243589

درنگی برای اتصال زنجیر گسسته صنایع کرمان با غول‌های معدنی

دنیای معدن - در حالی که واحدهای خرد و متوسط کرمان نیازمند بازار هستند، غول های بزرگ صنایع معدنی این استان نیاز خود را از خارج از دیار کرمان و حتی کشور تامین می‌کنند و راهکارهای این حلقه مفقوده در همایش ارتباط واحدهای بزرگ و کوچک دیار کریمان در همایشی به بررسی گذاشته شد.

به گزارش دنیای معدن، براساس آمار بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در استان کرمان فعالیت دارند که بیش از ۹۴ درصد آنها صنایع کوچک و متوسطی هستند که با بسیاری از چالش های بازار فروش، تامین اجتماعی و سرمایه در گردش و مالیات درگیر هستند و همین امر سبب شده تولید این واحدها به صورت میانگین کمتر از نصف ظرفیت هایشان باشد.

در مقابل، واحدهای مادر و بزرگی وجود دارند که با استفاده از منابع استان کرمان سودهای بسیاری برای دولت و سهام داران خود به ارمغان آورده اند اما در عین حال برای تامین نیازهای خود عمدتا یا واردات می کنند یا تولیدکنندگانی از خارج از استان تامین کننده این نیاز آنها هستند به طوری که صدای مردم، تولیدکنندگان این استان و مدیران عالی آن را درآورده است.

برای رفع مشکلات رشد تولید واحدهای کوچک و متوسط استان کرمان که عمده بار اشتغال و توسعه را نیز بر عهده دارند، راهبردی به عنوان تامین نیازهای صنایع مادر در دیار کریمان تعریف شده که گام عملیاتی برای تحقق این راهبرد امروز سه شنبه در دومین همایش ارتباط واحدهای کوچک و بزرگ استان با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی، متولیان و واحدهای صنعتی در محل تالار فرهنگ و هنر کرمان برداشته شد.

در این همایش علاوه بر نمایش محصولات تولیدی قطعه سازان و تولیدکنندگان داخلی، واحدهای کوچک و متوسط به صورت رودر رو می توانستند موانع و مشکلات خود را با مسئولان متولی مطرح کنند و همچنین در حالت رودر رو با مسئولان واحدهای بزرگ و مادر استان کرمان ارتباط بگیرند که در یک بازی ۲ سر برد تفاهم نامه هایی را برای تولید و تامین نیاز واحدهای بزرگ منعقد کنند.

براساس گزارش ها میلیاردها تومان سالانه برای تامین نیازهای صنایع مادر همچون مس و گل گهر از استان کرمان خارج می شود و در واقع تامین این نیازها از واحدهای تولیدی درون استان، رشد تولید و اشتغال را در دیار کریمان به همراه خواهد داشت و ضمن تکمیل زنجیره ارزش افزوده، در نهایت سبب توسعه و رفاه اجتماعی بیشتر در بهشت معادن ایران خواهد شد. در نتیجه مردم این استان نیز می بینند که اگر اکتشاف، استخراج و بهره برداری منابع معدنی را در استانشان تحمل و تجربه می کنند، نتایج حاصل از آن از جهات مختلف برایشان قابل لمس است. البته نیاز این غول های معدنی آنقدر زیاد است که هرچقدر هم از داخل استان تامین کننده نیازهایشان باشند، باز بی نیاز از خرید تجهیزات از سایر استان های کشور نخواهند بود.

صنایع بزرگ فرصت توسعه صنایع و رفاه مردم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این همایش گفت: ۲ هزار و ۸۷۰ واحد صنعتی در استان داریم که ۶ درصد از این آمار را صنایع مادر و مابقی صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهند و تامین نیاز واحدهای مادر و ارتباطات بین صنایع را به عنوان راهبردهای برنامه هفتم در استان در این همایش پیگیری می کنیم.

مهدی حسینی‌نژاد افزود: در استان کرمان توانسته ایم تکمیل زنجیره فولاد را تشکیل دهیم و در این راستا طی سال های آینده، کرمان به عنوان استانی صنعتی تبدیل خواهد شد زیرا پروژه هایی تعریف شده که در افق ۱۴۰۴ بالای ۵۰ درصد کنستانتره کشور، ۳۲ میلیون تن گندله کشور و ۱۷ میلیون تن آهن اسفنجی در استان تولید می شود و عمده آنها بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی ادامه داد: تولید ۱۱ میلیون تن از ۵۵ میلیون تن شمش فولادی کشور در استان کرمان برنامه ریزی شده و در مجموع استان کرمان ۳۰ درصد از فعالیت های فولادی کشور را براساس ظرفیت خدادادی این استان محقق می کند.

رییس صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: صنایع و معادن بزرگ به عنوان موتور محرکه تولید در استان کرمان محسوب می شوند و این ظرفیت فرصتی برای توسعه صنایع کوچک و متوسط و آوردن رفاه بر سر سفره مردم است.

وی یادآور شد: براساس راهبردهای برنامه هفتم توسعه، نیازهای صنایع بزرگ را باید از درون استان تامین کنیم و در این زمینه احداث کارخانه های صنایع تبدیلی، وابسته و خدمات را در استان پیش می بریم که باید از این ظرفیت نهایت استفاده را برای رشد و توسعه صنایع کوچک ببریم.

حسینی نژاد بیان کرد: سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی و بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان مالیات از صنایع استان کرمان وصول و به حساب دولت واریز کردیم و شرکت های بزرگ سودهای بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع استان بردند که اگر ما به منابعی که از استان وصول و به خزانه واریز می کنیم، توجهی نکنیم، توسعه پایدار در استان تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی ادامه داد: دستگاه های نظارتی به صورت ویژه چند بند قانونی برگشت اعتبارات به استان کرمان را پیگیری کنند تا بازی برد برد برای توسعه پایدار استان صورت گیرد و ضمن آنکه باید هدف گذاری شکل گیری ارتباطات واحدهای بزرگ و کوچک را دنبال کنیم.

به گزارش دنیای معدن، مدیران واحدهای صنعتی و معدنی استان کرمان نیز در این آیین روش های همکاری و مسایل و مشکلات این واحدها را مورد بررسی قرار دادند که در ادامه به بخشی از آنان پاسخ داده شد.

تقسیط بدهی ۲ هزار میلیارد تومانی کارفرمایان

سرپرست تامین اجتماعی استان کرمان گفت: طرح هایی همچون بازنشستگی پیش از موعد در دولت های قبل اجرا شد که بار مالی زیادی برای تامین اجتماعی ایجاد کرد.

محمود شیخ شعاعی با اشاره به یکسان سازی قواعد بیمه ای عنوان کرد: کارفرمایان انتقاداتی در مورد بخشنامه های زیاد بیمه ای داشتند که این حوزه تنقیح و تلخیص و در این حوزه بسیاری از قوانین مستمری بازنشستگی جمع آوری و گرفتاری‌ها کم شد.

وی با اشاره به جلوگیری از انباشت پرونده‌های تامین اجتماعی تصریح کرد: ۲ هزار میلیارد تومان مطالبه از کارفرمایان داریم و تلاش کردیم که بیشترین مساعدت را با تقسیط بدهی ها داشته باشیم.

این مسئول با بیان اینکه ماهانه یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت تعهدات به بازنشستگان داریم، بیان کرد: ۵۵۵ هزار بیمه شده در ۵۴ هزار کارگاه فعال استان با تامین اجتماعی کرمان در تعامل هستند.

افزایش پنح درصدی کارگاه های تولیدی

سرپرست تامین اجتماعی استان کرمان گفت: باوجود تمامی مشکلات و تحریم های سال‌های گذشته، تعداد کارگاه های فعال استان کرمان پنج درصد و تعداد بیمه شده‌ها ۶ درصد افزایش یافته که آمار قابل توجهی در شاخص های تامین اجتماعی به شمار می رود و تلاش های استاندار کرمان و معاون اقتصادی وی رونقی در تولید داده است.

وی یادآور شد: بسیاری از خدمات در گذشته به صورت سنتی ارایه می شد که اجرای برنامه‌های تامین اجتماعی الکترونیک ۴۲ خدمت را طی ۲ تا سه سال گذشته الکترونیکی ارایه کرده و نتیجه این اقدام شفافیت، سرعت و ارتقای کیفیت خدمات دهی بوده است.

شیخ شعاعی افزود: ۲ سال اخیر تجمعاتی در حوزه بازنشستگان بخاطر متناسب سازی حقوق داشتیم که مابقی متناسب سازی در این ماه انجام می شود.

وی عنوان کرد: پس از فروکش کردن کرونا مراجعه کنندگان با ارائه آموزش‌ها مساعدت شدند و با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان تلاش می کنیم که مسایل قابل حل واحدهای تولیدی استان را در همایشی طی اواخر خرداد بررسی کنیم.

سرپرست تامین اجتماعی استان کرمان ابراز داشت: برخی برداشت ها این بود که حق بیمه مضاعفی را تامین اجتماعی مطالبه می کند اما به صورتی برنامه ریزی و کار انجام شد که این دریافتی زیاد نباشد.

صادرات ۲ برابری محصولات کرمان

مدیرکل گمرکات استان کرمان نیز در این جلسه بیشتر درباره آمارهای صادراتی استان صحبت کرد و گفت: ۲.۱ میلیارد دلار صادرات محصولات استان کرمان در سال ۱۴۰۰ بود که نزدیک به یک میلیارد دلار از گمرکات این استان و ۱.۱ میلیارد دلار از گمرکات کشور بوده است.

محمد ثمررخی ادامه داد: این عدد در سال ۱۴۰۱ باوجود کاهش صادرات، از گمرکات استان به نیم میلیارد دلار و از گمرک کشور به یک میلیارد دلار رسید که تناسب گمرکات کشور نسبت به این استان ۲ به یک است.

وی یادآورشد: اقلام صادراتی پسته و مغز پسته ۳۸ درصد و مس و مصنوعات مسی نیز ۳۳.۵ درصد از صادرات استان کرمان را تشکیل می دهد که ۷۱ درصد صادرات استان را شامل می شود.

ثمررخی خاطرنشان کرد: استان کرمان محصولاتی از جمله کاشی، سرامیک، خرما، میوه‌ و تره بار، روغن موتور، فرش ماشینی، سنگ و کنستانتره به کشورهایی از جمله چین، قطر، افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق صادرات دارد.

وی ادامه داد: مساله این است که چرا برخی از فعالان اقتصادی از گمرکات سایر کشور صادرات خود را انجام می دهند که از سال ۹۴ سامانه امور گمرکی در کشور راه اندازی و گمرک شهید رجایی برای استان پایلوت شد که استفاده از سایر گمرکات سخت گیری ها را به حداقل می رساند.

این مسئول افزود: دید کلان کشور به حوزه صادرات ملی است، نه استانی و معتقدند فواید این حوزه به کل کشور می رسد اما همچنان باید از گمرکات استان تقویت صادرات و تسهیل گری را اجرا کنیم.

به خودمان اعتماد نداریم

مدیرکل گمرکات استان کرمان عنوان کرد: دانشگاه تحقیقاتی در این حوزه انجام داده که اکنون در سازمان مدیریت نگهداری می شود و این تحقیقات به ۲ علت فرهنگی برای صادرات دست یافت که باید قبول کنیم ما کرمانی ها به خودمان اعتماد نداریم.

وی یادآور شد: برخی تجار واهمه دارند که اسرار کسب و کار آنان، نحوه برگشت ارز و کشورهای هدف صادراتی در روند صادرات از درون استان افشا می شود و فکر می کنند با صادرات محصولات استان از سایر گمرکات اسرار خود را حفظ می کنند.

ثمررخی افزود: شرکت های بزرگی همچون مس در دهه های گذشته حجمی از سرمایه گذاری در بنادر داشتند و آنجا کارمند و لجستیک دارند و معتقدند صادرات از استان کرمان برای آنان هزینه دارد.

وی گفت: عده ای از صادرکنندگان از سازمان های متولی شکایت دارند و معتقدند که نهادهای دولتی باید مجوزهای مربوطه را صادر کنند و امروز پنجره واحد الکترونیک ۲۱ سازمان و نهاد دولتی را برای صدور مجوزها متمرکز کرده اما برخی فعالان اقتصادی اعلام می کنند که صادرات از دیگر استان ها مشکل و دغدغه کمتری برای آنان ایجاد می کند.

مدیرکل گمرکات استان کرمان اضافه کرد: همچنین افرادی از استان کرمان دارای کارت بازرگانی هستند و از این کارت استفاده نمی کنند و راه را برای افراد غیر بومی باز کرده اند که این افراد نیز محصول کرمان را از گمرکات موردنظر خود در دیگر استان ها صادرات می کنند.

تشکیل کنسرسیومی برای بازار قطعه سازان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان نیز در این همایش گفت: واحدهای قطعه ساز را با دغدغه توانمندسازی شناسایی و طی سه سال گذشته مطالعات و شناسایی، استراتژی ها و تفاهم نامه های مختلفی را در حوزه آموزش واحدهای صنعتی منعقد کردیم.

حسین میجانی افزود: کنسرسیوم بازار فروش قطعه سازان و شهرک کارگاهی استان کرمان امسال تشکیل می شود و واحدهای قطعه‌ساز در یک قسمت جمع شوند تا خدمات بهتری ارائه دهند؛ همچنین بحث نوسازی ماشین آلات را پیگیری می کنیم.

آموزش واحدهای صنعتی در دانشگاه علمی کاربردی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان نیز گفت: دانشگاه علمی کاربردی برای نیروهای کار طراحی و تاسیس شده و نیروی متخصص صنایع را در دانشگاه ها آموزش می دهیم تا نیروی متخصص وارد عرصه صنعت شود.

مسعود ایرانمنش افزود: در این زمینه تفاهم نامه ای بین شهرک های صنعتی استان، دانشگاه جامع و گروه قطعه گستر به عنوان عضو خوشه ماشین آلات منعقد شد که بر این اساس برای ایجاد دانشگاه علمی کاربردی و آموزش و جذب نیروی مورد نیاز صنایع استان اقدام می شود.

ابلاغ هزار میلیارد تومان برای بازسازی خطوط ریلی کرمان

مدیرکل راه آهن استان کرمان نیز با بیان اینکه باید مثل استان های دیگر کشور که شبکه ریلی وارد شهرک های صنعتی شده هزینه های حمل را کاهش دهیم، گفت: طی ۲ سال گذشته با احداث ۴۰ کیلومتر خط فرعی، صنعت فولاد زرند ایرانیان و کارخانه روغن نباتی گلناز را به شبکه ریلی کشور وصل کردیم که با این اقدام هزینه حمل را کاهش دادیم.

مجید ارجونی با بیان اینکه رتبه نخست کشور را در سال گذشته در تحقق اهداف حمل بار به دست آوردیم تصریح کرد: با اجرای خط آهن سیرجان به جنوب نیز هزینه و زمان حمل کالا و مواد خام کاهش یافت.

وی یادآور شد: یکهزار میلیارد تومان اعتبار بازسازی خط ریلی به استان کرمان ابلاغ شد که این اعتبار به بازسازی مسیر سیرجان - کرمان کمک می کند و در سرعت و افزایش بار محوری و ارتقای ایمنی راه ها اثرگذار خواهد بود.

مدیرکل راه آهن استان کرمان عنوان کرد: از ابتدای سال قراردادی منعقد می شود که ایستگاه های زرند تا بافت را دارای علائم ریلی می کند که ۶۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه می کنیم و این پروژه نقش پررنگی در ایمنی خواهد داشت.

وی ادامه داد: ۲۶ شرکت باری و ۱۴ شرکت مسافربری راه آهن در استان کرمان فعالیت می کنند و امیدواریم باتوجه به مزایای راه آهن گامی بزرگ در حوزه ایمنی برداریم.

مدیرکل راه آهن استان کرمان اضافه کرد: ساخت راه آهن رفسنجان به کرمان نیز به تاکید استاندار کرمان پیگیری می شود.

زندگی مردم کرمان به مس وصل نشده

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان هم گفت: ۵۰ سال صنعت مس را در کرمان داریم اما یک سرمازدگی در رفسنجان مردم این منطقه را دچار مشکل می کند زیرا زندگی آنان به مس وصل نشده است.

امیر حسن زاده ادامه داد: صنایع کوچک و متوسط می توانند باعث توسعه شوند و کرمان هنوز صنعتی نشده؛ همه باید شریک شویم تا در تجارتی بزرگ این اتفاق در کرمان بیفتد.

وی بیان کرد: ۶۵ واحد قطعه‌ساز در شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان داریم و در حوزه صنف و اتحادیه ۴۲ واحد داریم که میانگین ظرفیت فعالیت این واحدها ۱۰ تا ۴۰ درصد است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان تصریح کرد: اعتبار شرکت های بزرگ باید به بانک های استان وارد شود و از این محل برای سرمایه در گردش واحدهای کوچک وام پرداخت کنیم.

وی یادآور شد: زمان ساخت و کیفیت قطعه سازان در تامین نیازهای شرکت های بسیار حائز اهمیت است و در حوزه آموزش از محل سه مرکز علمی کاربردی، فنی و حرفه ای و دانشگاه دولتی پیگیری می شود؛ همچنین قراردادی برای کاربردی بودن دانشگاه ها در صنعت منعقد کردیم که نیاز صنعت تامین نیاز شود.

به گفته این مسئول، ایمیدرو نیز به بحث سرباز مهارت در جنوب استان کمک می کند و نگرانی در این حوزه وجود ندارد.

حسن زاده ادامه داد: صحبت رودر رو واحدهای بزرگ و کوچک و طراحی سایت برای همکاری این واحدها به دستور استاندار کرمان در این استان اجرا شد.

وی افزود: مشکلاتی همچون افزایش تولید، صنایع پایین دستی و مشکل اقتصاد استان کرمان به مقوله های فرهنگی برمی گردد که این مشکل در حوزه صنعت در حال رفع شدن است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان بیان کرد: هشت میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی در استان کرمان داریم، ذخیره زمین شناسی شرکت مس ۱۳ میلیارد تن است و ۵۳ درصد از حقوق دولتی کشور در استان کرمان پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه ۸۴۴ پروانه بهره برداری در استان داریم که ۵۲۷ مورد فعال و ۳۱۷ مورد غیرفعال است تصریح کرد: ۳۲۰ میلیون تن از ذخایر استان کرمان در جنوب استان و این آمار در حالی است که در این منطقه اکتشافی نکردیم و باید در این حوزه کار کنیم.

حسن زاده با بیان اینکه فاصله معدن با صنعت خیلی زیاد است گفت: در تل ابلیس کرمان ۶ هزار سال قبل صنعت مس داریم و ۷۰۰ سال پیش صنعت روی داشتیم اما این صنعت در زندگی مردم نیامده و فاصله زیاد شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید