237331

موسسه تحقیقاتی وود مکنزی اعلام کرد:

کربن زدایی صنعت آهن و فولاد نیازمند سرمایه گذاری 1.4 تریلیون دلاری

دنیای معدن: موسسه تحقیقاتی وود مکنزی گزارش داد: کربن زدایی صنعت فولاد تا سال 2050 میلادی به سرمایه گذاری 1.4 تریلیون دلاری نیاز دارد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از وب سایت ماینینگ، موسسه وود مکنزیدر تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: کربن زدایی صنعت آهن و فولاد جهان تا سال 2050 میلادی نیازمند سرمایه گذاری 1.4 تریلیون دلاری است. این موسسه تغییر در تمام زنجیره را لازمه کربن زدایی در صنعت فولاد دانست و آن را یک چالش فوری و فرصتی بزرگ عنوان می کند.

 

در این گزارش به نیاز تولید سالانه 2 میلیارد و 200 میلیون تن فولاد برای پاسخ به تقاضای جهانی این محصول تا سال 2050 میلادی اشاره شده است و اینکه این زنجیره از استخراج سنگ آهن تا تولید فولاد در حال حاضر تولید بالای کربن را به همراه دارد.

صنعت آهن و فولاد جهان سالانه 3.4 میلیارد تن کربن تولید می کنند که حدود 7 درصد از آلایندگی کربنی جهان را تشکیل می دهد که برای تحقق اهداف کربن زدایی باید 90 درصد از میزان فعلی کاسته شود.

تحلیلگران موسسه تحقیقاتی وود مکنزی بر این باورند که برای کربن زدایی در صنعت فولاد نیاز به تغییر در هر بخش از این زنجیره از معدنکاری تا مصرف است. این امر فرصت های سرمایه گذاری را برای فعالان این صنعت به منظور همکاری برای رسیدن به کربن صفر تا سال 2050 میلادی فراهم کرده است.

احیای مستقیم با استفاده از هیدروژن

این محققان اعلام کردند برای حذف کربن از زیرساخت های موجود فولادسازی نیاز به 800 تا 900 میلیارد دلار سرمایه گذاری است تا به عنوان مثال بتوان واحدهای احیا مستقیم جدید با استفاده از هیدروژن را احداث کرد. این امر مستلزم ایفای نقش فعال فولادسازان برای حذف کربن از فرایند معدنکاری در معادن عیاربالا و ایجاد ظرفیت گندله سازی سبز برای تامین خوراک فولادسازی سبز است. برای رسیدن به این هدف ، نیاز به تامین پنج برابری گندله سبز است (معادل 750 میلیون تن) که به معنای سرمایه گذاری 250 تا 300میلیارد دلاری است.

همچنین برای رسیدن به کربن صفر تا سال 2050 میلادی در صنعت فولاد باید حداقل سه چهارم این صنعت از فناوری های کم کربن استفاده کنند که نیازمند تجاری سازی و جذب فناوری های جدید است.

تغییر به سمت انرژی های پاک نیاز به 2 هزار گیگاوات ظرفیت اختصاصی تولید انرژی های تجدیدپذیردارد که معادل دو سوم از ظرفیت فعلی تولید جهانی انرژی های تجدیدپذیر است. با این وجود، حرکت به سمت کربن صفر مستلزم اقدام مشترک جهانی و رویکرد واحد در زنجیره ارزش است تا از این طریق بتوان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.منبع ایمیدرو

 

دیدگاهتان را بنویسید