231196

بازی شطرنج بین مهاجم و مدافع تیم ملی؛ کلید موفقیت دربی در دستان کیست؟

دنیای معدن- عصر امروز تیم‌های پرسپولیس و استقلال با دو مربی جوان و باانگیزه به مصاف هم خواهند رفت؛ دو مربی با دو پست متفاوت در دوران بازیگری خود.

به گزارش دنیای معدن - عصر امروز (پنجشنبه) شاهد دیدار برگشت دربی پایتخت در فصل بیست و یکم لیگ برتر بین تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال خواهیم بود. همیشه در خصوص حساسیت‌های این بازی حرف‌های زیادی زده شده است و بر کسی پوشیده نیست که در هر حالتی بزرگترین بازی باشگاهی در سطح فوتبال ایران همین رقابت است. خصوصاً حالا که صدر جدول لیگ برتر شاهد تعقیب و گریز این دو تیم مدعی است.

دو تیم بر روی نیمکت خود دو ستاره سابق فوتبال ایران را می‌بینند که پست‌های متفاوتی در دوران بازی داشته اند و با انگیزه‌های متفاوتی پا به این میدان می‌گذارند.

*سرخ‌ها و یک مدافع نامی

یحیی گل‌محمدی در دوران حرفه‌ای خود یک مدافع میانی تخصصی بود. وی در باشگاه‌های پرسپولیس، فولاد، تراکتور و صباباتری سابق توپ زده است و ۷۴ بار افتخار پوشیدن پیراهن تیم ملی را داشته است. سرمربی پرسپولیس این جمله که می‌گویند: یک مدافع وقتی مربی شود سبک تدافعی را در پیش خواهد گرفت، نقض کرده است و تیمی تهاجمی ساخته و همواره در تیم هایش رو به جلو بازی کرده است.

یحیی برای یورش به دروازه استقلال از مهاجمانی همچون مهدی ترابی، امید عالیشاه، مهدی عبدی، وحید امیری و احسان پهلوان می‌تواند بهره ببرد. تیم او امسال به نسبت سال‌های گذشته کمی متزلزل و نامطمئن نشان داده است و با دریافت ۱۶ گل عملکرد ضعیف تری نسبت به رقیب همشهری خود دارد و مقابل مهاجمان باتجربه‌ی استقلال هم کار برای آن‌ها آسان نخواهد بود و باید دید تدابیر یحیی برای بستن راه مردان آبی چیست.

*آبی‌ها و یک مهاجم کم نقص

فرهاد مجیدی در دوران حرفه‌ای خود یک مهاجم نوک گلزن بود. وی در باشگاه‌های استقلال، راپیدوین اتریش، العین امارات، الغرافه قطر و... توپ زده است و در ۴۵ بازی برای تیم ملی ۱۰ گل به ثمر رسانده است. فرهاد پس از تجربه‌های گذشته در استقلال به این نتیجه رسید ابتدا باید ساختار دفاعی تیمش را منظم سازد و پس از آن می‌تواند به برد‌های اقتصادی هم روی بیاورد. با همین روند حالا آبی‌پوشان پس از ۸ فصل دوری از قهرمانی خود را بیش از همیشه نزدیک به لمس جام لیگ برتر می‌بینند. مجیدی در خط حمله مهره هایی، چون کوین یامگا، رودی ژستد، ارسلان مطهری، امیرحسین حسین‌زاده و آرمان رمضانی را در اختیار دارد، اما نقطه قوت اصلی استقلالی‌ها خط دفاعی آن‌ها است که در ۲۲ بازی تنها ۷ گل دریافت کرده و آمار بسیار خوبی در زمینه گل خورده و کلین شیت به ثبت رسانده است و تقابل مدافعان این تیم با مهاجمان زهردار و تشنه گلزنی پرسپولیس جذاب خواهد بود.

وجه اشتراک دو تیم در خط حمله‌های قبراق و آماده آنهاست که پرسپولیسی‌ها با ۳۳ گل و استقلالی‌ها با ۳۲ گل برترین خطوط حمله لیگ بیست و یکم را به خود اختصاص داده‌اند. در این دیدار علاوه بر اهمیت بالای خط هافبک، خطوط دفاع دو تیم نقش ویژه‌ای برای برتری یک تیم ایفا خواهند کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید