطی ذخایر نیروی انسانی کارآمد و متعهد این حوزه به حدی است که بدون اغراق می‌توان گفت یکی از غنی‌ترین سرمایه‌های انسانی کشور در این حوزه مشغول به کار بوده‌اند.

بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، شرکت فولاد مبارکه در سخت‌ترین شرایط از جمله جنگ تحمیلی به دست توانمند بزرگ‌مردانی ساخته و راه‌اندازی شد که اکنون بعد از اتمام سال‌های خدمت خود در شرکت فولاد مبارکه، با شوق و انگیزه مضاعف در شکل‌گیری و احداث بسیاری از کارخانجات گندله‌سازی، احیا مستقیم، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و خطوط نورد جای‌جای کشورمان ایفای نقش می‌کنند و موجبات تحقق اهداف صنعت فولاد در سند چشم‌انداز را میسر می‌سازند.

شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از پیشتازان صنعت فولاد کشور با بیش از ۸ هزار نفر بازنشسته، سرمایه‌های انسانی گران‌قدر و ماندگاری برای صنعت کشور به ارمغان آورده و به‌طور یقین، فرد فرد ایشان، بخشی از هویت، اعتبار، منزلت و افتخار این شرکت به ‌حساب آمده و تکریم ایشان خواسته، وظیفه و مسئولیتی برای مدیران شرکت فولاد مبارکه است.

*محمدجواد براتی

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه

 

دیدگاهتان را بنویسید