230399

3 درصد ذخایر معدنی دنیا در ایران با وجود بی مهری معادن به بهره وری/ ذخایر طلا به 201 تن رسید

دنیای معدن: 2 تا 3درصد ذخایر معدنی دنیا در ایران قرار دارد اما به دلیل فراهم نبودن عوامل متعدد، جلوی رشد بخش معدن را گرفته و خام فروشی تبدیل به یک راهکار شده است در حالی که توجه به این موضوع می تواند بهره وری را افزایش چشمگیری بدهد.

به گزارش دنیای معدن؛ ایران دارای حدود 81 نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ آهن ایران به مقدار2.7 میلیارد تن(هشت دهم درصد کل ذخایر جهان) و ذخایر سنگ معدن مس به مقدار 2.6 میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر جهانی) است. ایران همچنین دارای 11 میلیون تن روی(چهار درصد از ذخایر جهانی) است.

ماده معدنی قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی های معدنی به حساب می آید. این درحالی است که تولیدات معدنی 1.5 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.

با کاهش درآمدهای نفتی شاید بهترین راه برای نجات اقتصاد کشور رونق صادرات از طریق دیگر بخش ها به ویژه فروش مواد معدنی باشد، البته این مواد اگر فرآوری شوند ارزش افزوده چند برابری خواهند داشت.

فرآوری، در زنجیره ارزش صنایع معدنی زمینه ساز ارزش افزوده بالایی است که می تواند در بحران بد اقتصادی برای کشور مفید باشد. سنگ های معدنی پس از فرآوری از ارزش بالایی برخوردار می شوند.

سعید صمدی کارشناس بخش معدن، با اشاره به اینکه در سال 2014 سازمان تجارت جهانی در قالب یک گزارش به بررسی مناطق مختلف کشورها که ذخایر ناشناخته معدنی دارند پرداخت، اظهار داشت: این گزارش در صدد این بود تا با شناسایی ذخایر غنی معدنی کشورهای مختلف پتانسیل آنها را برای تأمین مواد اولیه در صنایع مختلف مورد ارزیابی قرار دهد.

وی افزود: نکته جالب در این گزارش این بود که مشخص شد سه کشور کره شمالی، افغانستان و ایران ذخایر معدنی دست نخورده بالایی دارند که می توان با اکتشاف و انجام مطالعات در این کشورها به ذخایر امید بخشی برای تأمین نیاز صنایع مختلف در آینده دست پیدا کرد. در این گزارش اعلام شده کار جدی در این سه کشور در حوزه معدن انجام نشده درحالی که می توان با سرمایه گذاری حساب شده از ذخایر این کشورها به نحو احسن استفاده کرد. .

صمدی تصریح کرد: ایران در حوزه معدن می تواند نقش قابل توجهی در دنیا داشته باشد. باید توجه کنید که گردش مالی مواد معدنی در دنیا 3000 میلیارد دلار در سال است؛ در حالی که هرچند رقم دقیقی در درمورد گردش مالی معدنی در ایران نداریم، ولی این رقم بیشتر از 10 میلیارد دلار نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگر قرار بود سهم 2 درصدی در گردش مالی مواد معدنی و صنایع معدنی دنیا داشته باشیم، گردش مالی این بخش در ایران باید حدود 60 میلیارد دلار بود که متاسفانه اینگونه نیست اما متاسفانه با وجود پتانسیل های بالا فقط کمتر از10 میلیارد دلار از ذخایر معدنی خود کسب درآمد کرده ایم. آمار نشان می دهد ایران کشور معدنی و دارای ذخایر بسیار بالایی است که می تواند در بازارهای جهانی همانند گاز و نفت حرفی برای گفتن داشته باشد.

*با اکتشاف 60 تن طلا طی 6 سال، ذخایر طلای معدن کشور به 201 تن می رسد

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از کشف 72 تن ذخیره محتوی طلا طی 6 سال گذشته در کشور خبر داد و مجموع ذخایر طلای کشف شده کشور را 201 تن برشمرد.

بنا به گفته محققان، ایران از نظر ذخایر مس، سرب، روی، نمک، گچ، گوگرد، آهن، اورانیوم، آلومینیوم و سنگ های تزئینی در صدر برترین کشورهای جهان قرار دارد که این موضوع اثبات می کند در کشور ما پتانسیل مواد معدنی وجود دارد اما فراهم نبودن مواردی همچون آب صنعتی، انرژی مورد نیاز برای بخش تولید، فقدان شبکه گسترده حمل ونقل و امثال آن جلوی رشد بخش معدن را گرفته و خام فروشی را به یک راهکار شایع تبدیل کرده است. همچنین نبود مناسبات تجاری مستحکم و مستمر با سایر کشورها در سطح منطقه ای و جهانی از یکسو و عدم تخصیص اعتبار مورد نیاز این بخش در کنار تحریم ها از سوی دیگر باعث گسترش پدیده خام فروشی مواد معدنی شده است. چرا که فرآوری محصول نیاز به تجهیزات و تکنولوژی دارد که با وجود تحریم ها امکان ورود تجهیزات به راحتی میسر نبوده و همین امر موجب شده تا فعالان این بخش ناچار شوند بخشی از استحصال را به صورت خام صادر کنند.

بخش معدن حدود 57 میلیارد تن ذخیره شناسایی دارد که سالانه حدود 400 میلیون تن مواد معدنی از 5 هزار و 600 معدن فعال استخراج می شود.

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در مورد وضعیت فعلی خام فروشی منابع معدنی در کشور اظهار کرد: به عقیده من کشور در این مسیر پیش رفته، اما واژه خام فروشی را نمی توان مثل یک نسخه واحدی برای همه مریض ها توصیه کرد. گاهی اوقات خام فروشی باید انجام شود. در حوزه سنگ های تزئینی بالای ۳ میلیارد تن ذخایر سنگ های معدنی داریم.

تولید سالیانه ما 9 میلیون تن است و هر روز نیز کاهش پیدا می کند، با توجه به موانعی که بر سر راه فعالان قرار می گیرد. با این حساب بیش از ۳۰۰ سال سنگ داریم.

با تغییرات تکنولوژی در دنیا و تغییرات ذائقه مصرف کننده؛ قبلا نمای ساختمان ها را سنگ می کردند در حالی که اکنون بیش تر کامپوزیت و شیشه می کنند. در نتیجه با گذشت زمان میزان استفاده از این سنگ کاهش می یابد.

یک کارشناس معدن نیز در خصوص خام فروشی مواد معدنی گفت: درست است که خام فروشی مسئله خوبی نیست اما برخی مواقع لازم است تا خام فروشی صورت گیرد.

وی ادامه داد: عاقلانه ترین راه این است که هم اکنون که این بخش بازار خوبی دارد تا می توانیم به استخراج و فرآوری بپردازیم و اگر بخشی را نیز به شکل خام می توانیم صادر کنیم چون می تواند ارز را به کشور وارد کند و نگه داشتن ذخایری که به زودی برایمان ارزشی نخواهند داشت، عقلانی نیست.برنا

 

دیدگاهتان را بنویسید