234832

نیاز به ۳ ابزار تامین مالی صنعت فولاد

دنیای معدن- سارا اصغری : مجید سعیدیان، مدیرعامل فولاد خرمدشت تاکستان درباره ابزارهای تامین مالی در صنعت فولاد به تامین مالی از بازار سرمایه، صدور ضمانت‌نامه و اعتبار اسنادی (ال‌‌سی داخلی) اشاره کرد و گفت: صنعت فولاد به گردش مالی زیادی نیاز دارد و اگر در این راستا بانک‌ها و بازار سرمایه نیز حمایت لازم را به عمل آورند، می‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود.

به گزارش دنیای معدن، با فرا رسیدن روزهای داغ تابستان، زنگ خاموشی برق کارخانه‌های فولاد به صدا درآمده است، موضوعی که سال گذشته به‌‌صورت قابل‌‌توجهی بر میزان تولید و عملکرد این شرکت‌‌ها تاثیرگذار بود و به‌‌دنبال خود نیز بر بازار این صنعت آثار نامطلوبی بر جای گذاشت. در سال پیش‌‌رو نیز با توجه به اعمال محدودیت‌‌های ناشی از مصرف برق، دورنمای پررونقی را برای بازار فولاد نمی‌توان متصور بود.

خسارت ناشی از خاموشی برق به فولادسازان

بازار فولاد این روزها با نوسان قیمت‌‌ها روبه‌رو است. با توجه به حضور در روزهای گرم سال به عنوان زمان اوج تقاضای فصلی و همچنین ریسک قطعی برق، ممکن است تولیدکنندگان با کاهش تولید روبه‌رو شوند. سال گذشته در چنین روزهای گرمی، شرکت‌‌های فولادی به تعطیلی اجباری مکلف شدند و از هیچ حمایتی برای جبران هزینه‌های مالی، بیمه‌‌ای و کارگری برخوردار نشدند. براساس برآوردها سال گذشته قطعی برق روزانه بین ۱۰۰تا ۲۰۰میلیارد تومان برای صنعت فولاد هزینه به همراه داشت و در نهایت بیش از ۶ میلیارد دلار برای واحدهای فولادسازی خسارت به بار آورد. مجید سعیدیان، بازرس انجمن نوردکاران کشور، عضو هیات‌‌مدیره صادرکنندگان استان قزوین و همچنین مدیرعامل فولاد خرمدشت تاکستان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره چشم‌‌انداز بازار فولاد با توجه به اعمال محدودیت‌‌های ناشی از مصرف برق در تابستان امسال عنوان کرد: اعمال محدودیت‌‌های قطعی برق برای فولادسازان یکی از عوامل اثرگذار بر میزان تولید و کارآیی آنها به‌‌شمار می‌‌رود. برای نمونه در سه ماه تابستان سال گذشته ۲۰ درصد از تولید سالانه ما با کاهش مواجه شد. قطع شدن برق هزینه‌های جانبی بسیاری برای واحدهای فولادی به همراه می‌‌آورد، چراکه سایر هزینه‌های دیگر مانند هزینه کارگران و پرسنل تغییراتی نخواهد داشت. دولت سال گذشته قول مساعدت به ما داد که خسارت‌‌های پیش‌‌آمده در قبال قطعی ناشی از برق را جبران می‌کند، اما در این زمینه اقدام خاصی انجام نداد.

کمبود برق را استانی مدیریت کنیم

سعیدیان در ادامه با تاکید بر این موضوع که کمبود برق را می‌توان مدیریت کرد، گفت: یکی از مهم‌ترین تصمیم‌‌هایی که در راستای مدیریت برق می‌توان اتخاذ کرد، آن است که باید تصمیم‌گیری در این زمینه را به خود استان‌ها واگذار کرد و به صورت کشوری در این زمینه تصمیم‌گیری نکرد. در کشور حدود ۷ تا۸ استان صنعتی وجود دارد که واحدهای صنعتی بسیاری در آنها مشغول به فعالیت هستند، سایر استان‌ها ممکن است چنین موقعیتی نداشته باشند، از این‌‌رو بهترین شکل مدیریت، واگذاری تصمیم‌گیری براساس استان خواهد بود و تهران نباید برای سایر استان‌ها تصمیم‌گیری کند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در بخشنامه جدید برق، واحدهای فولادسازی برق آنها در شب وصل خواهد بود و آیا تولید شبانه تولید می‌تواند تولید روزانه را برای این واحدها جبران کند، توضیح داد: راندمان تولید در شب با روز متفاوت است و این راندمان هیچ‌گاه در شب همانند روز نخواهد بود.

موضوع آن است، کوره فولاد این‌گونه نیست که به‌‌راحتی راه‌‌اندازی شود، چراکه روشن کردن یک کوره نیاز به یک زمان۷ تا ۸ ساعته دارد و حتی قبل از روشن شدن نیاز به پیش‌گرم شدن دارد. مدیرعامل فولاد خرمدشت تاکستان در ادامه با اشاره به این موضوع که قطع برق خسارت‌‌های بسیاری به راندمان کوره‌های فولادسازی وارد می‌کند، افزود: با خاموش شدن برق، تولید متوقف می‌شود که با این کار راندمان تولید پایین می‌‌آید. موجودی کوره کاهش پیدا کرده و پرتی مواد زیاد می‌شود. سعیدیان در ادامه تاکید کرد: کارشناسانی که درباره قطعی گاز و برق برای فولادسازان تصمیم‌گیری می‌کنند، صنعت فولاد را نمی‌‌شناسند. کوره‌‌ای که به دلیل قطع برق، تولید آن متوقف می‌شود، علاوه بر کاهش تولید، هزینه‌های بسیاری را به فولادسازی متحمل می‌کند.

دورنمای بازار فولاد

بازرس انجمن نوردکاران کشور در پاسخ به این پرسش که با توجه به ریسک قطع برق در سال جاری چه دورنمایی را برای بازار فولاد متصور می‌شوید، عنوان کرد: جدا از بازار داخلی، موضوع آن است که اوضاع بازار جهانی فولاد نیز چندان خوب نیست و میزان تقاضای جهانی رو به  کاهش بوده و به کمک عرضه، کشورهایی همانند چین، هند و حتی آمریکا قیمت‌‌ها را پایین آورده‌‌اند. با توجه به اوضاع جهانی و تامین مواد غذایی، فولاد از اولویت تقاضا خارج شده است. تقریبا شرایطی که بر بازار جهانی حاکم است بر بازار داخلی نیز حاکم شده است. سعیدیان در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل این است که صنعت فولاد یک صنعت دولتی شده و قیمت بازار به‌‌صورت دستوری بوده و این روند بازار را به‌‌درستی هدایت نخواهد کرد. در کل موضوعی که اوضاع بازار فولاد را با مشکل روبه‌رو می‌کند، تعدد بخشنامه‌های مختلفی است که هر روز در حال تغییر و زیاد شدن هستند. برای نمونه یکی از بخشنامه‌هایی که ابتدای سال جاری صادر شد و صادرات میلگرد را با مشکل همراه ساخت، بخشنامه عوارض صادراتی بود. این در حالی است که در هیچ جای دنیا روی صادرات، عوارض نمی‌‌بندند و حتی به صادرکنندگان نیز مشوق می‌دهند. سعیدیان در پاسخ به این پرسش که این بخشنامه عوارض صادرات پس از یک ماه از روی تمام محصولات فولادی برداشته شد، هم‌‌اکنون قادر به صادرات به روال قبل نیستید، عنوان کرد: بخشنامه عوارض صادرات به مدت یک ماه تا ۴۵ روز طول کشید، در همین بازه زمانی کشورهایی همچون چین و ترکیه و روسیه، بازارهای هدف ما را به تصرف خود درآوردند.

گردش مالی صنعت فولاد

صنعت فولاد یکی از صنایعی است که همواره به گردش مالی بالایی نیاز داشته و دارد. عضو هیات‌‌مدیره صادرکنندگان استان قزوین در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت آن در سرمایه‌‌گذاری‌‌ها و اقتصاد صنایع مختلف، ارگان‌های ذی‌‌صلاح باید چه رویکردهایی برای تامین مالی اتخاذ کنند، عنوان کرد: صنعت فولاد یک صنعت مهم محسوب می‌شود و در کشور ما رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

در دنیا نیز همواره بین رتبه‌های نهم و دهم تولیدکنندگان فولاد قرار گرفته است. با توجه به چنین جایگاهی بدون شک چنین صنعتی نیاز به گردش مالی بالایی دارد. برای تامین مالی این صنعت در کشور، بانک‌ها حمایت آن‌‌چنانی به عمل نمی‌‌آورند. وی در ادامه یادآور شد: البته در این زمینه بازار بورس می‌تواند به شرکت‌‌های فولادسازی کمک کند، هرچند بازار بورس نیز نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد. این صادرکننده نمونه در ادامه تاکید کرد: زمانی که با صنعتی روبه‌رو هستیم که ارزآوری و اشتغال‌زایی بالایی دارد، باید بیش از این به حمایت آن پرداخت و با ال‌‌سی داخلی و ضمانت‌‌های داخلی از صاحبان آن حمایت به عمل آورد. اگر در این راستا بانک‌ها نیز حمایت لازم را به عمل بیاورند، می‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید