233448

روابط عمومی یک سرفصل از اخلاق، تعامل، علم و هنر است

دنیای معدن: بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات صرفاً یک نام در تقویم روزگار نیست، بلکه یک سرفصل از اخلاق ،تعامل، علم و هنر است.این روز تداعی گر اهمیت و نقش روز افزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات است که امروزه به قلب تپنده سازمانها در ابعاد گوناگون تبدیل شده است.

حمید علی آبادیان مدیر روابط عمومی ایمیدرو

 

نامگذاری روزی به نام روز ارتباطات و روابط عمومی که به مثابه آینه تمام نمای انتظارت و مطالبات مردم از سازمان‌ها و نهادها و بالعکس عمل می کنند، بیانگر اهمیت روز افزون این صنعت، به عنوان یک رکن مشورتی و مدیریتی هر سازمان در عصر حاضر  است که امروزه به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده است. و نا گفته پیداست که این صنعت و فعالان آن می توانند پل ارتباطی میان مدیران و مردم باشند و دغدغه ها و گلایه ها را به فرصت ها و دلسوزی ها مبدل کنند.

شاید بر همین اساس است که این روزها مسئولان و کارگزاران بخش های مختلف کشور، تولیدکنندگان، صنعتگران و تمامی دغدغه‌ مندانی که در راه تولید، آبادانی و خدمت به این نظام اسلامی اهتمام می‌ورزند، نیک می دانند که همواره نیازمند بهره‌گیری از علم، دانش، تجربه و مهارت به عنوان ابزاری جهت اطلاع و استماع افکار عمومی در خصوص اقدامات صورت گرفته هستند وظیفه خطیری  که در سایه  تدوین استراتژی مؤثر ارتباطی، مقبولیت و مشروعیت لازم را برای سازمان متبوع  فراهم آورد ه و مسیر تعالی را هموار می سازد.

روابط عمومی ترکیبی از علم، تجربه، تخصص، هنر و تدبیر در شناخت سازمان و ابزارهای ارتباطی به‌منظور اقناع افکار عمومی است و این واحد سامانه‌ای مشورتی و مدیریتی است که نقش ارزنده‌ای در سیاست‌گذاری و هدایت بر عهده دارد و جلب رضایت و اقناع تفکرات، انتظارت و مطالبات مردم و مخاطبان سازمان، در اولویت فرایندهای آن است.

این اهمیت در سالهای اخیر  با توجه به تحولات و فشارهای مختلف داخلی و خارجی بیش از پیش بروز و ظهور پیدا کرده است  و این مسئله نیازمندی شرکت‌ها را به روابط عمومی خلاق، پیشرو با توانایی تفکر و عکس‌العمل سریع به‌ویژه در شرایط پراسترس، تنش‌زا و بحرانی دوچندان ساخته است، به‌گونه‌ای که تنها روابط عمومی هدفمند و ساختارمدار، تخصص‌گرا، پویا و خلاق با در نظر گرفتن واقعیات و اخلاق‌مداری و با اتخاذ استراتژی کارا و مناسب می‌تواند شرکت و سازمان را در مواجهه با رویدادهای مختلف از کوران مخاطرات برهاند و در راستای تأمین منافع، مجموعه را به سرمنزل مقصود برساند.

 نیک می دانیم که انچه در صنعت و معدن کشور روی می دهد در صورتی بروز و ظهور بیرونی پیدا می کند که سازمانها  از متخصصین حوزه روابط عمومی بهره ببرند. روابط عمومی به‌عنوان  بستر و کانون ارتباطات و همچنین انتقال، انتشار و بازتاب اطلاعات و خدمات حوزه صنعت و معدن، به افکار عمومی است که نقش مؤثر و حیاتی در پویایی و سرزندگی مجموعه بر عهده دارد. پر واضح است که فعالان این حوزه   با ایستایی و سکون  مخالفند و آنچه موجب بازتاب موفقیت های یک مجموعه می شود ناشی از خدمات این گروه است .

کار رسانه ای و روابط عمومی به دلیل روبرو بودن با نظرات، افکار و دیدگاه های مختلف از حساسیت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند یک جامعه را نسبت به آن سازمان علاقه مند و یا  مورد انتقاد قرار دهد .  در شرایط فعلی قوی ترین؛ سریع ترین است! یعنی برنده اصلی  روابط عمومی  است که بتواند سرعت عمل بیشتری در کار خود داشته باشد و از تکنولوژی‌های نوین برای انجام فعالیت‌های خود استفاده کند و اگر می خواهیم موفق ترین باشیم و در دنیای پر سرعت تکنولوژی فعلی عقب نمانیم باید همواره متخصصین خود را به روز نگه داریم. 

 

دیدگاهتان را بنویسید