134035

معدن، خاستگاه تحولات اجتماعی

دنیای معدن -دو برادر در معادن غیرقانونی زغال سنگ در مراکش به هنگام کار فوت می‌کنند و به دنبال این حادثه اعتراضات مردم شهر جرادا به نابسامانی‌های اقتصادی از سر گرفته می‌شود؛ اعتراضاتی که به وعده مقامات مسئول به اعمال اصلاحات منجر می‌شود.

این نخستین بار نیست که یک حادثه معدنی به تخاصم میان دولت و ملت می‌انجامد. در مه۲۰۱۴ (اردیبهشت ۱۳۹۳) هم اتصال برق باعث انفجار یک دستگاه و آتش‌سوزی در معدن زغال‌سنگ سوما در ترکیه شد که به مرگ ۳۰۰ نفر و جراحت ۸۰ نفر انجامید. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر وقت به محل حادثه رفت و حوادث کاری را «رویدادهای عادی» توصیف کرد. این اظهارنظر خشم جمعیت را برانگیخت و مردم خواستار استعفای او شدند و کارگران در سراسر ترکیه در اعتراض به استانداردهای ضعیف ایمنی در معادن، اعتصاب سراسری برپا کردند. از دیدگاه نگارنده، این‌گونه اتفاقات نشان می‌دهد که معادن و بهره‌برداری از ذخایر موجود در آنها هر چند یک پدیده اقتصادی و منبع درآمد و اشتغال است، اما از جنبه‌های دیگری هم می‌تواند بر جهان تاثیرگذار باشد.

حتی شاید بتوان گفت شرایط کار در معادن به عنوان یکی از سخت‌ترین مشاغل هر جامعه، معیاری برای سنجش شرایط اقتصادی سایر اعضا است. کمتر پیش آمده که وضعیت کار یک قشر از جامعه باعث تحریک افکار عمومی شود، همانند اتفاقاتی که در مراکش و ترکیه افتاد. بنابراین معادن نه‌تنها محل امرار معاش که نشانه‌ای از شرایط کار سختکوش‌ترین اقشار یک جامعه هستند و در نتیجه، آسیب به جان آنها می‌تواند عمیق‌ترین زخم‌ها را بر جان جامعه بگذارد و به دنبال آن تحولات چشمگیری را سبب شود.

دیدگاهتان را بنویسید