239785

استراتژی فولاد هرمزگان؛ حضور موفق در بازارهای صادراتی

دنیای معدن -افزایش کیفیت محصول تولیدی، علاوه بر افزایش سهم فولادی ها در بازار داخلی، منجر به حضور موفق آن ها در بازارهای صادراتی می شود، اما رسیدن به این جایگاه مستلزم اجرای برخی برنامه ها و تغییرات درون سازمانی به همراه برخی حمایت های برون سازمانی است.

به گزارش دنیای معدن، افزایش کیفیت محصول تولیدی، علاوه بر افزایش سهم فولادی ها در بازار داخلی، منجر به حضور موفق آن ها در بازارهای صادراتی می شود، اما رسیدن به این جایگاه مستلزم اجرای برخی برنامه ها و تغییرات درون سازمانی به همراه برخی حمایت های برون سازمانی است.

فولاد هرمزگان با نماد «هرمز» در بورس، در چند سال اخیر با اجرای پروژه های مختلف و همچنین افزایش تعامل خود با شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری توانسته موفقیت های بسیاری را در بخش کیفیت در کارنامه خود به ثبت برساند، اما در این بین، برخی موانع همچون کمبود برق می تواند مانند سرعت گیر در مسیر توسعه مجموعه ای همچون هرمزگان عمل کند. با این حال، رکوردهای پی درپی در افزایش تولید و کیفیت، نشان از برنامه ریزی دقیق این مجموعه و تحقق شعار سال در آن دارد. فولاد هرمزگان که در بین فولادسازان بزرگ قرار گرفته، با توجه به قرارگیری در منطقه ویژه خلیج فارس و دسترسی به آب های آزاد از مزیت فراوانی در زمینه صادرات برخوردار است و می تواند در خصوص ایجاد درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی نقش پررنگی ایفا کند.

در این بین فولاد هرمزگان با تکیه بر مزیت یادشده سعی دارد با افزایش کمی و کیفی تولید، جایگاه خود در صادرات را ارتقا دهد و سهم بیشتری از بازار صادراتی را از آن خود کند. اقدامات فولاد هرمزگان در چند سال اخیر باعث شده این مجموعه همچون نگینی درخشان در میان زیرمجموعه های هلدینگ فولاد مبارکه قرار گیرد.

یکی از قطب های تولیدی فولاد کشور

عوامل بسیاری دست به دست هم داده تا فولاد هرمزگان بتواند به عنوان یکی از قطب های تولیدی فولاد کشور مطرح شود و نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا کند. نگاه مدیریتی در این مجموعه باعث شده این شرکت با رکوردشکنی های پی درپی، حتی در شرایط دشوار تأمین انرژی، سهم خود در بازار را حفظ کند و همین رکوردشکنی ها موجب شده فولاد هرمزگان حضور خود در بازار را حفظ کند، زیرا عرضه مداوم در بازار به ویژه بازارهای صادراتی یکی از مهم ترین دلایل، پس از نرخ و کیفیت، برای افزایش توان رقابتی محسوب می شود.

فولاد هرمزگان برای دست یابی به تولید باکیفیت، در گام اول تلاش می کند از مواد اولیه با کیفیت بالا استفاده کند. در بخش خرید مواد اولیه آمارها نشان می دهد نسبت کیفی 7 ماه نخست سال جاری 98.77 درصد است که نسبت به عدد سال قبل با 98.25 درصد، بهبود کیفی خوبی داشته و این خود سبب جلوگیری از اتلاف هزینه های سازمان می شود.

در بخش کاهش عیوب زیرسطحی نیز اقداماتی انجام شده که در این خصوص نیز در سال 1400 میانگین عیوب زیرسطحی محصولات 0.32 درصد بوده و این عدد در 7 ماه نخست امسال به عدد 0.03 درصد کاهش یافته است. این ارقام نشان می دهد در سال 1401 حدود 90 درصد در زمینه مشاهده و شناسایی عیوب زیرسطحی بهبود حاصل شده که این سبب اطمینان بخشی و رضایت مشتریان از کیفیت محصول شرکت فولاد هرمزگان می شود. افزایش کیفیت آهن اسفنجی که به 93 درصد رسیده، از دیگر اقداماتی است که فولاد هرمزگان در راستای افزایش کیفیت در دستور کار قرار داده و همین موضوع بر افزایش کیفیت محصول نهایی هم مؤثر خواهد بود.

افزایش کیفیت محصول نهایی

هم راستا با موضوعات یادشده، فولاد هرمزگان در حوزه تحقیق و توسعه با سرمایه گذاری و تعریف پروژه های مختلف توانسته میزان کیفیت محصول نهایی خود را افزایش دهد. فولاد هرمزگان به عنوان یکی از پیشرفته ترین کارخانه های فولادسازی با حمایت از طرح های دانش بنیان و نوآورانه و به کارگیری آن ها تلاش کرده میزان بهره وری خود را افزایش دهد. این اقدام از سوی فولاد هرمزگان را می توان یک تیر و چند نشان دانست. با همکاری فولاد هرمزگان با شرکت های دانش بنیان، علاوه بر تحقق شعار سال در این مجموعه، بخشی از نیازهای «هرمز» از طریق ساخت داخل تأمین می شود که منجر به صرفه جویی ارزی و زمانی می شود و این همکاری منجر به اشتغال زایی جدید خواهد شد.

همکاری با دانش بنیان ها

در واقع همکاری با دانش بنیان ها و افزایش طرح ها در این حوزه نقش بسزایی در افزایش کیفیت محصول تولیدی دارد، اما هماهنگی بین واحدهای مختلف از طریق کمیته های هفت گانه استراتژیک، تکیه بر توان شرکت های تأمین کننده داخلی، مدیریت صحیح و جهادی مدیران عالی و میانی شرکت به همراه تهیه مواد اولیه باکیفیت باعث می شود تا محصول نهایی با کیفیت بالایی تولید و راهی بازارهای داخلی و صادراتی شود.

نقش نگاه مدیریتی

در کنار موارد یادشده برای افزایش کیفیت محصول تولیدی، نگاه مدیریتی نقش بسزایی در تحقق این اهداف دارد. در واقع عطاالله معروفخانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان معتقد به تغییرات درون سازمانی است که نتایج آن را باید در رکوردزنی های پی درپی این مجموعه دید، اما آیا تنها نگاه درون سازمانی می تواند عاملی برای دست یابی به این موفقیت ها باشد. بدون شک پاسخ به این سؤال منفی است. امروز به هراندازه فولاد هرمزگان برای دست یابی به کیفیت برنامه ریزی و تلاش کند، موانعی چون تأمین زیرساخت های انرژی می تواند برنامه تولیدی را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، کمبود برق در تابستان در چند سال اخیر به چالش جدی برای تولیدکنندگان فولاد تبدیل شده، اما فولاد هرمزگان با مدیریت این موضوع توانسته، تعمیرات سالانه خط خود را به این زمان تغییر دهد و برای احداث نیروگاه نیز اعلام آمادگی کرده است.

رفع موانع برون سازمانی

در صورت رفع موانع برون سازمانی، فولاد هرمزگان توانایی افزایش کمی و کیفی تولید خود را دارد و می تواند سهم صادراتی را افزایش دهد. نگاهی به چهار پروژه احداث مدول سوم تولید آهن اسفنجی فولاد هرمزگان، واحد دوم تولید گازهای صنعتی، مخازن ذخیره آهن اسفنجی و مگامدول احیا مستقیم ستاره سیمین هرمز با سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومانی این مجموعه حاکی از توان این مجموعه برای توسعه صنعت فولاد است.

سخن پایانی

در نگاه کلی، فولاد هرمزگان با تدوین نقشه راه کارشناسی و همراهی کارکنان و همچنین سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه در تلاش است تا با تولید محصول کیفی تر و هم تراز با استانداردهای جهانی، رتبه خود را بین تولیدکنندگان فولادی ارتقا دهد. این موضوع مهر تأییدی بر موفقیت این مجموعه در بازارهای صادراتی و افزایش ارزآوری آن خواهد بود که در نهایت منجر به سوددهی بیشتر و افزایش حمایت سهامداران «هرمز» می شود. نگاهی به پروژه های در دست اقدام این مجموعه حاکی از آینده ای روشن برای فولاد هرمزگان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید