230468

۴ عاملی که قهرمانی استقلال را به خطر می‌اندازد

دنیای معدن- تیم فوتبال استقلال در بازی گذشته مقابل نساجی متوقف شد و با پیروزی پرسپولیس مس رقابت در بالای جدول بالا گرفت.

به گزارش دنیای معدن - تیم فوتبال استقلال لیگ بیستم را با قدرت شروع کرد و تا الان که هفته بیستم این رقابت‌ها سپری شده شرایط ایده عالی را در جدول دارد. این تیم هم اکنون با ۴۸ امتیاز در صدر جدول قرار گرفته است. استقلال که به تازگی در بین پنج تیم شکست‌ناپذیر دنیا قرار گرفت، توانسته امتیازات لازم را جمع‌آوری کند؛ اما رقیب اصلی این تیم در کورس قهرمانی یعنی پرسپولیس دست‌بردار نیست و بازی به بازی در تعقیب استقلال است. این تیم که با ۴۵ امتیاز در رده دوم جدول قرار گرفته به ۳ امتیازی استقلال رسیده و تنها یک لغزش از سوی استقلال می‌تواند این تیم را در وضعیت به صدر جدول برساند.

در حال حاضر تکلیف قهرمانی استقلال دست خودش است؛ چون صدر جدول را در اختیار دارد و می‌تواند با کسب بیشترین امتیاز در بازی‌های باقیمانده لیگ، پس از سال‌ها به قهرمانی این رقابت‌ها دست پیدا کند؛ اما برخی اتفاقات در حال رخ دادن است که می‌تواند سد راه استقلال برای قهرمانی در لیگ شود؛ اتفاقاتی که عوامل این تیم بیشترین نقش را در آن داشته‌اند.

*ژستد، اسلحه‌ بدون گلوله

رودی ژستد با کارنامه قابل قبولی به استقلال آمد. بازیکنی که دوران اوجش را در تیم بلکبرن روورز سپری کرد و در  ۶۶ بازی ۴۰ گل برای این تیم به ثمر رساند و در ادامه به تیم استون ویلا در لیگ انگلیس انتقال یافت. با این تفاسیر پیش بینی می‌شد که رودی ژستد در قامت یک بازیکن حرفه‌ای و گلزن در لیگ ایران ظاهر شود، اما این بازیکن هرگز مهاجم گلزنی برای استقلال نشد. این بازیکن هم اکنون با انجام ۱۶ بازی دو گل به ثمر رسانده که آمار قابل قبولی نیست. این در حالیست که آمار نشان داده ارسلان مطهری نسبت به ژستد عملکرد بهتری داشته است.

ارسلان مطهری در حالی به ذخیره طلایی مجیدی معروف شد که در چهار گلی که برای استقلال در لیگ و جام حذفی به ثمر رسانده به عنوان یار تعویضی وارد میدان شده است. به نظر می‌رسد مجیدی به ژستد بازی می‌دهد، تنها به این خاطر که این بازیکن با نظر وی به استقلال آمده و برای جذبش هم هزینه‌ زیادی انجام شده است و مجیدی نمی‌خواهد زیر بار این موضوع برود که ژستد خرید موفقی برای استقلال نبوده است.

* تصمیمات اشتباه کادرفنی و مدیریت و گل به خودی آنها

دومین عاملی که می‌تواند باعث عدم قهرمانی استقلال شود برخی تصمیماتی است که سرمربی تیم برای نظم دادن به تیمش می‌گیرد که بعضا باعث حاشیه شده است از جمله این تصمیمات جریمه وریا غفوری است آن هم در شرایطی که تیم بعد از از دست دادن دو مدافع اصلی تیمش به او احتیاج داشت. غفوری که نقش زیادی در چند سال حضورش در استقلال داشته و حضورش در ترکیب استقلال نوعی وزنه است می‌توانست در بازی مقابل نساجی کمک بسزایی کند. وریا در هر صورت کاپیتان تیم است و مجیدی می‌توانست در این شرایط از این اتفاقات چشم پوشی کند تا آرامش تیم قبل از دیدار مقابل نساجی بر هم نریزد.

*حفره در خط دفاعی استقلال، چالش جدی روند گل نخوردن استقلال

سومین عامل که شاید سد راه قهرمانی استقلال شود جدایی دو مدافع تاثیرگذار این تیم به خاطر خدمت سربازی است. یزدانی و مرادمند که عملکرد خوبی در لیگ بیستم داشتند نقش زیادی در تعداد کم گل خورده این تیم ایفا کردند. در حال حاضر  این تیم با دریافت ۶ گل بهترین آمار خط دفاعی لیگ را در اختیار دارد و یکی از عوامل صدرنشینی استقلال همین موضوع بوده است. حال با توجه به اینکه این دو بازیکن سرباز شده‌اند و تا مدت‌ها از استقلال دور خواهند بود خط دفاعی استقلال با تغییرات زیادی همراه شد که این موضوع در بازی با نساجی کاملا مشهود بود. محمد دانشگر، عارف غلامی و چشمی عملکرد خوبی را در بازی مقابل نساجی نشان ندادند و این نشان داد برای رسیدن به آمادگی و اینکه بتوانند خط دفاعی استقلال را رهبری کنند زمان زیادی خواهد برد.

روزبه چشمی با دوران اوج خود فاصله زیادی گرفته و غلامی هم به تازگی از بند مصدومیت آزاد شده و زمان زیادی را برای رسیدن به آمادگی نیاز دارد. شاید اگر باشگاه از ابتدا فصل اعلام می‌کرد که یزدانی و مرادمند در تاریخی مشخص باید اعزام شوند مجیدی فرصت لازم را برای هماهنگ سازی دفاع در زمان نبود این دو بازیکن داشت. حال مجیدی به دنبال چند مدافع است و باید نهایت تلاشش را بکند تا تفکر گل نخوردن را دوباره به خط دفاعی تیمش تزریق کند.

*نبود پلن B در مواقع حساس بازی

عامل چهارم نداشتن پلن B است. بار‌ها دیده شده مجیدی در زمانی که بازی گره می‌خورد پلن B ندارد، نکته‌ای که در بازی مقابل نساجی به چشم آمد و شاگردان الهامی توانستند تاکتیک‌های مجیدی را خنثی کنند.

حال باید دید در ده هفته پایانی که مجیدی انواع و اقسام رکورد‌ها را در پیش دارد تا بتواند در لیگ برتر تاریخ ساز شود چگونه پیش خواهد رفت، اما به هر حال استقلال برای موفقیت نیاز دارد تا عوامل بالا را برظرف کند و ساختار تیم را تا قبل از شهرآورد تکمیل کند. ضمن اینکه طی سال‌های گذشته تجربه ثابت کرده عدم قهرمانی استقلال به دلیل مسائل و حواشی بوده خود باشگاه مسبب آن بوده است. اکنون هواداران از کادرفنی و مدیریت تیمشان انتظار دارند تا حواشی را به خوبی کنترل کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید