217780

بررسی و تحلیل روند قیمت جهانی مس

دنیای معدن -حسن قره‌خانی: این روزها شاهد نوسانات قیمت مس و فلزات رنگی در بازارهای جهانی هستیم.

با نگاهی به بازارهای جهانی در هفته‌ای که گذشت داده‌های تورمی و نرخ بهره بانکی در اقتصاد آمریکا بیش از انتظارات مطرح شد. نرخ تورم درحالی‌که انتظار می‌رفت برای ماه ژوئن ۵/ ۰درصد بود که این رقم به ۹/ ۰درصد افزایش پیدا کرد. تورم تولیدکنندگان نیز بیش از انتظارات گذشته در جهان مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و به نزدیک یک‌درصد رسید. شاخص خرده‌فروشی در آمریکا نیز که انتظار می‌رفت با رشد ۴/ ۰درصدی ادامه‌دار باشد، با نرخ رشد ۳/ ۱درصدی همراه شد. به‌رغم رشد نرخ تورم، رئیس فدرال رزرو مجددا بر دیدگاه‌های متمایل به سیاست‌های انبساطی خود تاکید و بیان کرد که رشد تورم موقتی است.

با ‌وجود این روسای تصمیم‌گیری فدرال رزرو برخی از ایالت‌های ایالات متحده معتقد هستند که در این زمینه دولت به اهداف تورمی و اشتغال خود دست‌یافته و مقدمات اولیه برای کاهش سیاست‌های انبساطی فراهم ‌شده است. شاخص دلار در معاملات اخیر تقویت شد و همچنین شاخص‌های سهام آمریکا هم در هفته گذشته نسبت به ماه‌های اخیر خود کمی عقب‌نشینی کرده است و نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا نیز مجددا کاهش یافت.

بنابراین در هفته‌ گذشته بازارهای جهانی شاهد نوسانات عدیده‌ای بود و قیمت جهانی مس رشد ۳۶۰ دلاری را تجربه کرد. در هفته‌های گذشته قیمت جهانی مس حدود ۹هزار و ۳۰۰دلار بود که در این هفته با نوسان قیمت‌های جهانی به علت انتشار خبرهای گوناگون از کشورهایی که تولیدکننده عمده‌ مس در جهان هستند موجبات افزایش قیمت رقم خورد و تا ۹هزار و ۷۴۸دلار پیش رفت.

پیرو افزایش قیمت‌های جهانی فلزات رنگی امروز با انتشار خبر شیوع سویه بیماری جدید کرونا و همه‌گیر شدن مجدد آن، شاهد کاهش قیمت در این بازار تا حدود ۹هزار و ۶۰۰دلار بودیم. بنابراین با توجه به نوسان قیمت با انتشار هر خبر جدیدی قیمت‌های داخل کشور نیز تابع هستند و موجبات افزایش قیمت مس و انواع فلزات در کشورمان فراهم ‌شده است.

در یک تحلیل تکنیکال که برای پیش‌بینی قیمت انواع فلزات انجام‌ شده بود در یک بازه زمانی بلند‌مدت، از ۱۹۹۰ تاکنون، الگوی قیمت جهانی مس بررسی‌ شده است و بر طبق این الگو می‌توان گفت که مس در ابتدای سال ۲۰۰۶ در بیشترین مقدار نسبت به ۳۰ سال گذشته خود قرارگرفته و این سال نقطه شروعی برای یک کانال صعودی بلندمدت برای سال‌های آتی بوده است.

احتمالا محدوده قیمت مس در جهان حدود ۹هزار و ۵۰۰ دلار، مقاومت میان‌مدت قیمت مس را نشان می‌دهد. طی ماه گذشته قیمت جهانی مس با برخورد به ناحیه مقاومتی ۹هزار دلار، سیر نزولی و صعودی خود را حفظ کرده است. همچنین معاملات آتی مس نیز با کاهش همراه بوده که به نظر می‌رسد مقاومت ۹هزار دلار، مقاومت سختی باشد. طی چند ماه اخیر این مقاومت به قوت خود باقی مانده و در هفته جاری با قیمت ۹هزار و ۵۰۰ الی ۹هزار و ۸۰۰دلار نوسان خواهد داشت.

تولید مس و مصنوعات مسی در جهان طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۱ افزایش بیش از ۴درصدی را نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد. میزان تولید زنجیره مس جهان طی ۶ ماه نخست بیش از ۴‌درصد افزایش یافت و از ۶.۸ میلیون تن عبور کرد. براساس تازه‌ترین گزارش گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG) معادن مس جهان از ابتدای ماه ژانویه تاکنون حدود ۶میلیون و ۸۱۱هزار تن ماده معدنی تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ میلادی ۶ میلیون و ۵۳۵ هزار تن بود که حاکی از افزایش ۲/ ۴‌درصدی تولید در سطح جهان است.

یکی دیگر از عواملی که تاثیر بسزایی در قیمت جهانی مس دارد، میزان موجودی انبارهای بورس لندن و کشورهای بزرگ اقتصادی مانند چین و آمریکا است. گزینه موثر دیگر میزان عرضه و تقاضا در کشورهای بزرگ تولیدکننده مس در جهان به شمار می‌آید، همچنین گزینه‌ دیگر تاثیرگذار در قیمت جهانی مس وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورهای موثر بر اقتصاد دنیا (آمریکا و چین) است که به‌صورت مجزا قیمت مس و فلزات رنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در خصوص فلزات انتظار می‌رود قیمت‌ها با حمایت بهبود تقاضا در سال‌جاری نسبت به سال گذشته حدود ۳۰‌درصد بالاتر باشند.

همچنین در سال آینده میلادی ۲۰۲۲ قیمت فلزات مقداری عقب‌نشینی کنند. چراکه احتمالا اثر محرک‌های اقتصادی تاثیرگذار در این صنعت کمرنگ‌تر شود و ریسک نزولی برای قیمت‌های جهانی باشد که اقتصادهای بزرگ درحال ظهور جهان زودتر ازآنچه انتظار می‌رود حمایت‌های لازم را قطع کنند. با ‌وجود این، اگر آمریکا و چین برنامه اساسی برای زیرساخت‌های خود داشته باشند احتمالا قیمت فلزات، ازجمله آلومینیوم، مس و سنگ‌آهن و... حمایت خوبی پیدا می‌کنند. ضمن اینکه حرکت پرشتاب‌ به سمت کربن‌زدایی هم می‌تواند تقاضای فلزات را بیش ‌از پیش تقویت کند. این‌ موضوع از جمله مواردی است که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار جهانی انتظار آن را می‌کشند که مطابق پیش‌بینی بانک جهانی در سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش قیمت جهانی مس تا ۷۵۰۰دلار باشیم که این روند سال‌به‌سال شروع به رشد کرد تا اینکه در سال ۲۰۳۰ این رقم به ۸۰۰۰ دلار و در آینده‌ متوالی تا ۸۵۰۰ دلار رشد را نشان خواهد داد.

همچنین یکی از اقتصاددانان بزرگ بانک جهانی هشدار داده که اقتصادهای نوظهور و درحال ‌توسعه، چه آنهایی که صادرکننده فلزات کامودیتی‌ هستند و چه آنهایی که واردکننده این فلزات هستند، باید تاب‌آوری کوتاه‌مدت خود را تقویت کنند و برای روز احتمالی که از شتاب رشد قیمت‌ها کاسته شود آماده باشند.

بنابراین در این بازار باید بااحتیاط کامل عمل کرد تا نوسانات قیمت‌های جهانی شرکت‌های داخلی کشور را تحت تاثیر شدید ضرر و زیان قرار ندهند.

دیدگاهتان را بنویسید