244255

اجرای اولین ها توسط میدکو برای حفظ محیط زیست

دنیای معدن: شرکت مادر تخصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه ( میدکو) با شعار «احترام به زندگی و تعهد به آیندگان» در راستای دستیابی به توسعه پایدار، پروژه های مختلفی را در حوزه محیط زیست اجرایی کرده است که برخی از آنها برای اولین بار در جهان انجام شده است.

به گزارش دنیای معدن، شرکت مادر تخصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه ( میدکو) در سال های گذشته یکی از پیشران های بخش معدن است که از دل بخش خصوصی بیرون آمده و توانسته پروژه های بسیاری را در این بخش اجرا و به بهره برداری برساند. شاید عمده فعالیت های میدکو به زنجیره ارزش فولاد و مس ختم شود اما این مجموعه به دنبال توسعه ای همه جانبه است. 

محیط زیست یکی از رکن های اصلی توسعه پایدار است که میدکو نیز از آن غافل نمانده و پروژه های مختلفی را در این حوزه تعریف کرده است. 

یکی از مناطقی که در این پروژه ها میدکو بر روی آن متمرکز شده، استان کرمان است. استانی که باید آن را بهشت معدنی و پروژه های معدنی و صنایع معدنی دانست.

علاوه بر اجرای پروژه هایی در حوزه کاهش مصرف انرژی، میدکو در حوزه مس پروژه های موفقی داشته است که برخی از آنها برای اولین بار در ایران آن هم به همت این مجموعه اجرایی شده است. این موضوع نشان می دهد، شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، سرمایه گذاری خوبی در حوزه تحقیق و توسعه انجام داده تا بتواند با اجرای پروژه های زیست محیطی علاوه بر کاهش مصرف انرژی و آلایندگی، میزان بهره وری را افزایش دهد. 

یکی از پروژه های موفق این مجموعه فناوری بایو تانک لیچینگ در استخراج مس است که میدکو این پروژه را برای اولین بار در شرکت بابک مس از زیر مجموعه های خود انجام داد. این پروژه برای اولین بار در جهان انجام شد و این یکی از موفقیت های میدکو است. 

در روش تانک بایولیچینگ با استفاده از نوع خاصی از باکتری های غیرمضر محصول نهایی استحصال می‌شود. دانش این تکنولوژی سازگار با محیط زیست، توسط متخصصین ایرانی طی 5 سال پژوهش و تلاش مستمر ایجاد و راه اندازی شده است.

 از مزایای اصلی روش تانک بایولیچینگ می‌توان به حذف کوره های ذوب و در نتیجه کاهش قابل ملاحظه آلایندگی و همچنین صرفه جویی در مصرف آب و منابع انرژی در راستای حمایت از محیط زیست و مسوولیت های اجتماعی اشاره کرد.

درواقع میدکو با نگاه تخصصی به دنبال روش ها و فناوری هایی می رود که نه تنها در ایران بلکه در جهان هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

اما پروژه دیگر میدکو زوایای مختلفی را در بر می گیرد.  CDQ پروژه ای زیست محیطی است که برای اولین بار در کشور در راستای رسیدن به اهدافی چون کاهش میزان مصرف آب، کاهش انتشار گازهای ناشی از فرایند تولید کک، بازیابی انرژی حرارتی موجود در کک داغ و تولید انرژی الکتریکی، تولید 14 مگاوات بر ساعت برق و بهبود کیفیت محصول (کاهش رطوبت و ...) اجرا شده است و می تواند دستاوردهای زیادی را برای بخش معدن وصنایع معدنی به همراه داشته باشد.  

شعار میدکو در حوزه محیط زیست «احترام به زندگی و تعهد به آیندگان» است. یعنی معدن و پروژه های در اختیار این مجموعه امانتی است برای آیندگان و باید در راستای افزایش بهره وری بهترین نوع برداشت و تولید را داشت. تیتر۲۰

 

دیدگاهتان را بنویسید