239943

مدیرفرآوری مواد معدنی فولاد مبارکه در گفتگوی اختصاصی با دنیای معدن مطرح کرد:

تامین مواد اولیه دغدغه مهم فولاد سازان کشور است/ ضرورت ورود دولت برای حل مشکلات مواد اولیه فولاد سازان

دنیای معدن: مدیر فرآوری مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه گفت: تامین مواد اولیه و خوراک مورد نیاز برای تداوم تولید محصولاتی فولادی دغدغه مهم فولادسازان کشور است.

«محمد مهدی روانفر» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دنیای معدن افزود: پس از واگذاری شرکت‌های دولتی در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری اجزای زنجیره فولاد به سهامداران مختلف باعث سردرگمی در این بخش شد.

مدیر فرآوری مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه اصفهان یادآورشد: در این راستا سهامداران جدید که ماهیت و ماموریت آنها با یکدیگر متفاوت بود، به نیابت از شرکت ملی فولاد ایران که قبلاً این زنجیره را مدیریت می کرد نتوانستند با یکدیگر به خوبی تعامل داشته باشند.

روانفر افزود: از آن زمان تضاد منافع و تعارض در زنجیره فولاد شروع شد و نگاه بخشی به جای نگاه ملی باعث شد که عدم توازن در این حوزه به وجود بیاید.

مدیر فرآوری مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه در عین حال تاکید کرد: با این تغییرات در زنجیره فولاد سبب شد که فولادسازان برای تامین مواد اولیه به طرف فعالیت‌های معدنی آمدند تا در زمینه تامین خوراک و مورد نیاز سرمایه گذاری های لازم را انجام دهند.

روانفر بیان کرد: در این شرایط معدنی ها فولادساز شدند و از آن طرف فولادی ها به طرف فعالیتهای معدنی رفتند، لذا نه فولادسازان صاحب معادن شدند و نه معدنی ها صاحب صنعت فولاد زیرا هر دو در نیمه راه ماندند.

وی با بیان اینکه هم اکنون دغدغه فولاد سازان تامین مواد اولیه برای تولید محصولات فولادی است اظهارداشت: هدف فولادسازان برای ورود به طرف معدن و بالادست زنجیره صنعت این بود که کسی نیازهای آنها را تامین نکرد و این تداوم فعالیت های آنها را نگران کرد.

مدیر شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیان کرد: در این شرایط معادن نیز به طرف تولید فولاد رفتند چون مواد اولیه و خوراک در اختیار داشتند و این سبب ایجاد مشکلات زیادی در زنجیره صنعت فولاد شده است.

وی افزود: ما هم اکنون با انباشت گندله در معادن کشور هستیم و میلیونها تن گندله بر روی زمین باقی مانده است، اما از آن طرف فولاد سازها با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند.

مدیر فرآوری مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: چون ماهیت معدنکاران و فولادسازان متفاوت است آنها تاکنون نتوانسته اند و به خوبی با یکدیگر مرتبط و مچ  شوند.

این مقام مسئول در شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیان کرد: در اقتصاد چین در صنعت فولاد شرکت های کوچک مقیاس را ادغام کردند و شرکت های متوسط و بزرگ مقیاس را به وجود آوردند ولی این تفاوت ماهیت سهامداری اجزای صنعت فولاد، در ایران اجازه نمی دهد چنین کاری در زنجیره صنعت در کشور اتفاق بیفتد.

روانفر بیان کرد: هر کدام از بازیگران زنجیره فولاد امروزه مجبور شدند که برای حل مشکلات خود سرمایه گذاری کنند به طوری که فولاد مبارکه مجبور شده است به سمت بالا دست زنجیره حرکت کند تا در زمینه معدن و صنایع تبدیلی و گندله سازی سرمایه گذاری های مورد نیاز خود را انجام دهد.

وی گفت: این مسئله مهم سبب شد که فولاد مبارکه برای تامین مواد اولیه و خوراک مورد نیاز به صورت جدی وارد سرمایه گذاری در بخش معدن و تامین مواد اولیه شود و حتی معاونت معدنی را در ساختار های خود ایجاد کند.

مدیر فرآوری مواد معدنی شرکت مبارکه مبارکه اصفهان اظهارداشت: مجموعه این اقدامات باعث خواهد شد در افق پنج ساله مشکلات تامین مواد اولیه و خوراک مورد نیاز فولاد مبارکه حل شود، اما در افق ۱۴۱۰ فولاد مبارکه بیش از ۲۰ میلیون تن کسری گندله خواهد داشت.

وی گفت: برای حفظ توان فعلی و تولید سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن فولاد در شرکت فولاد مبارکه اصفهان این شرکت با ۲۰ میلیون تن کسری گندله  مواجه خواهد شد.

روانفر در پایان تاکید کرد: ما در چشم انداز ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم و برای دستیابی به این تولید کلی پروژه ظرفیت‌سازی شده است، اما کسی برای تامین مواد اولیه و خوراک صنعت فولاد متولی نیست و ضروری است که دولت این مشکلات صنعت و فولاد سازان را به صورت ویژه حل و فصل کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید