244170

رکود؛ بلای جان فلزات صنعتی

دنیای معدن: شکیبا خیرخواهان : افت تقاضا بر اثر کاهش فعالیت اقتصادی در اکثر اقتصاد‌‌‌های مطرح جهان، همچنان زمینه‌ساز افت نرخ در بازار کامودیتی‌‌‌ها، به‌خصوص فلزات صنعتی شده است.

به گزارش دنیای معدن، افت رونق در دومین اقتصاد بزرگ دنیا، به‌ویژه در بخش املاک و مستغلات نیز بر میزان تقاضای جهانی برای فولاد و سنگ‌آهن تاثیر منفی داشته است. با این‌‌‌حال شرکت BHP معتقد است که این رویه به‌زودی تغییر می‌کند و با افزایش فروش در بخش املاک مواجه خواهیم شد.

تحلیلگران معتقدند که درحال حاضر به دلیل اخبار سیاسی و اقتصادی، سرمایه‌گذاران با سطح بالای نااطمینانی مواجه‌اند؛ اما در صورت تشدید سیاست‌‌‌های مالی انبساطی دولت چین، می‌توان انتظار ظهور رونق در بازارهایی همچون مس و فولاد را داشت. از طرفی بررسی خبرها حاکی از اتخاذ تصمیم کاهش تولید فولاد در چین است؛ مساله‌ای که می‌تواند سبب افت شدید تقاضا برای سنگ‌آهن به‌عنوان ماده اولیه تولید این فلز شود.

بی‌رونقی بازار مس

افت تقاضا به دلیل کاهش فعالیت اقتصادی در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، به‌خصوص چین، همچنان موجب کاهش قیمت فلزات صنعتی می‌شود. از طرفی بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که برخلاف دوره‌‌‌های سابق، دولت چین به اندازه کافی از ابزارهای حمایتی مالی همچون افزایش مخارج برای توسعه زیرساخت‌‌‌ها به جهت تحریک تقاضا استفاده نکرده است؛ مساله‌ای که تاثیر چشمگیری بر میزان تقاضا برای کامودیتی‌‌‌ها گذاشته است. بررسی بازار فلزات صنعتی نیز مهر تاییدی بر این ادعاست. روز گذشته بهای معاملات آتی مس در بورس شیکاگو به 6/ 3دلار به ازای هر پوند رسید و بازده ماهانه منفی بیش از 7‌درصد را به ثبت رساند. همچنین بهای فلز سرخ نسبت به اوج قیمت‌ها در ابتدای سال میلادی جاری حدود 15‌درصد کاهش داشته است. البته باید خاطرنشان کرد که قیمت این فلز در چند روز گذشته رشد 1/ 0دلاری را تجربه کرده است. همچنین گزارش بورس فلزات لندن حاکی از افزایش موجودی در این بورس است؛ چرا که موجودی انبار LME  از میانه آوریل تاکنون بیش از دوبرابر شده است که خود نشانه‌‌‌ای مبنی بر افت فروش جهانی است. از طرفی برتری عرضه بر تقاضا در افت قیمت‌های نقطه‌‌‌ای و معاملات آتی سه‌ماهه نیز انعکاس پیدا کرده است.

آینده بازار فلزات چگونه خواهد بود؟

با وجود افت مشهود تقاضا به‌‌‌نظر می‌رسد در حال حاضر سرمایه‌گذاران نوعی بلاتکلیفی را تجربه می‌کنند؛ چرا که اخبار سیاسی و اقتصادی در اکثر کشورهای جهان از افزایش عدم‌قطعیت در آینده خبر می‌دهد. نتیجه جنگ در اوکراین، بحران سقف بدهی در ایالات‌متحده به همراه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال آتی و افزایش تنش‌‌‌ها بین چین و آمریکا از جمله مسائلی هستند که می‌توانند به سناریوهای احتمالی مختلفی منجر شوند. این درحالی است که همچنان آینده سیاستگذاری پولی در ایالات‌متحده نامشخص به نظر می‌‌‌رسد. در حالی که فدرال‌رزرو در جلسه گذشته خود از احتمال افزایش نرخ بهره خبر داده بود، انتشار داده‌‌‌های مثبت اقتصادی در هفته گذشته از وقوع این احتمال کاسته است. با این حال برخی تحلیلگران معتقدند کاهش میزان تورم به نرخ 2‌درصد هدف‌گذاری‌شده توسط بانک‌مرکزی ایالات‌متحده جز با سیاست‌های شدید انقباضی این نهاد ممکن نیست.

از طرفی افت فعالیت اقتصادی در شرق آسیا به‌رغم بازگشایی‌‌‌ها در چین دیگر نگرانی‌ای است که ذهن فعالان بازار را به خود مشغول کرده است. با وجود سیاست‌‌‌های انقباضی مالی دولت، بازار املاک و مستغلات همچنان با افت تقاضا مواجه است. این درحالی است که سطح بدهی دولت‌‌‌های محلی در این کشور نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش داشته است. برخی تحلیلگران معتقدند اگر سیاستگذاران در این کشور سیاست‌‌‌های تشویقی شدید‌‌‌تری را اعمال کنند، می‌‌‌تواند سبب تحریک بازار فلزات نیز شود. البته به عقیده کارشناسان، وضعیت بازار سنگ‌آهن وخیم‌تر است و به نظر نمی‌رسد به این راحتی بتوان رونق را در بازار ایجاد کرد. تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری گلدمن‌ساکس نیز اعتقاد دارند، مس در یک‌سال آتی با رشد 20درصدی به 10‌هزار دلار به ازای هر تن برسد؛ اما ممکن است پنج‌سال طول بکشد تا وضعیت تقاضا در بازار فولاد به طور قابل‌توجهی بهبود یابد.

 

سنگ‌آهن

 

بازار سنگ‌آهن که در هفته‌‌‌های گذشته بهبود نسبی را تجربه کرده بود، به روند نزولی سابق خود بازگشت. بهای محموله سنگ‌آهن عیار 62‌درصد برای تحویل به بندر تیانچین در شمال چین پس از فتح قیمت نقطه‌‌‌ای 110دلار به 102دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی منفی 7‌درصد را به ثبت رساند. این سطح قیمتی کمترین نرخ از نوامبر سال میلادی گذشته تاکنون است. تداوم نگرانی در خصوص سلامت بخش املاک در چین از میزان تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بخش مستغلات کاسته است. بررسی آمارها حاکی از آن است که قیمت مسکن در این کشور در دوازدهمین ماه متوالی روند کاهشی، حدود 2/ 0‌درصد افت را تجربه کرد. همچنین سرمایه‌گذاری در بخش املاک بیش از 16‌درصد کاهش را تجربه کرده است.

با این‌‌‌ حال، شرکت BHP Group نسبت به آینده خوش‌بین است. پیش‌بینی‌‌‌های این شرکت معدنی حاکی از آن است که برخلاف سیگنال‌‌‌های اقتصادی ناامید‌‌‌کننده که نرخ سنگ‌آهن و مس را به سطوح قیمتی دوران رکود کووید-19 بازگردانده است، بازار آشفته املاک چین در ماه‌‌‌های آینده تغییر خواهد کرد. واندیتا پنت، مدیر ارشد بازرگانی این شرکت معتقد است، فروش خانه‌‌‌های کهنه در بازار مسکن با رشد مواجه شده و قوی‌تر نیز ادامه خواهد یافت. به گفته پنت، تحلیلگران این شرکت معتقدند که تغییر در بازار مسکن ابتدا با رونق فروش املاک کهنه و تکمیل ساخت‌وساز‌‌‌ها آغاز شده و سپس فروش خانه‌های نوساز شروع می‌شود؛ مساله‌ای که در حال حاضر نیز در این بازار مشاهده می‌شود.

ساخت‌وساز ضعیف‌‌‌تر از حد انتظار، به‌ویژه در بخش املاک موجب افت‌های شدید قیمتی در بازار سنگ‌آهن شده است. اما پنت می‌‌‌گوید، BHP همچنان انتظار دارد که تقاضای فلزات چین در نیمه دوم سال به ثبات برسد و 6ماه دوم بهتر از نیمه اول سال باشد. البته عملکرد کامودیتی‌‌‌ها در سه‌ماه آغازین سال میلادی جاری بسیار بهتر از چیزی بوده است که تحلیلگران این شرکت انتظار داشتند؛ اما افت قیمت‌ها در سه‌ماه بعدی موجب شد ارزش فلزات به سطحی غیر‌واقعی برسد. همچنین وی معتقد است که اقتصاد چین تا سال 2024 تاثیر اقدامات و بسته‌‌‌های مالی برای تحریک اقتصاد این کشور را نخواهد دید.

کاهش دوباره تولید در راه است

براساس آخرین داده‌های منتشرشده از صنعت فولاد چین، تولید فولاد خام در این کشور با 5/ 1‌درصد کاهش به 6/ 92میلیون تن در ماه آوریل رسیده است. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد دنیاست و پیش‌بینی می‌شود که در سال میلادی جاری نیز در راستای اهداف زیست‌محیطی میزان تولید خود را کاهش دهد. به گزارش کپیتال‌اکونومیست، تولید چین در چهارماه ابتدایی سال 2023 در سطحی به میزان 4‌درصد بیشتر از سال گذشته میلادی  قرار گرفته است. بنابراین حتی با وجود تعدیل تولید در ماه آوریل، همچنان زمینه برای کاهش بیشتر وجود دارد. این مساله تاثیر چشمگیری بر میزان مصرف سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه تولید فولاد خواهد گذاشت. با این‌‌‌حال با افزایش مصرف فولاد در کشورهای در حال توسعه، امکان جایگزینی بین چین و این کشورها نیز وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید