240406

تصمیمات کارشناسی و ارتقای جایگاه «هرمز»/ فولاد هرمزگان مجموعه ای مستعد برای سرمایه گذاری

دنیای معدن: فولاد هرمزگان در حال حاضر یکی از درخشان ترین کارنامه ها را در بین زیرمجموعه های هلدینگ فولاد مبارکه در اختیار دارد و با هدف گذاری های صورت گرفته و همچنین سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای جایگاه ویژه ای در بازار داخلی و در ادامه در بازار صادراتی از آن خود می کند.در واقع حفظ جایگاه صادراتی در این مجموعه باعث شده تا فولاد هرمزگان با تمرکز بر ارتقای تکنولوژی به سراغ سرمایه گذاری های جدید رفته تا از موقعیت ویژه خود ( دسترسی به آب های آزاد) بهترین استفاده را داشته و سوددهی برای سهامداران را افزایش دهد.

به گزارش دنیای معدن، توجه به آمایش سرزمین در کنار حضور مدیران متخصص با نگاه بلند مدت، می تواند توسعه در بخش های مختلف  صنعت را به همراه داشته باشد. 

صنعت فولاد نیز در برخی طرح های خود به دلیل عدم توجه به امایش سرزمین و نبود زیرساخت های مناسب با چالش هایی همراه است که می تواند میزان تولید، فروش و ارزآوری آن را تحت تاثیر قرار دهد. 

اما حالا در میان فولادسازان ایران، فولاد هرمزگان یکی از مجموعه هایی است که با جانمایی درست ( در نزدیکی آب های آزاد) سرعت توسعه خود را افزایش داده است. 

فولاد مبارکه با زیرمجموعه ای همچون فولاد هرمزگان توانست یک نقطه عطف در زیرمجموعه های خود ایجاد کند، چرا که این مجموعه با توجه به موقعیت جغرافیایی خود از فرصت طلایی برای توسعه صادرات برخوردار است. 

همین موضوع باعث شد تا مدیران فولاد هرمزگان در سال های اخیر تمرکز بیشتری بر ارتقای تکنولوژی داشته و به سمت محصول با کیفیت حرکت کنند. این نگاه باعث شد تا کیفیت تختال تولیدی در این مجموعه به سمتی برود که یکی از فاکتورهای اصلی برای حضور در بازارهای جهانی شود. 

حفظ بازارهای صادراتی و همچنین افزایش تولید و فروش، نیازمند تمرکز بر افزایش دانش روز و بهره وری است که فولاد هرمزگان با سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه خود، همکاری با دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و... در این زمینه اقدامات موثری را انجام داده است که نتیجه آن را در افزایش فروش و سوددهی و میزان صادرات خود رویت کرد. 

اما فولاد هرمزگان در حال ادامه مسیر توسعه است و با سرمایه گذاری های جدید به دنبال افزایش تولید است.

 به عنوان مثال سرمایه گذاری در طرح ستاره سیمین که اشتغالزایی چند هزار نفری به همراه دارد می تواند حجم تولید در این شرکت را یک میلون و ۷۲۰ هزار تن افزایش دهد.

در کنار این طرح در بهمن ماه سال گذشته پنج طرح بزرگ احیای یک میلیون و ۷۲۰ هزار تنی و گازهای صنعتی ۱۰ هزار متر مکعب و مخازن آهن اسفنجی ۳۰ هزار تنی و افزایش ظرفیت اسمی یک میلیون و ۵۰۰ تنی به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیز در دستور کار فولاد هرمزگان قرار گرفت که می تواند سهم «هرمز» را در بازار داخلی و صادراتی افزایش دهد. 

در کنار این موضوع اجرای طرح های آهن اسفنجی جدید و نورد گرم می تواند علاوه بر متنوع کردن سبد محصولات خود، زنجیره ارزش را هم تکمیل می کند که بر کاهش هزینه های تولید تاثیر گذار می شود. 

درواقع فولاد هرمزگان به نوعی آینده نگری را در تمام تصمیمات خود لحاظ کرده است که نتیجه این اتفاق را در حمایت سهامداران از این سهم فولادی خواهد دید. 

از سویی دیگر با اجرای چنین تصمیماتی، فولاد هرمزگان یکی از مستعد ترین شرکت هلدینگ فولاد مبارکه در سرمایه گذاری خواهد شد که می تواند جایگاه ویژه ای در بازار سرمایه از آن خود کند.

  فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۰ و ۱۰ سال پس از افتتاح، عملیات اجرایی چهار طرح بزرگ توسعه‌ای به ارزش تقریبی ۱۰ هزار میلیارد تومان را آغاز کرد  که با بهره برداری از آنها  سهم خود در زنجیره ارزش فولاد و همچنین صادرات غیر نفتی چند برابر خواهد کرد و این موضوع می تواند نور امیدی برای سهامداران باشد و مطمئن باشند که این مجموعه با نگاه تخصصی در این مسیر حرکت می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید