237436

کمای مقاطع فولادی

دنیای معدن - راضیه احقاقی : حلقه‌‌‌های میانی زنجیره آهن و فولاد کشور شامل آهن‌‌‌اسفنجی و شمش فولاد با استقبال خوب متقاضیان مواجه شدند. در عین حال، بازار آزاد مقاطع طویل فولادی متاثر از رونق معاملات این بخش ظرف روزهای میانی هفته، رنگی از رونق به خود دید و اندکی رشد قیمت داشت.

 همچنان شیوه تعیین قیمت پایه برای عرضه شمش فولاد در بورس‌کالا باعث می‌شود تا به‌رغم رقابت قابل‌ملاحظه خریداران شمش، نرخ فروش این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران گران‌تر از نرخ صادراتی آن باشد؛ اما تعیین‌‌‌کنندگان قیمت پایه توجهی به این اجحاف واضح به صنایع تکمیلی بخش فولاد ندارند. در حالی که رینگ شمش و آهن‌‌‌اسفنجی در هفته جاری پررونق بود، تعطیلات هفته آینده باعث شد تا رینگ میلگرد در روز چهارشنبه ۳۰شهریور به کما برود. با توجه به تعطیلات هفته آینده، دیروز اغلب عرضه‌‌‌های مقاطع طویل بدون مشتری ماندند. البته عدم‌فروش عرضه‌‌‌کنندگان کاملا قابل پیش‌بینی بود؛ با این حال، نوردکاران با هدف کسب مجوز صادراتی، میزان قابل‌توجهی میلگرد را در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه کردند.رقابت بر سر آهن‌‌‌اسفنجی، به رونق بازار میلگرد انجامید

این هفته رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در بخش میانی زنجیره آهن و فولاد پررونق بود؛ به نحوی که متقاضیان برای خرید آهن‌اسفنجی رقابتی قیمتی حداکثر 17درصدی را به ثبت رساندند. ظرف روز یکشنبه 27شهریور، تولیدکنندگان آهن‌‌‌اسفنجی بالغ بر 140‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی را در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند که برای این محصول تقاضایی برابر 366‌هزار تن در بازار به ثبت رسید و در نهایت به فروش 140‌هزار تن آهن اسفنجی با میانگین قیمت 7‌هزار و 800تومان به‌ازای هر کیلوگرم منجر شد. این در حالی بود که در این روز گندله به‌‌‌عنوان محصول قبلی حلقه تولید، با میانگین قیمت 2‌هزار و 900تومان در این بازار به فروش رفت. به این ترتیب، فاصله قیمت میان هر کیلوگرم آهن‌اسفنجی و گندله به‌‌‌عنوان دومحصول متوالی در زنجیره آهن و فولاد به 5‌هزار تومان رسید که بسیار فراتر از تفاوت هزینه تولید میان این دو محصول است.

پیش‌بینی کمبود آهن اسفنجی در کشور ظرف ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو و فصل سرد سال به دلیل کمبود گاز طبیعی از مهم‌ترین دلایل رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه‌‌‌های آهن‌‌‌اسفنجی بود. در عین حال، مازاد عرضه گندله در بازار داخل مانع از آن می‌شود که این محصول متناسب با آهن‌‌‌اسفنجی گران شود.  رونق در بخش میانی زنجیره و رقابت برای خرید آهن‌‌‌اسفنجی باعث شد تا بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور نیز ظرف روزهای دوشنبه و سه‌‌‌شنبه رنگی از رونق به خود ببیند و قیمت‌ها در این بخش افزایشی شود.

فروش شمش در محدوده نرخ پایه با وجود برتری تقاضا

این هفته فولادسازان کشور بر میزان عرضه شمش در رینگ صنعتی بورس‌کالا افزودند. به این ترتیب بالغ بر 223‌هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد. با وجود افزایش عرضه، همچنان نسبت تقاضا به عرضه بالاتر بود، به نحوی که خریداران تقاضایی بالغ بر 298‌هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند که در نهایت به فروش 152‌هزار تن شمش فولاد از این بازار انجامید. شمش فولاد در این روز با نرخی در بازه 12‌هزار و 130 تا 12‌هزار و 880تومان در بازار عرضه شد که این محدوده قیمتی تفاوت قابل‌ملاحظه‌‌‌ای با محدوده قیمت پایه در هفته قبل نداشت و تنها کف و سقف قیمتی تقریبا 100تومان رشد کرد. با وجود برتری تقاضا نسبت به عرضه، در این روز نیز متقاضیان رقابت چندانی بر سر خرید شمش نداشتند و در نهایت، میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالا به 12‌هزار و 500تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. این در حالی بود که نرخ ارز آزاد در بازار داخل متاثر از سیگنال‌‌‌های سیاسی در کانال 31‌هزار تومان نوسان دارد و جریان کاهشی قدرتمندی در بازار ارز به چشم نمی‌‌‌خورد. اگرچه عموما نوسان نرخ ارز در بازار آزاد به رفتار معامله‌‌‌گران بازارهای کالایی کشور، به‌خصوص معامله‌‌‌گران فولاد جهت می‌دهد؛ اما این بار خریداران شمش که در بالا ماندن قیمت‌ها تردید دارند، حاضر به رقابت قیمتی متناسب با نوسان مثبت نرخ ارز در بازار آزاد نشدند.

تعیین نرخ پایه شمش فولاد بالاتر از نرخ صادراتی، واهمه از افت قیمت فولاد متاثر از سیگنال‌‌‌های جهانی، تشدید رکود در بازار داخل و احتمال ورود سیاستگذار برای کنترل قیمت در بازار داخل مانع از آن می‌شود که نوردکاران برای کسب سهم از عرضه شمش فولاد حاضر به رقابت قیمتی شوند. در عین حال، در شرایط کنونی حتی بدون رقابت نیز، نرخ فروش شمش از رینگ صنعتی بورس‌کالا بالاتر از نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس است؛ بنابراین با چنین نرخی، فضایی برای رقابت قیمتی وجود ندارد. با احتساب نرخ ارز نیمایی، نرخ دلاری شمش فولاد به فروش رفته از رینگ صنعتی بورس‌کالا در هفته جاری به 471دلار به‌ازای هر تن رسید که این رقم نسبت به نرخ دلاری فروش در هفته قبل حدود 8دلار به ازای هر تن بیشتر بود. در حالی نرخ فروش دلاری شمش از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران رشد 7/ 1درصدی داشت که براساس گزارش متال‌‌‌بولتن، میانگین نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس در بازه زمانی یک‌هفته‌‌‌ای با افت 5دلاری همراه بود.

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالا طی هفته جاری به 12‌هزار و 75تومان رسید که این رقم بیشترین نرخ فروش ظرف پنج‌هفته اخیر بود.

رونق میلگرد در بازار آزاد به بورس‌کالا نرسید

برخلاف رینگ آهن‌‌‌اسفنجی و شمش فولاد، در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران و معاملات مقاطع طویل فولادی از رونق خبری نبود. تعطیلی روزهای یکشنبه و سه‌‌‌شنبه هفته آینده از مهم‌ترین دلایل عدم‌استقبال از عرضه‌‌‌های مقاطع طویل فولادی در رینگ این هفته بود؛ چرا که با توجه به تعطیلا ت هفته قبل، دریافت محصول و انتقال به انبار زمان‌برشده و بسیاری از تجار ترجیح می‌دهند خرید خود را در هفته‌‌‌های بعد انجام دهند.

با وجود اینکه کاهش تقاضا برای خرید میلگرد از رینگ روز گذشته کاملا قابل پیش‌بینی بود، نوردکاران میزان قابل‌توجهی محصول را در رینگ صنعتی بورس‌کالا طی روز چهارشنبه 30 شهریور عرضه کردند. این عرضه‌‌‌ها در شرایطی که نبود تقاضا قابل پیش‌بینی بود، عمدتا با هدف دریافت مجوز صادراتی انجام می‌شود. چالش بحران انرژی در کشورهای اروپایی روزبه‌روز وخیم‌‌‌تر می‌شود. در این شرایط تولید محصولات صنعتی در بسیاری از نقاط دنیا دشوار، گران و فاقد توجیه اقتصادی شده است. در این شرایط نوردکاران ایرانی ترجیح می‌دهند محصول خود را رهسپار بازارهای صادراتی کنند، این بحران انرژی می‌‌‌تواند فرصتی برای کسب سهم از بازارهای بین‌المللی باشد. نرخ پایین محصولات فولادی ایران در قیاس با قیمت سایر مناطق بر مزیت رقابتی تولیدکنندگان ایرانی می‌‌‌افزاید.

در کنار موارد بیان‌شده، تابستان و زمان رونق ساخت‌‌‌وساز در کشور به پایان رسیده است، به شکل سنتی از میزان تقاضا برای محصولات فولادی طویل در پاییز و زمستان کاسته می‌شود، این در حالی است که امسال در بهار و تابستان نیز بازار داخل رنگی از رونق را به خود ندید. در این شرایط، بازار داخل با کمبودی در زمینه محصول مواجه نیست. در چنین شرایطی تنها یک جهش دیگر در نرخ ارز می‌‌‌تواند به رونق بازار مقاطع طویل فولادی در کشور منجر شده و با ایجاد تقاضای سرمایه‌‌‌ای، زمینه صعود قیمتی در بازار را فراهم کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید