230467

چشم‌‌ انداز بورسی فلز سرخ

دنیای معدن- لیلا لامعی : مس به عنوان یکی از فلزات پرکاربرد در صنایع متعدد، از دیرباز تاکنون مورد توجه بوده است. شیلی به واسطه داشتن ذخایر غنی مس، بزرگ ترین تولیدکننده فلز سرخ شناخته می شود. ایران نیز دارای معادن متعدد مس است که از معدن مس سرچشمه به عنوان بزرگ ترین معدن ایران یاد شده است. دو شرکت تولیدکننده مس، یعنی ملی مس ایران و مس شهید باهنر که در بورس تهران پذیرفته شده و در حال معامله هستند، تولید سهم بزرگی از مس کشور را بر عهده دارند. در ادامه به عملکرد ۱۱ماهه این دو نماد پرداخته شده است.

جنگ میان روسیه و اوکراین این روزها در رأس خبرها قرار دارد. این جنگ آسیب های فراوانی به دنبال دارد. به واسطه اینکه روسیه به عنوان یکی از ابرقدرت ها شناخته می شود، اثرات جنگ و اعمال تحریم های آمریکا بر این کشور موجب ایجاد نوسانات فراوان در بازارهای جهانی، به ویژه نفت می شود. در بازار فلزات نیز شاهد تاثیر این جنگ بر روند رو به رشد بهای فلزات اساسی بودیم. از آنجا که روسیه به عنوان یکی از مهم ترین و بزرگ ترین تولیدکنندگان فلز سرخ شناخته می شود، با اعمال تحریم های آمریکا علیه این کشور، احتمالا عرضه این فلز در بازارهای جهانی محدودتر خواهد شد. این امر در نهایت به رشد قیمت ها می انجامد. رشد بهای مس، در روند سوددهی دو شرکت تولیدکننده مس در بازار سهام اثرات مثبتی خواهد گذاشت. از طرفی پیشرفت در مذاکرات هسته ای و بالا رفتن احتمال توافقات و احیای برجام، انتظارات کاهشی بهای ارز را به دنبال دارد. این امر در نگاه عموم به ضرر نمادهای دلاری خواهد بود؛ اما در واقعیت کاهش بهای دلار و رشد ارزش پول ملی به کاهش تورم منجر خواهد شد. کاهش تورم، اقتصاد کشور را احیا خواهد کرد و این امر قطعا به نفع تمام بنگاه های اقتصادی کشور خواهد بود. به بیان دیگر آن بخش از درآمدزایی شرکت ها که به واسطه رشد بهای ارز و تورم ایجاد شود، بیانگر عملکرد قوی شرکت ها یا بنگاه های اقتصادی نخواهد بود و در واقع درآمد ماحصل از آن به نوعی غیر قابل استفاده خواهد بود. قطعا کاهش تورم و البته کاهش نوسانات قیمتی به مراتب اهمیت بیشتری برای رشد و توسعه و بهبود عملکرد هر شرکت دارد.

عملکرد دو نماد مسی زیر ذره بین

«فملی»: شرکت ملی صنایع مس ایران، در حال حاضر با ارزش بازار 6/ 267 هزار میلیارد تومان در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس با قیمت 6690ریال معامله می شود. بر اساس صورت های مالی 9ماهه، این سهم با سرمایه ثبت شده 40 هزار میلیارد تومان در سه فصل گذشته، مجموعا 16/ 55 هزار میلیارد تومان درآمد و نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 98درصدی داشته است. از این میزان درآمد حدود 31 هزار میلیارد تومان از فروش داخل کشور کسب شده و 1/ 24 هزار میلیارد تومان ماحصل فروش صادراتی شرکت بوده است. میزان فروش داخلی شرکت در 9ماه 1400، 88 درصد و فروش صادراتی 104 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است. میزان درآمد شرکت در فصل بهار 5/ 13میلیارد تومان، در فصل تابستان 5/ 21میلیارد تومان و در فصل پاییز 2/ 20 هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین شرکت در مجموع سه فصل گذشته به سود ناخالص حدود 39 هزار میلیارد تومانی دست یافته است. حاشیه سود ناخالص شرکت در دوره مذکور برابر با 71 درصد است. از طرفی میزان سود خالص شرکت در این 9ماه، برابر با 8/ 37 هزار میلیارد تومان بوده و حاشیه سود خالص شرکت برابر با 69 درصد است. شرکت در 9ماه 1400، 8/ 42میلیون تن محصول تولید کرده است. همچنین مقدار فروش شرکت در دوره مذکور 6/ 1میلیون تن محصول بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 59درصدی داشته است. بر اساس گزارش عملکرد ماهانه یازدهمین ماه سال 1400، «فملی» در 11ماه سال جاری، 52میلیون تن محصول تولید کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 25/ 2درصدی داشته است. شرکت در دوره مذکور 5/ 2میلیون تن محصول را با رقم 7/ 37 هزار میلیارد تومان در داخل کشور به فروش رسانده است. از طرفی 5/ 145 هزار تن محصول را با بهای کل 6/ 33 هزار میلیارد تومان به خارج از کشور صادر کرده است. مبلغ فروش داخلی و صادراتی شرکت در سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب رشد 86 و 133 درصدی داشته است.

«فباهنر»: شرکت صنایع مس شهید باهنر، در حال حاضر با ارزش بازار 3/ 6 هزار میلیارد تومان در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس با قیمت 24هزار و 20ریال معامله می شود. بر اساس صورت های مالی 9ماهه، این سهم با سرمایه ثبت شده، 5/ 112میلیارد تومان و سرمایه ثبت نشده 150میلیارد تومان، در سه فصل گذشته، مجموعا 95/ 3 هزار میلیارد تومان درآمد و نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 89درصدی داشته است. از این میزان درآمد حدود 2/ 3 هزار میلیارد تومان از فروش در داخل کشور کسب شده و 3/ 748میلیارد تومان ماحصل فروش صادراتی شرکت بوده است. میزان فروش داخلی شرکت در 9ماه 1400، 62 درصد و فروش صادراتی 552 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است. میزان درآمد شرکت در فصل بهار 1/ 963میلیارد تومان، در فصل تابستان 4/ 1 هزار میلیارد تومان و در فصل پاییز 58/ 1 هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین شرکت در مجموع سه فصل گذشته به سود ناخالص حدود 3/ 1 هزار میلیارد تومانی دست یافته است. حاشیه سود ناخالص شرکت در دوره مذکور برابر با 33 درصد است. از طرفی میزان سود خالص شرکت در این 9ماه، برابر با حدود یک هزار میلیارد تومان بوده است. حاشیه سود خالص شرکت برابر با 27 درصد است. شرکت در 9ماه 1400، 8/ 25 هزار تن محصول تولید کرده است. همچنین مقدار فروش شرکت در دوره مذکور 2/ 25 هزار تن محصول بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 8درصدی داشته است. بر اساس گزارش این شرکت، «فباهنر» در 11ماه سال جاری، 4/ 32 هزار تن محصول تولید کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 8درصدی داشته است. شرکت در دوره مذکور 16 هزار تن محصول را با رقم 6/ 3 هزار میلیارد تومان در داخل کشور به فروش رسانده است. از طرفی 3/ 4 هزار تن محصول را با بهای کل 3/ 907میلیارد تومان به خارج از کشور صادر کرده است. مبلغ فروش داخلی و صادراتی شرکت در سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب رشد 54درصدی و 375درصدی داشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید