242815

سه هزار و ۶۰۰ محدوده معدنی کرمان بلوکه‌ شده‌اند؛ انتقاد از نقش سازمان‌ها

دنیای معدن- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه سه هزار و ۶۷۷ محدوده به دلایل مختلف بلوکه شده‌اند گفت: دستگاه‌های استعلام شونده با واگذاری آنها مخالفت کرده‌اند.

به گزارش دنیای معدن، مهدی حسینی نژاد روز پنجشنبه در نشست شورای معادن استان کرمان افزود: امکان واگذاری این معادن وجود ندارد و باید فکر اساسی برای آنها کرد لذا راهکار این حوزه از طریق اصلاح قانون پیگیری می شود تا پس از تعیین تکلیف از روی نقشه حذف شوند.

آمار معادن غیرفعال

وی اظهار داشت: هشت هزار و ۱۳۵ محدوده معدنی در استان کرمان ثبت شده که از این میزان بیش از ۲ هزار و ۵۶۰ محدوده فعال(دارای پروانه بهره برداری و گواهی کشف) و پنج هزار و ۵۷۵ محدوده به نحوی غیرفعال هستند که امسال برای فعال سازی این معادن برنامه ریزی شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: ۷۳۱ پروانه بهره برداری در استان کرمان داریم که از این میزان ۴۸۰ مورد دارای اعتبار و ۱۰۱ پروانه مشمول مزایده شده است اما از این میزان فقط ۳۳ مورد شرایط مزایده را دارد؛ ضمن اینکه ۱۴۹ مورد دیگر که ایرادهایی داشتند در حال تعیین تکلیف هستند.

وی یادآور شد: یکهزار و ۸۹۸ محدوده مشمول مزایده در استان کرمان داریم که در حال برنامه ریزی برای آنها هستیم اما باید براساس بخشنامه های موجود شرایط مزایده را داشته باشند.

 محدوده زیر پهنه های اکتشافی

حسینی نژاد عنوان کرد: هشت پهنه معدنی در استان کرمان وجود دارد که مسیر اکتشاف آنها پیگیری می شود و عمده این پهنه ها در اختیار سازمان توسعه و نوسازی معادن ایمیدرو و سازمان زمین شناسی قرار دارند.

وی افزود: ۵۰۰ محدوده مزایده‌ای نیز زیر پهنه های اکتشافی قرار دارند که پیشنهاد می شود پهنه های ایمیدرو را یک سال دیگر تمدید کنیم و در قالب شرکت های معدنی کار اکتشافی را پیش ببریم تا بیش از ۵۰۰ معدن امسال تعیین تکلیف شود.

این مسئول ابراز داشت: ۲۵۷ محدوده معدنی را در سال گذاشته به مزایده گذاشتیم که مسیر اداری واگذاری آنها اکنون در حال انجام است.

درآمد دولتی و سهم استان

دبیر شورای معادن استان کرمان در ادامه با اشاره به درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت از معادن گفت: سال گذشته استان کرمان ۱۴ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی را از معادن وصول و به خزانه واریز کرد و امسال پیش بینی ما این است که ۱۵ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی را از این استان وصول و به خزانه واریز کنیم.

وی ادامه داد: ۳۱ هزار میلیارد تومان مالیات در لایحه بودجه دیده شده که ۶۵ درصد از آن را شرکت های بزرگ پرداخت می کنند لذا پیش بینی می شود که امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان شرکت های بزرگ استان کرمان از این محل به دولت پرداخت کنند.

حسینی نژاد بیان کرد: معادن و شرکت های بزرگ معدنی و صنعتی استان کرمان امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان در قالبت های مختلف به دولت پرداخت می کنند.

وی افزود: پیش بینی شد که یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل یک درصد فروش معادن به استان کرمان وصولی داشته باشیم که یکهزار میلیارد تومان از آن در قالب اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی به استان برگشت داده خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید کرد: اعتبارات خسارت ناشی از اکتشاف و بهره برداری نیز به میزان یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و از این محل نیز برگشت آنچنانی به استان اتفاق نمی‌افتد.

وی گفت: از محل ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن، سقف ۶ هزار میلیارد تومانی را برای استان ها در نظر گرفته اند که اگر این اعتبار به صورت ۱۰۰ درصد تحقق یابد استان کرمان می تواند ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از این محل وصول کند.

حسینی نژاد بیان کرد: اما اگر امسال سقف این اعتبارات سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد، یکهزار و ۳۰۵ میلیارد تومان سهم استان کرمان می شود که می توانیم این اعتبار را پیگیری کنیم، در حالی که سهم استان از این اعتبار در سال گذشته ۲۹۸ میلیارد تومان شد.

وی ادامه داد: عملکرد سال گذشته استان کرمان از محل اعتبارات یک درصد فروش ۲۵۷ میلیارد تومان بود اما امسال پیش بینی شده که این اعتبار به ۳۰۰ میلیارد تومان وصولی برسد.

فعال سازی ۱۰۰ واحد

دبیر شورای معادن استان کرمان در ادامه تصریح کرد: بایستی برنامه فعال سازی واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی را از محل توان شرکت های بزرگ پیش ببریم و در این خصوص بیش از ۱۰۰ واحد را در بخش های مختلفی به شرکت های بزرگ متصل کردیم.

وی افزود: از محل گردش حساب شرکت های بزرگ باید وام هایی به واحدهای کوچک و متوسط پرداخت کنیم و در این زمینه برنامه ریزی برای جذب هزار میلیارد تومان انجام شده است.

حسینی نژاد خاطر نشان کرد: گردش مالی شرکت های بزرگ و مالیات براساس ضوابط قانونی باید در استان های محل ذخیره معدنی باشد و شورای معادن استان نیز به این مسیر ورود کرده است که برخی از این مصوبات عملیاتی شده و پیگیری می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید