238692

در حاشیه بزرگترین نمایشگاه بین المللی فولاد ۱۴۰۱ جزیره کیش رویداد صنعت آهن و فولاد کشور صورت گرفت

رونمایی از سامانه هوشمند مدیریت عملیات لجستیک در کشور

دنیای معدن: در حاشیه سمپوزیم فولاد ۱۴۰۱ در جزیره کیش، رونمایی از دو محصول دانش بنیان "آی‌بار" و "بارپرداخت" توسط مرکز نوآوری نوین ارزش از شرکتهای تابعه گروه گسترش سرمایه گذاری بین المللی ارزش، با هدف ارائه خدمات نوآورانه در حوزه حمل و نقل هوشمند بار، صورت پذیرفت.

به گزارش دنیای معدن، این سامانه ها با همکاری گروهی از جوانان متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و حمل و نقل کشور توسعه یافته که خدمات متنوعی را برای ارکان زنجیره حمل بار از مرحله ایجاد یک قرارداد حمل تا تحویل، تسویه و پرداخت نهایی ارائه می‌دهند.

سامانه‌های هوشمند بارپرداخت و آی‌بار بسیاری از مشکلات صاحبان بار عمده و واحد های بزرگ صنعتی و معدنی کشور را حل و سرعت اجرای فرآیندهای عملیات آنان را افزایش می دهد، به علاوه می‌توانند مورد استفاده بخش های سیاست‌گذاری، حاکمیت، بانک‌ها و ارائه‌کننده خدمات حمل‌ونقل بار سنگین کشور باشند.

یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان عمده بار در حوزه مدیریت زنجیره تامین، پرداخت هزینه‌های آن شامل؛ هزینه‌های خرید مواد اولیه و هزینه کرایه بار است. این مساله، صاحبان بار را بر آن داشته تا به‌منظور تامین هزینه‌های زنجیره تامین خود از اعتبارات بانکی بهره گیرند. اما چالش جدی بانک در تامین اعتبار صاحبان بار، عدم وجود زیرساختی کارآمد به‌منظور تصدیق عملیات آنها در هزینه‌کرد اعتبارات تخصیص یافته است. بدین معنی که بانک‌ها در شرایط فعلی ابزار کنترلی برای پرداخت اعتباری هزینه زنجیره تامین صاحبان عمده بار را در اختیار ندارند.

سامانه پرداخت لجستیک «بارپرداخت» زیرساختی را فراهم کرده است که بانک‌ها را قادر می‌سازد تا با ایجاد خط اعتباری برای صاحبان عمده بار پس از اطمینان از عملیات تحویل بار به مقصد، تخلیه و تسویه کرایه، نسبت به پرداخت مستقیم وجه کرایه بار به رانندگان از محل اعتبار تخصیص‌یافته صاحب بار اقدام کند. سپس، در چارچوب قرارداد اعتباری با صاحب بار نسبت به تسویه اعتبار تخصیص داده شده اقدام کند.

کاهش هزینه‌های عملیات حمل صاحبان عمده بار

در ایران نسبت هزینه‌های حمل‌ونقل به قیمت تمام شده محصول (به طور میانگین برای تمام صنایع) چیزی حدود ۱۲ درصد است، حال آنکه میانگین این نسبت در دنیا حدود ۶ درصد است. این موضوع اهمیت کنترل هزینه‌های حمل‌ونقل در حوزه تولید را در ایران بیش از پیش نمایان می‌سازد. عمده‌ترین عواملی که بر افزایش هزینه‌های حمل تاثیرگذار است، شامل؛ وجود سفرهای یک سر خالی و تاثیر آن بر کرایه بار، انجام فرآیندهای حمل به صورت غیرسیستمی و نبود زیرساختی مناسب برای پایش وضعیت سفارشات و نیز ذینفعان حمل است.

زیرساختی برای ارتقای شفافیت پیرامون استحصال/برداشت از معادن

یکی از چالش‌های مهم صاحبان معادن، عدم وجود زیرساختی‌ مناسب برای پایش، ارزیابی و کنترل عملکرد ذینفعان در بهره‌برداری و استحصال از این معادن است. این مساله هم زمینه را برای استحصال و برداشت‌های غیرمجاز از معادن توسط ذینفعان فراهم می‌آورد و هم آسیب‌های بسیار جدی و غیرقابل بازگشتی را به زیست‌بوم مناطق مورد بهره‌برداری تحمیل می‌نماید.

برای حل چالش‌ فوق، استفاده از راهکارهای حمل‌ونقل مبتنی بر فناوری می‌تواند به توانمندسازی صاحبان معادن در کنترل این منابع، پایش و مدیریت مستمر ذینفعان کمک شایان توجهی کند. سامانه مدیریت عملیات حمل آی‌بار ضمن نظم‌بخشی در عملیات لجستیک، یکپارچه‌سازی تعاملات میان کلیه ذینفعان حمل‌ (اعم از صاحبان بار، شرکت‌های باربری و رانندگان ناوگان) و نیز ارتقای کارایی در زنجیره ارزش حمل‌ونقل بار، می‌تواند با ایجاد زیرساختی یکپارچه و شفاف زمینه مناسبی در جهت مدیریت کارآمد معادن فراهم کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید