208632

‌یادداشت اختصاصی مدیر روابط عمومی مجتمع فولاد خراسان؛

روابط عمومی ها، کارگزاران «دیپلماسی سازمان»

دنیای معدن -مدیر روابط عمومی مجتمع فولاد خراسان در یادداشتی به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی نوشت: مجموعه های روابط عمومی را کارگزاران «دیپلماسی سازمان ها» قلمداد کنیم.

مجالی فراهم شده تا به میمنت روزی که به نام «روابط عمومی و ارتباطات» ثبت گردیده، یادکردی داشته باشیم از کسانی که به واسطه فعالیت صادقانه آن ها «سرمایه ی اجتماعی» سازمان رشد می کند.

ارزش افزوده ای که فعالیت روابط عمومی ها ایجاد می کند، سرمایه اجتماعی سازمان را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد و تردیدی نیست که نقصان یا افزایش این سرمایه اجتماعی در پیشرفت و بالندگی سازمان ها تاثیری ماندگار دارد. در واقع می توان گفت که همکاران ما در روابط عمومی سازمان ها و شرکت های مختلف، «حافظان اندوخته های معنوی» سازمان های خود هستند؛ اندوخته های معنوی ای که مهم ترین آن ها «اعتماد» ذی نفعان سازمان و همه کسانی است که مخاطب ما شمرده می شوند.

چرخه سالم اطلاعات، صداقت، شفافیت و امانتداری و دقت، اصولی هستند که بر رفتار و عملکرد روابط عمومی ها موثرند. امروز حتی دولت ها، به موازات افزایش نقش مردم در حکمرانی، انرژی و منابع زیادی را برای حفظ وجهه خود با استفاده گسترده از فعالیت های «روابط عمومی» صرف می کنند ، به همین قیاس می توانیم مجموعه های روابط عمومی را کارگزاران «دیپلماسی سازمان ها» قلمداد کنیم که ایفای نقش آن ها می تواند نه تنها روابط داخلی و بیرونی بلکه نحوه عرضه خدمت، تولید کالا، ارتباط با ارباب رجوع و مشتری و همه و همه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

طبیعتا با توجه به تعریفی که از روابط عمومی به عنوان پل ارتباط مخاطبان با سازمان و نیز مشاور و دستیار و مددکارانِ مدیریتِ اداره و شرکت و انجمن و ... وجود دارد، نیاز است که نقش و کارکرد روابط عمومی ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و غفلتی که بعضا ممکن است در برخی مجموعه ها نسبت به حوزه روابط عمومی وجود داشته باشد و گاهی بر اثر فقدان آگاهی نسبت به اهمیت نقش و کارکرد روابط عمومی ها، به آن به عنوان حوزه ای فرعی نگاه می شود، جبران شود.

از سوی دیگر لزوم ارتقای توانمندی های روابط عمومی ایجاب می کند که همکاران ما با آموزش و تجهیز خود به دانش و تخصص های مورد نیاز در زمینه های گوناگون اعم از:

روابط رسانه‌ای، روابط سرمایه‌گذاری، ارتباطات داخلی، روابط کار و... مطالعه و به دانش لازم مسلط شوند و هر چه می توانند، مهارت های کلیدی این حرفه تخصصی را در خود ارتقا دهند. مهارت هایی نظیر:

شفاف نویسی و روشن و قابل درک سخن گفتن، به تجزیه و تحلیلِ امورِ مربوطِ به روابط سازمان و جامعه پیرامونی، مهارت های ارتباط فردی، اندیشه‌ورزیِ انتقادی، لوازم ارتباط در عصر فناوری های نوین و...

حساسیت و دشواری کار روابط عمومی را شاید بتوان در نقش دوگانه و همزمانی دانست که هم سازمان و هم جامعه از آن انتظار دارند و و کالتی که هم از سوی سازمان به روابط عمومی ها برای بیان دیدگاه سازمان تفویض می شود و هم از سوی دیگر وکالتی ضمنی که مخاطب به واسطه اعتمادش به شما واگذار می کند که این وکالت دوسویه نیازمند صداقت، امانتداری و درستکاری و درعین حال هوشیاری ویژه ای است.

برای همکاران عزیزم در سراسر کشور در ایفای این وظیفه دشوار موفقیت و عاقبت به خیری آرزو می کنم.

شهرام بقراط
مدیر روابط عمومی مجتمع فولاد خراسان

دیدگاهتان را بنویسید