249899

نظرات متفاوت 11 کارشناس درباره داوری جنجالی استقلال - گل گهر: 2 پنالتی سوخت و گل و پنالتى اعلامى هم اشتباه بودند!؟

دنیای معدن: استقلال در هفته چهاردهم لیگ برتر به تساوی با گل گهر رسید.

به گزارش دنیای معدن، کارشناسی داوری دیدار گل گهر و استقلال با تیم داوری: پیام حیدری، فرهاد مروجی، محمد عطایی، محمدرضا تارخ، مورد بررسی قرار می گیرد.

 

صحنه های حساس دیدار

 

دقیقه ٢٠: گل اول گل گهر به استقلال مشکوک به آفساید

هادى دزفولى: گل صحیح بود.

محمدی: تصاویر تلویزیونى حکایت از آفساید دارد.

 سیدمهدی سیدعلی: در دقیقه ۲۰ توپ ارسالی از روی ضربه ایستگاهی در شرایط آفساید به بازیکن گل‌گهر رسید که توپ به گل تبدیل شد. در این صحنه باید گل آفساید اعلام می‌شد.

محمدرضا ابوالفضلی: در این صحنه هنگام زدنِ ضربه، بازیکنی که در نهایت توانست با ضربه سر، گل را به ثمر برساند نیم‌بدن جلوتر و در وضعیت آفساید قرار داشت لذا این گل مردود بوده و باید توسط کمک‌داور آفساید اعلام می‌شد.

محمدحسین ترابیان: احترام به تصمیم کمک داور.

 مهدی عالیقدر: زننده گل کاملا در وضعیت آفساید قرار دارد لذا گل میبایست مردود می‌شد.

 ابراهیم میرزابیگی: بازیکن گل‌گهر در موقعیت آفساید قرار داشت.

 تورج حق‌وردی: از این زاویه مشخص نیست که آفساید بوده یا خیر.

 حسین عسگری: دوربین روی خط نیست و نمی‌توانیم نظر قطعی بدهیم. 

 بابک وسیله‌بر: مهاجم در زمان ارسال توپ توسط هم‌دسته خود در وضعیت آفساید قرار داشت و گل به‌ ثمر رساند، بنابراین باید کمک داور اعلام آفساید و داور نیز گل را مردود اعلام می‌کرد.

 

خبرمرتبط: جدول لیگ برتر فوتبال ایران در روزی که سپاهان و استقلال برای پرسپولیس بازی کردند !

 

دقیقه ٤٢:  اعلام پنالتى به سود استقلال 

 

 محمدی: تصمیم داور صحیح بود.

 

دزفولى: پنالتى درست بود.

 سیدعلى: در دقیقه ۴۲ داور به درستی پنالتی به سود استقلال اعلام کرد. در این صحنه توپ به دست چپ بازیکن گل‌گهر برخورد کرد و با توجه به اینکه دست در حالت غیرطبیعی بود، پنالتی به درستی تشخیص داده شد.

 تورج حق‌وردی: «توپ به دست راست مدافع برخورد کرد اما دست بسته بود نمی‌توانست پنالتی باشد. حتی اگر توپ پس از برخورد به بدن به دست برخورد کند، هند محسوب نمی‌شود.»

بابک وسیله‌بر: «توپی که به دست راست مدافع خورد، در حالت طبیعی و غیر عمد بود که کمک داور به قصد کمک اعلام پنالتی کرد و داور نظر کمکش را به اشتباه تایید کرد.»

حیدر سلیمانی: «دست کاملاً بسته بود برخورد کرد سپس با کف دست چپش برخورد داشت به همین دلیل داور باید ادامه بازی میداد این پنالتی درست نبود.

محمدرضا ابوالفضلی: علی‌رغم اینکه در این صحنه، کمک‌داور زاویه دیدِ خوبی داشت، اما توپ به دستی برخورد کرد (دست راست) که در بدن مدافع جمع و طبیعی بود و حجم اضافه‌ای را اشغال نکرده بود. ولی پس از برخورد، توپ از جلوی دست چپ، که در حالت غیرطبیعی قرار داشت، عبور می‌کند اما متأسفانه ارزیابی کمک‌داور اشتباه بوده و برخورد توپ به دست چپ را قلمداد نموده و اعلام پنالتی می‌کند.

 محمدحسین ترابیان: از این زاویه مشخص نیست توپ به دست چپ بازیکن مدافع می‌خورد یا نه. از این زاویه دوربین هندی اتفاق نیفتاده و توپ به دست راست بازیکن که در حالت طبیعی است برخورد دارد. احتمال دارد از زاویه دید کمک داور برخورد توپ به دست سمت چپ مدافع  که در حالت غیر طبیعی هست به داور گزارش شده باشد.

 مهدی عالیقدر: با توجه به اینکه داور نمی‌تواند برخورد توپ به شکم را ببیند و  دست چپ بازیکن هم وضعیت غیر طبیعی دارد، کمک داور دچار اشتباه شده و به داور اعلام پنالتی کرد که این تصمیم صحیح نبود.

 ابراهیم میرزابیگی: توپ اول به دست چپ بازیکن که بسته است برخورد می‌کند و پنالتی نیست.

 حسین عسگری: دستی که توپ به آن می‌خورد، کاملا طبیعی است و تخلف هند نیست. دست راست بازیکن گل‌گهر به بدنش چسبیده و طبیعی است.

 

 

دقیقه 76: برخورد توپ به مدافع استقلال

محمدرضا ابوالفضلی: تشخیص اینکه توپ به دست خورده یا خیر خیلی سخت است اما اگر خورده یاشد، قطعا باید پنالتی اعلام‌ می‌شد.

 محمدحسین ترابیان: ادامه بازی. برخورد طبیعی فوتبالی.

 مهدی عالیقدر: ادامه بازی.

 ابراهیم میرزابیگی: به نظر من توپ به دست برخورد نمی‌کند و ادامه بازی از سوی داور درست بود.

 حسین عسگری: کاملا مشخص است بازیکن استقلال توپ را با دست می‌زند و تخلف هند اتفاق افتاده است. 

بابک وسیله‌بر: مدافع آگاهانه داخل محوطه جریمه خود با باز کردن دست توپ را لمس می‌کند و اعلام ضربه پنالتی و اخطار، قضاوت این صحنه می‌باشد. (ورزش سه)

 

دقیقه 82: برخورد مدافع گل‌گهر و مهاجم استقلال

 محمدرضا ابوالفضلی: بهتر بود در این صحنه داور شبیه‌سازی مهاجم‌ را اعلام می‌کرد، چرا که بازیکن سفید قصد فریب داور را داشته و بی‌دلیل خود را سرنگون کرد.

 محمدحسین ترابیان: ادامه بازی. حتی داور می‌توانست به مهاجم بدلیل شبیه سازی اخطار بدهد.

 مهدی عالیقدر: به هیچ وجه پنالتی نیست و حتی داور می‌توانست به دلیل شبیه سازی به بازیکن سفید اخطار هم بدهد.

 ابراهیم میرزابیگی: بازیکن گل‌گهر با پای چپ، نوک پای بازیکن استقلال را می‌زند و باید پنالتی اعلام می‌شد.

 تورج حق‌وردی: مدافع گل‌گهر با پای چپ پشت پای راست مهاجم استقلال را زد و می‌توانست پنالتی باشد.

 حسین عسگری: خطایی رخ نمی‌دهد و ادامه بازی درست است.

 بابک وسیله‌بر: برخورد معمول فوتبالی و ادامه بازی صحیح است. (ورزش سه)

 

نظرات سیدمهدی سیدعلی

سیدمهدی سیدعلی در گفت‌و‌گو با تسنیم درباره قضاوت پیام حیدری در دیدار گل‌گهر و استقلال اظهار داشت: در دقیقه 20 توپ ارسالی از روی ضربه ایستگاهی در شرایط آفساید به بازیکن گل‌گهر رسید که توپ به گل تبدیل شد. در این صحنه باید گل آفساید اعلام می‌شد.

 

وی افزود: در دقیقه 42 داور به درستی پنالتی به سود استقلال اعلام کرد. در این صحنه توپ به دست چپ بازیکن گل‌گهر برخورد کرد و با توجه به اینکه دست در حالت غیرطبیعی بود، پنالتی به درستی تشخیص داده شد.

 

نظرات محمدرضا ابوالفضلی

یک کارشناس داوری می‌گوید هم پنالتی گرفته شده به سود استقلال و هم گل گل‌گهر سیرجان اشتباه بوده است.

محمدرضا ابوالفضلی، کارشناس داوری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دیدار گل‌گهر سیرجان و استقلال که با تساوی یک بر یک به پایان رسید، درباره صحنه‌های حساس این دیدار عنوان کرد: در صحنه به ثمر رسیدن گل‌گهر سیرجان، مسیح زاهدی نیم‌بدن از بقیه مدافعان استقلال جلوتر است و باید آفساید این بازیکن اعلام می‌شد و گل گل‌گهر درست نبود.

این کارشناس داوری درباره پنالتی گرفته شده برای استقلال تصریح کرد: با توجه به این که کمک داور، زاویه مناسبی داشت و توپ به دست راست بازیکن که در حالت طبیعی قرار داشت برخورد می‌کند و برخوردی به دست چپ ندارد. اشتباه کمک داور این بوده است که فکر می‌کرد توپ به دست چپ که حالت غیر طبیعی دارد برخورد می‌کند، در حالی که برخوردی با دست چپ نداشت و گرفتن پنالتی اشتباه بود.

 

نظرات هادى دزفولی:

 

گل اول بازی که برای گل‌گهر به ثمر رسید در موقعیت آفساید نبود. تصویر فریز شده نمی‌تواند به طور قطع نشان دهد که توپ در موقعیت آفساید به زننده گل رسیده، در لحظه‌ای که پای بازیکن ارسال کننده به توپ می‌خورد باید ملاک قرار گیرد و من گل اول بازی را آفساید ندیدم.

 

کمک داور به درستی به داور وسط اطلاع داد که هند پنالتی رخ داده است. دست بازیکن گل‌گهر در امتداد بدنش نبود و مانع از ارسال پاس میان دو بازیکن استقلال شد. 

 

مسئله ناراحت کننده هجوم بازیکنان دو تیم به سمت داوران مسابقه است. اگر تشخیص اشتباه هم داده شود چنین رفتاری درست نیست. بعد از اعلام پنالتی هجوم بازیکنان گل‌گهر بد بود و داور می‌توانست به یکی دو بازیکن اخطار دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید