244058

نتایج و اتفاقات لیگ برتر کاملا فوتبالی بود/ شکست این پرسپولیس بسیار دشوار است/ سعید مهری می‌تواند کلاس تیم ملی را بالا ببرد

دنیای معدن: بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال کشورمان با برگزاری هفته سی‌ام به پایان رسید و تیم پرسپولیس موفق شد بالاتر از سپاهان و استقلال قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد. شاگردان گل‌محمدی در حالی توانستند این قهرمانی را به دست آورند که فصل گذشته استقلال فرهاد مجیدی موفق شده بود پس از ۵ فصل قهرمانی را از چنگ سرخپوشان دربیاورد.

به گزارش دنیای معدن، جلال چراغپور، کارشناس برجسته فوتبال کشورمان در گفتگو با مشرق در خصوص سطح فنی لیگ بیست و دوم عنوان کرد: بیست و دومین دوره لیگ برتر کیفیت خاصی داشت. جنگ بین سه مربی خارجی و یک مربی ایرانی که چهار تیم اول لیگ را تشکیل می‌دادند، بسیار جذاب بود. ما در طول فصل شاهد تغییر در جایگاه تیم‌ها در بالای جدول بودیم. در برهه‌ای تیم پرسپولیس در صدر جدول با رقبای خود به حدی فاصله گرفته بود که از کسی می‌پرسیدید قهرمان چه تیمی است، به سرخپوشان اشاره‌ می‌کردند ولی دیدیم که چگونه جایگاه خود را از دست داد. این نوسانات نشان می‌دهد که این حرکات چرخشی بالا جدول از کنترل حوادث بیرون خارج است و تقریبا همه اتفاقات فوتبالی بوده است.

وی افزود: در این لیگ تیم‌هایی که شرایط قهرمانی داشتند، تحت تاثیر اتفاقاتی نتوانستند در هفته‌های آخر نتایج مطلوبی کسب کنند. این اتفاقات فوتبالی بود. وقتی تیمی (سپاهان) در خانه خود امتیاز از دست می‌دهد یک اتفاق فوتبالی است. اگر لغزش‌های لحظه‌ای که تیم‌ها داشتند مورد بررسی قرار دهیم، می بینیم که این لغزش‌ها مانع قهرمانی آنها شده است. بنابراین اگر آثار حوادث فوتبالی را در درون تیم‌ها تعقیب کنیم و امتیازاتی که بر اثر این حوادث از دست رفته اند را به امتیازات تیم‌ها اضافه کنیم، می‌بینیم که جایگاه تیم‌ها به خصوص در بالای جدول تغییر می‌کند. به نظر من این صحبت‌هایی که انجام می‌شود نمی‌تواند تاثیر بر جابه‌جایی تیم‌ها در جدول داشته باشد. در بسیاری از بازی‌ها اشتباه از سوی خود بازیکنان و مربیان تیم‌ها بوده است و این جابه‌جایی‌ها در لیگ، فوتبالی بوده است.

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص داوری‌های لیگ خاطر نشان کرد: مشابه این صحبت‌هایی که در لیگ ما می‌شود در لیگ‌های خارجی هم گفته می‌شود. البته‌ آنها با استفاده از تکنولوژی سعی کردند که این صحبت‌ها را کم کنند ولی بازهم می‌بینیم که مثلا در لالیگا درباره بارسلونا حرف‌هایی زده می‌شود. از نظر فنی وقتی بازیکنان تیمی از لحاظ پستی جور باشند، آن تیم می‌تواند نوساناتی که به وجود می‌آید را کنترل کرده و سپس از آن عبور کند. به نظر من پرسپولیس به دلیل خط دفاعی منظم، یعنی زوج پورعلی‌گنجی و گولسیانی بسیار تیم موفقی بوده است. گولسیانی مدافع فوق‌العاده‌ای است و اگر ما چنین بازیکنی در تیم ملی‌ هم داشتیم، سرنوشت فوتبالی کشورمان را عوض می‌کردیم. بنابراین یکی از دلایل موفقیت پرسپولیس در این فصل وجود چنین بازیکنی در خط دفاعیش بود. پیشنهاد می‌کنم که تیم‌های دیگر هم برای نتیجه گرفتن در فصل بعد مدافع خوب جذب کنند. بدون شک گل نخوردن مهم تر از گل زدن است. اگر تیم در درجه اول گل نخورد، با یک گل هم می‌توان پیروز شد.

چراغپور درباره نقش مهم دروازه‌بانان در موفقیت یک تیم اظهار داشت: یک مسئله‌ای که در این فصل خیلی به چشم آمد تکنولوژی دروازه‌بانی است. دروازه‌بان خود به تنهای یک تیم است و چون یک نفر است همه سرنوشت تیم دست اوست. بدون شک در این دوره سرنوشت لیگ برتر را دروازه‌بانان رقم زدند و خیلی تاثیر گذار بودند.

مربی فوتبال کشورمان در مورد عملکرد پرسپولیس در جام حذفی و احتمال کسب این جام اضافه کرد: بیش از ۴۰ درصد اتفاقاتی که در فوتبال می‌افتد، ریشه روحی و روانی دارد و این افزایش روحیه از باور به وجود می‌آید. وقتی یک تیم قهرمان جام می‌شود، به حداکثر باور خود می‌رسد. در نتیجه بازی کردن با تیمی که باور بالایی داشته باشد، سخت است. هر اتفاقی که در زمین فوتبال می‌افتد بر اساس باورها است. شاگردان گل‌محمدی پس از کسب قهرمانی لیگ به بالاترین حد باور خود رسیده‌اند و شکست دادن چنین تیمی بسیار دشوار خواهد بود.

چراغپور درباره تغییر روند استقلال در بازی دربی پس از پیروزی‌های متوالی تصریح کرد: به نظر من فرسودگی تمرینی می‌تواند دلیل این تغییر روند باشد. یعنی اگر ما بازیکنان استقلال را رصد فیزیلوژیکی کنیم، در طول بازی‌ها می دیدم که افت بازیکنان زود اتفاق می‌افتاد و در دقایق پایانی تیم کاملا خسته بود. شاید در روند آماده نگه داشتن بازیکنان طی هفته‌های موفقی که داشتند، به بازیکنان بیش از حد فشار وارد شد. ظرفیت بدنی فوتبالیست‌های نیمه حرفه‌ای _ نیمه آماتور ما زیاد بالا نیست. بازیکنان ما نمی‌توانند مانند اروپایی‌ها در یک هفته دو بازی انجام دهند و و نمی‌توانند ثبات بدنی خود را حفظ کنند. بنابراین من فکر می‌کنم دلیل اصلی تغییر روند آبی‌ها در دربی و پس از آن، مشکلات بدنی بوده است.

چراغپور ضمن اینکه سعید مهری را به عنوان پدیده لیگ بیست و دوم معرفی کرد، گفت: سعید مهری می‌تواند نسل جدید خط میانه را رقم بزند. در فوتبال همیشه بازیکنان میانه نو و بروز می‌شوند و چیزهای جدیدی به فوتبال اضافه می‌کنند. هر اتفاقی مهمی که در طول یک بازی می‌افتد در میانه‌ها رقم می‌خورد. به نظرم سعید مهری و یکی دو نفر دیگر می‌توانند کل ترکیب و کیفیت میانه تیم ملی را تغییر دهند و یک کلاس آن را بالاتر ببرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید