230351

هم اکنون ۴۶۹ معدن سنگ آهن و ۷۳۱ معدن سایر فلزات در کشور فعال هستند

دنیای معدن- مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: هم اکنون تعداد معادن فعال سنگ آهن در کشور به ۴۶۹ معدن رسیده و تعداد سایر معادن فلزات کشور ۷۳۱ معدن است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از ایراسین، سید رضا عظیمی در میزگرد تخصصی نهضت فرآوری اقدامات فرصت ها و الزامات اولین کنفرانس تخصصی تکنولوژی های پیشرفته فرآوری سنگ آهن استیل پرایس افزود: برر سی‌ها نشان می‌دهد که هم اکنون ذخایر معادن سنگ آهن ایران به ۳ میلیارد و ۷۲ میلیارد و ۶۵۹ هزار تن رسیده است و میزان معادن ذخایر سایر فلزات نیز در کشور به ۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون و ۷۴ هزار تن برآورد می‌شود.

مدیر اجرای طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس اظهار داشت: تولید سنگ آهن کشور به ۱۰۳ میلیون تن در سال رسیده است و ۹۵ میلیون تن نیز به سایر فلزات اختصاص دارد.

عظیمی یادآور شد: هم اکنون بیش از  ۱۸ هزار نفر در معادن سنگ آهن کشور اشتغال به کار دارند و ۳۸ هزار و ۶۶۲ نفر نیز در سایر معادن کشور مشغول کار هستند.

 وی افزود: در حوزه صدور پروانه اکتشاف هم اکنون ۱۱ پروانه اکتشاف هماتیت در اختیار ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی است و ۳ پروانه نیز در این زمینه در اختیار وزارت صمت قرار دارد.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس اظهار داشت: در مجموع ۳۰۶ پروانه اکتشاف در زمینه مواد معدنی برای اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف صادر شده است و ۲۴۵ پروانه نیز در اختیار وزارت صنعت است عظیمی اظهار داشت : سنگ آهن مگنتیی توده ای، سنگ آهن مگنتیتی و هماتیت، سنگ آهن مگنتیی پلاسری، سنگ‌آهن هماتیت پرعیار، سنگ آهن هماتیت کم عیار، سنگ آهن مگنتیی پلاسری تیتان دار و سنگ آهن گوتیت و سنگ آهن لیمونیت از مهمترین دسته بندی سنگ آهن به لحاظ نوع ماده معدنی در ایران است.

index66669

نماینده گروه ارزش و عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران نیز در این میزگرد گفت: ما در ایران به تجارت معادن توجه زیادی کرده‌ایم در حالی که به تحقیق و توسعه در این بخش بسیار کم توجهی شده است مسعود رازفر افزود: در حالی که با طله ها در معادن کشور افزایش می‌یابد و فرآوری سنگ آهن نیز به خوبی انجام نمی شود لذا باطله های معدنی در معادن کشور روند افزایش یافته است نماینده گروه ارزش و عضو هیئت مدیره انجمن سنگ ایران گفت: ما باید برای استفاده از ذخایر معدنی سنگ آهن کشور برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم و اکتشافات معدنی نشان می دهد که انواع هماتیت در کشور به وفور یافت می‌شود .

وی با بیان اینکه ممکن است ذخایر معادن سنگ آهن از نظر کمی و کیفی با یکدیگر متفاوت باشند  گفت: ما دیدگاه های متفاوتی نسبت به سنگ های هماتیت و مگنتیت در کشور داریم و معادن کوچک مقیاس ممکن است در مواردی از ذخایر معدنی با کیفیتی برخوردار باشند نماینده و عضو هیئت مدیره انجمن سنگ ایران یادآور شد: با انجام آزمایش‌های موردنیاز در حوزه هماتیت می‌توانیم به جایگاه مناسبی برسیم و فرآوری مناسب هماتیت می‌تواند ما را در دسترسی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور کمک کند .

در ادامه این میزگرد امیر حاجی زاده عمران مدیر تحقیقات و فناوری گل‌گهر و کارشناس ارشد فرآوری مواد معدنی اظهار داشت: دلیلی ندارد که روش فرآوری سنگ آهن مگنتیتی  همانند سنگهای هماتیتی جواب دهد در حالی که پیچیدگی فرآوری و هماتیت باید بخش تحقیق و توسعه معادن را تقویت کند.

حاجی زاده عمران افزود: ما رعایت استانداردها را در کارخانه های خود جدی نمی گیریم در حالی که در تولید معادن و ذخایر معدنی کشور باید به رعایت استانداردها توجه جدی داشته باشیم.

این کارشناس ارشد فرآوری مواد معدنی افزود: ما باید به نرمه زدایی در فرآوری هماتیتی توجه جدی داشته باشیم و این مسئله در مجموعه گل‌گهر برای ما تجربه خوبی بوده است و توجه به کمک آن برای عیار شناسی بالاتر نیز برای ما ضروری است .

مدیر تحقیقات و فناوری گل‌گهر اظهار داشت: خوشبختانه ما در مجموعه گل گهر به کمک شرکت پژوهشی از هماتیت های زیادی نمونه برداری کرده ایم و با انجام مطالعات هدف ما این است که در زمینه فرآوری بتوانیم نیروهای تحقیق و توسعه خود را تقویت کنیم.

اولین کنفرانس تخصصی  تکنولوژی های پیشرفته فرآوری سنگ آهن استیل پرایس با حضور کارشناسان، مهندسان  مدیران صنایع فولادی و مدیران صنعت معادن کشور روز هشتم اسفندماه سال جاری در تهران برگزار شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید